The Universim 1.0 – játékteszt
Az Universim egy vadonatúj világépítő RTS-játék, mely 10 éves fejlesztés után nemrég érte el az 1.0-ás megjelenését, a játékban a teremtő szerepét magunkra öltve kapunk isteni hatalmat a világunk felett és rajtunk áll, hogy népet a magasba emeljük, vagy a pusztulásba taszítjuk! Ha az előbbi a célunk, akkor igyekeznünk kell társadalmunk szennyező hatásának kompenzálására, és a természeti viszályoktól való megóvására.
Amikor először vetünk egy pillantást a The Universim-re, lehet, hogy elrettentő hatása lesz a rendelkezésedre álló fejlesztések és alkotások mennyiségétől. A játék során a kőkorszaktól egészen az űrkorszakig fejleszthetjük civilizációnkat. Ezt szem előtt tartva az Universim tökéletes mintapéldája az RTS városépítő műfajnak. Olyan alapmechanikákkal indít, mint a betegségek és az időjárási jelenségek, közben beszúrva a hangulatot megalapozó a filmes utalásokat és persze a földönkívüliek megjelenését. A Crytivo fejlesztőcsapata annak ellenére, hogy könnyed és vicces hangulatú élményt nyújt, a döntések és az időgazdálkodás erős hangsúlyt kap a játék során.
Az Universim során az általunk alkotott civilizáció felett kell őrködnünk mely az From Dusthoz és a Black & Whitehoz hasonló érzést nyújt, azoktól azonban sokkal szimplább vizuális világgal. Ennek ellenére grafikai téren az Universim egy nagyon aranyos játék, amely ötvözi a funkcionalitást a művészi dizájnnal. Bár egyes elemek egyszerűek lehetnek, színeik és árnyékolásuk mégis egyedi is kellemes összképet eredményez. Ezen túl az evolúción keresztül a civilizációnk drasztikus változásokon esik át, melyek nem csak működésében, de kinézetében is.
Az Universim történetének középpontjában maga a túlélés áll, azonban eltérően a legtöbb játéktól, nem a saját, hanem az alkotásaink túléléséről, melynek elősegítésében nagy szerepünk lesz a játék során. Abba a helyzetbe kalauzol minket a játék, ahol az evolúció megfigyelése megmutatja nekünk egy érző faj számos operatív hibáját és tulajdonságát. Hogy segítsük teremtményeink túlélését isteni beavatkozásokra van lehetőségünk. Eközben civilizációnk fejlődése és túlélése ellen dolgoznak az ősi ragadozók és szörnyek, földönkívüliek és még az éghajlat is sokszor úgy tűnhet, hogy ellenünk van, például tűzviharok és tornádók szakadhatnak ránk, hogy a jégkorszakokról ne is beszéljünk.
Mint a „nugget” faj istene, a beavatkozásaink alapján követőink írják majd a történetünket, legyen az, mint egy kegyes gyógyító, vagy egy kegyetlen, áldozatokat követelő istenség. A nuggetek, remekül szimulálják az emberiség minden esendőségét és butaságát: önmagukban nem túl okosak, ezért a játék elején mindent nekünk kell megtanítanunk nekik, aztán szépen lassan átadva nekik az irányítást.
Alapjaiban az Universim egy városépítő játék, azonban nyugodtan magára hagyhatjuk a civilizációnkat, és hátra dőlve figyelhetjük ahogy haladnak előre, egészen addig, amíg egy nagyobb katasztrófa be nem következik. Emiatt fontos nyomon követni olyan dolgokat, mint az erőforrások és a creator pontok. Ez egy érdekes egyensúlyt hoz magával, melyben nekünk kell eldöntenünk, hogy mikor kell beavatkozni a civilizáció mindennapjaiba, és mikor kell magára hagynunk, hogy a nép önerőből cselekedjen.
A creator pontokat költve használhatjuk isteni erőnket, mely segítségével betegségeket gyógyíthatunk, szárazság idején esőt idézhetünk, erdősíthetünk, nyersanyagot szállíthatunk az építések felgyorsítása érdekében, vagy, ha kedvünk tartja meteorzáport zúdíthatunk a bolygóra, villámokat szórhatunk, vagy akár földrengést is ereszthetünk a szegény nuggetekre. A creator pontok elfogyásától sosem kell tartanunk, ez az erőforrás passzívan termelődik az idő teltével.
Értékelés
85%
Összefoglaló Bár 10 év fejlesztésbe telt, de az Universim egy remek játék lett. Tökéletes munka utáni relaxációra is és aktív játékra is, akár destruktív, akár konstruktív kedvünkben vagyunk.