
The Tale of Bistun – játékteszt

A „The Tale of Bistun” a Black Cube Games első játéka volt, mely 2022-ben jelent meg eredetileg, most pedig megérkezett Nintendo Switch, Playstation és Xbox konzolokra is. A játék egy epikus akció-kaland történetet mesél el szerelemről, áldozathozatalról és megváltásról. A történet alapjait egy 12. századi iráni romantikus költemény adja, amely egy kőfaragó és egy hercegnő szerelmének históriáját foglalja magában.
A történet középpontjában Farhad áll, a kőfaragó, aki a Behisztun-hegy oldalában tér magához, teljes amnéziában szenvedve – mely ismerten egy, a fejlesztők által nagyon kedvelt videójáték történetmesélési elem. Ahogy Farhad emlékei visszaszerzése céljából útnak indul, a játék során egy ősi küzdelembe csöppen, mely az egész világ sorsát fogja eldönteni. A Tale of Bistun nem hibátlan, de egyedi és szeretettel készült.
Ha a perzsa legendák feldolgozására gondolunk a videójátékok világában, szinte mindenki számára az első név, ami beugrik az a Prince of Persia. Bár ez egy klasszikus sorozat, a perzsa mitológiával és kultúrával alig van kapcsolata, inkább az Ezeregy éjszaka meséit vette alapul, mint inspiráció. Ezzel szemben a Tale of Bistun minden szinten perzsa szimbolikát és mitológiát használ, így az előbb említett sorozat ismerői számára is valószínűleg újat fog mutatni.
A játék világa ezen szimbólumok alapján épül fel. Farhad gránátalma fákat szabadít meg a korrupciótól, amelyek cserébe mágikus gyümölcsökkel jutalmazzák, segítve emlékeinek helyreállítását. A gránátalma eredetileg egy iráni gyümölcs, amely a bőség szimbóluma. Egy másik fontos jelkép, mellyel a játék közben talál a hüpoé madár, amely az iráni irodalomban a bölcs vezetőt testesíti meg, így helytálló, hogy a történet során Farhad útját is egy ilyen madár irányítja.
A történetben továbbá utalásokat találunk a zoroasztriánus istenségekre és a perzsa mitológiára, például Anahitára, a víz istennőjére. A játék több zenei betétjét egy tradicionális iráni hangszer, a Tar bevonásával komponálták, ezzel is tovább erősítve a történelmi és mitológiai kötődéseit.
A készítők olyan részletekre is odafigyeltek, mint a játék főgonosza, a démoni Bistun, akinek szakálla az Achaimenida-kori Behisztuni feliratokat idézi, amelyek a hegy szívébe vésettek. A Tale of Bistun telis-tele van finom kulturális utalásokkal, amelyek egyedülálló élményt nyújtanak, és rámutatnak, hogy a fejlesztők mennyire komolyan és mélyen átlátták a világot, amiből ihletet szerettek volna meríteni. A játék egy izometrikus nézetű akció-kaland játék, fix kameranézettel. A vizuális megvalósítás erősen merít olyan címekből, mint a Journey, ennek köszönhetően a látványvilág egy mesébe illő hatást kelt – tökéletesen illeszkedve a címhez.
A harcrendszer azonban a játék gyengébb részéhez sorolható. Farhad közelharci fegyverekkel küzd meg a démoni lényekkel, és csupán két támadástípussal rendelkezik: egy normál és egy mágikus támadással, amely újra töltési időhöz van kötve, így az esetek nagy részében a normál támadásra leszünk utalva. Sajnos nincsenek további harci lehetőségek, ideiglenes fegyverek vagy környezeti elemek, amelyeket az ellenfelek ellen használhatnánk. Ez azt eredményezi, hogy a harcok egyszerű gombcsapkodássá redukálódnak. Bár az ellenfelek skálája kellően változatos egy ilyen rövid játék esetén, a harcok könnyűek és monotonok.
A harc mellett a játékmenet másik gyengesége az ismétlődés. A játékon belül három fázisból álló ciklust kell újra és újra végig játszanunk. Először démoni lényeket kell legyőznünk, hogy megtisztítsuk a gránátalma fákat. Ezt követően meg kell ennünk a mágikus gyümölcsöt, amely révén beléphetünk az álomvilágba, ahol Farhad emlékeit korrupciós csomópontok elpusztításával állíthatjuk helyre. Végül visszatérünk a Behisztun-hegyre, hogy új utakat nyissunk fel. Bár a játék nem hosszú, ez az egyhangú ciklus, a kihívást nem jelentő harcokkal már a játék felénél kínosan monotonná teszi a játékmenetet. Bár a történetvezetés kellő mértékben kárpótol minket.
Egy másik jelentős probléma a beállítási lehetőségek hiánya. A Tale of Bistun nélkülözi az olyan alapvető funkciókat, mint az átkonfigurálható irányítás, illetve a kijelző- és grafikai beállítások. Nincs lehetőség a felbontás vagy a grafikai részletek módosítására, ami egy PC-s játék esetében elfogadhatatlan – bár ez a friss, konzol játékosokat nem fogja érinteni.
Értékelés
85%
Összefoglaló A Tale of Bistun története tele van mesteri módon elhelyezett, ritkán használt szimbólumokkal és fordulatokkal. Rövid játékideje miatt kevésbé válik unalmassá, a gyengébb harcrendszere ellenére sem.