Oldal kiválasztása

X4: Foundations – Visszatekintő

X4: Foundations – Visszatekintő

Az X4: Foundations idén novemberben ünnepli megjelenésének 6. évfordulóját. Ez a cikk azért íródik, mert június 20-án megjelenő legújabb kiegészítőjéről írt tesztem előtt szerettem volna egy „emlékeztető” cikket az alapjátékról.

A freelancer űrhajós játékok mindig is egy érdekes, egyedülálló műfajt alkottak. Kereskedelem, felfedezés, hajók vásárlása és fejlesztése jellemzi az ilyen játékokat. Az X sorozat vegyesen oldotta meg a kezdőbarátságot és a megfelelő bonyolultságot. A sorozat negyedik része, az X4 Foundations a megfelelő balanszot talált a bonyolult rendszerek bevezetése, és a hozzáférhetőség között. 2018-as megjelenése óta számos új DLC csomagot kapott és mára a műfajának egyik legnépszerűbb darabjává vált.

A játékba belépve az első dolog, ami fogad minket, egy becsapósan egyszerű főmenü. Bár a játékok tutorialjai nem igazán tudnak újat mutatni az átlag játékosnak mostanában, az X4: Foundationsben melegen ajánlott az összes rendelkezésre álló oktatószegmens teljesítése. Az X széria korábbi részein ugyan sokat egyszerűsített, továbbra is rendelkezik a sorozatra jellemző bonyolultsággal, amit egyszerűbb már a kezdéskor elsajátítani.

A gyorstalpaló teljesítése után, a játék kezdetekor három kiindulási pont „foundation” közül választhatunk, melyek arra vannak hatással, hogy milyen kezdőhajót és kezdeti kreditet kapunk kézhez, illetve megadja a kezdeti kapcsolatunkat a játék különböző frakcióival. Mindhárom kezdés továbbá egy előre beállított karaktert és háttértörténetet ad a kezünkbe. Az alapból elérhető három kiindulás legalapvetőbbje, mely konkrét célkitűzés nélkül a saját választott irányunkba enged minket, egy fiatal kezdő űrhajós bőrébe bújtat, aki épp elhagyja az otthonát és indul neki a személyes kalandjának. A másik kettő kezdés egy konkrét céllal indít útnak, az egyik egy polgárháborúban harcoló pilóta, aki véget akar vetni a szükségtelen harcoknak, a másik pedig egy felfedező, aki kalandja azzal kezdődik, hogy felveszik a felfedezők céhébe, célja pedig az lesz, hogy bizonyítson az új közösségének és utána járjon a galaxis rejtélyeinek.

Ezen három kezdésen felül még kettő feloldható megfelelő követelmények teljesítésével két további kezdés, ezáltal két további háttértörténet. Ebből az egyik a gazdag vállalkotócsalád örököse, aki nem akart beszállni a családi vállalkozásba, azonban az anyja halála után rászáll a vagyon és a vállalkozás, és be kell bizonyítania, hogy méltó a rá hagyott örökségre. Az ő kezdése a legkedvezőbb, hiszen 2 különböző hajóval indít és egy saját űrállomással. Az utolsó feloldható kezdés egy neves tudós bőrébe bújtat minket, akinek az a célja, hogy mentora oldalán technológiai áttöréseket érjenek el.

A kezdeti körülményeink megválasztása után végre bemerülhetünk a játék világába. Ez a világ első ránézésre nem épp a legbefogadóbb. Lényegében bedob a mély vízbe egy olyan szövegdobozzal, hogy a tutorial alapján meg kellett tanulnunk repülni, ha bármi segítségre van szükségünk van egy szöveges súgó, sok sikert. Nem atomfizika az irányítás, hiszen számos segítő menü és UI elem van mely az összes információt rendelkezésünkre bocsájtja a repülésről, a harcról, szkennelésről, valamint az űrállomásokra való dokkolásról és felszállásról.

A játék bonyolult léte abból ered, hogy hagyományos, mindent átfogó történetszál nincs benne, és teljes mértékben ránk van utalva, hogy a cselekedeteink alapján formáljuk. Vannak persze küldetések, amiken mindenképp átesünk, például egy tudósnak segítve hasadékok tanulmányozásával, kapjuk meg a saját főhadiszállásunk, melyet saját kedvünk szerint alakíthatunk ki.

Már az első percektől kezdve az X4-ben az elsődleges motivációnk a lehető legtöbb kredit felhalmozása lesz. Minél több pénzünk van, annál több dologhoz férhetünk hozzá a játékban. Az egyik fő eszköz, amibe krediteket fogunk önteni, az a hajónk lesz. Bármelyik kezdéssel indítunk, a legelső hajó kezdésnek megfelel, de érdemes minél hamarabb lecserélni. Az játék során több különböző úton elindulhatunk, a játék végén azonban muszáj választanunk egyet, ami azt eredményezi, hogy jobban járunk, ha a játék korai szakaszaitól kitartunk egy frakció mellett. Lehetőségeink három fő kategóriába sorolhatjuk: kereskedő, bányász vagy fejvadász. A gyakorlatban szerte ágazóbb, azonban ezt nem részletezném, hiszen az X4 varázsa abban rejlik, hogy mindenki megtalálja a saját útját a játék világában. Ez az hármas azért fontos, mert az irányultságunk dönti el, hogy milyen hajóra lesz szükségünk a kiválasztott utunkhoz. Ha a kereskedést választjuk, egyik alap kezdéshez sem kapunk teherszállításra alkalmas űrhajót, így minél hamarabb be kell szereznünk egyet.

Kellő vagyon felhalmozása és előrehaladás után a játékmenet egy nagyon erős változáson megy keresztül: karakterünk irányítás és a hajónkban való utazás helyet az a galaxis térkép menedzselésének. Ha felállítottunk egy saját flottát, akkor ezen a képernyőn irányíthatjuk a flottánk mozgását és tevékenységét. Ez azért hatalmas váltás, mert a személyes űrhajózás helyett egy saját tulajdonunkban álló űrállomáson vagy épp a flotta egyik anyahajójának hídján egy kvázi menedzsment szimulátorrá változik a játék. Ez az a pont, ahol az élmény egyesek számára megszakadhat.  Az X4 végjátéka ugyanis ebből a flottairányításból áll, ha fenn akarjuk tartani a saját növekedésünket.

Az X széria egy alacsony létszámú csoportot megszólító műfajt képvisel, nem egy kezdőbarát játék, viszont, aki belefekteti a munkát és az időt, számtalan szórakoztató órát kínál az X4: Foundations.

Translate »