Érdekes tendencia van kialakulóban a filmgyártás háza táján. Jó ideje az Oscar is inkább a botrányaitól hangos, mintsem a közönség és a szakma által is elismert filmektől. Jól példázza ezt a kettősséget a Fekete Párduc esete, ami mögé a moziba járó közösség egy emberként állt be, mikor Oscar díjra jelölték, míg a szakma a Netflixes filmek mellett a Marvel produktumának is nekiment. (Más kérdés, hogy ha már Marvel filmet küldünk Oscarra, a Bosszúállók 3 talán megérdemeltebben kerülhetett volna a listára). A Joaquin Phonix és John C. Reilly (aki az eredeti ötletgazda és producer is volt) nevével fémjelzett alkotás is a fentieket támasztja alá. Kiváló művészfilm, remek alakításokkal és rendezéssel, kellemes aláfestő zenével, azonban nem a nagyközönségnek, hanem a szakmának szóló megoldásokkal. Mert bár a kritikusok és a díjak a filmért beszélnek, a tízmilliós bevétel a harmincnyolcmillió dolláros büdzsével szemben a közönség véleményét hordozza. És végső soron mindig ez az, ami számít.
A történet a kaliforniai aranyláz idején játszódik. Charlie és Eli fejvadászok, akik egy igen gazdag ember szolgálatában állnak és nem éppen legális eszközökkel szereznek érvényt a Kapitányként emlegetett vezér akaratának. A puskaporral túlfűtött nyitány után rögtön új megbízásra indulnak, hogy néhány várossal arrébb megkeressék a kaptiány megbízásából előre küldött John Morrist, aki egy Hermann Kermit Warm nevű vegyész nyomába eredt. Innentől kezdve bonyodalmak és nehezebbnél-nehezebb helyzetek sora vár a testvérekre, míg végre sikerül felzárkózniuk az említett úriemberekhez.
A történet első benyomásra nem túl eredeti, egyszerű aranykeresős, üldözős lövöldének is hathat, de ennél távolabb nehezen járhatnánk az igazságtól. Ugyanis a Testvérlövészek legalább annyiszor vált hangnemet és legalább annyi fordulatot görget a néző elé, ahány pisztolylövést durrogtat a kezdeti nyitósorokban. Míg a legelső kép egy tipikus westernbe illő, a zsánernek megfelelő, naturalisztikus lövöldözés, a későbbiekben a rendező előszeretettel billent ki minket, hogy más mederbe terelje az eseményeket. Teret kapnak a főszereplők lelki dolgai, az arany és a modern civilizáció pedig élesen szembekerül a vadnyugati szabadság eszméjével. Megismerhetjük Eli és Charlie múltját, hogy mi hajtja őket, s közös, vitáktól nem mentes kalandjaik során végig azon fogunk gondolkodni, hogy a tragikomikus és erkölcsileg megkérdőjelezhető helyzetekben hozott döntéseik vajon milyen értékű győzelemnek könyvelhetőek el. Megjelenik a Red Dead Redemption 2-ben is szereplő kettősség (hogy egy kicsit hazaszóljunk a játékvilágba), a társadalmon kívülállók vágya is, hisz míg Eli letelepedne és családot alapítana, beilleszkedne, Charlie inkább kalandokkal teli utazását folytatná, Morris és Herman pedig egy Dallas-i utópiáról álmodozik, ahol mindenki egyenlő.
A film kellemesen lassú tempóban halad, számos távoli, ámde gyönyörű kamerabeállítással, hosszas filozofálgatásokkal, hogy aztán egy váratlan megszólalással vagy előre nem látott eseménnyel rángassa vissza a moziba betérő néző lankadó figyelmét. A színészek remek alakítást nyújtanak, legyen szó Charlie alkoholgőzös, elborult és vakmerő természetéről és sérült lelki világáról, vagy Eli bűntudattal és bánattal teli érzelmeiről. A négy férfi remek összhangban van, ámde tökéletes ellentétei egymásnak. Eli és Charlie intelligencia szintje és próbálkozásai élesen állnak szembe a vegyész Hermann és az író, a dúsgazdag Morris stílusával, ám a közös pontok is legalább ennyire magukért beszélnek. A világban való helykeresés és magányosság teljes letargiája állandó szereplője a négy szereplő életének. Remekül összetett karaktereket kapunk, s mindegyikükkel szemben erős szimpátiát alakít ki a film, ami a vége felé közeledve még nehezebb helyzetbe hoz minket. Mert ugyan tisztán érthetőek a motivációk, a múlt és a jelen ismeretében az események során érzelmeink erősen próbára lesznek téve.
A magam részéről tökéletesen megértem azt is, hogy miért nem aratott nagy sikert a film. Sajnos a mai felgyorsult világban a többség többre értékeli a pergő tempójú, gyors és tiszta filmeket, és sokunknak nincs ideje vagy türelme egy hasonló alkotáshoz. Ha hasonszőrű filmet keresnék, így hirtelen a Félszemű vagy a Visszatérő ugrana be párhuzamnak. Ahhoz pedig, hogy igazán értékelni lehessen a színészek és a rendező teljesítményét, hogy igazán át tudjuk adni magunkat ennek a néhol sötét humorú, a vadnyugatot néhol csak keretként használó alkotásnak, kell egyfajta rajongás a téma és a stílus iránt. Azonban őszintén mondom, ha ez meg van, akkor minőségi szórakozásban és sok gondolkodnivalóban lesz részünk.
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!