Kategóriák: Rendezvények

PlayIT 2024, ősz – Élménybeszámoló

Elég nehéz megítélnem, hogy jó volt-e az idei PlayIT avagy sem. Koromból kiindulva elmondhatom magamról, hogy ott voltam a legelső hazai rendezvényen, és számos azt követőn is. Megvannak még az ámulattal teli emlékek is, amikor az új, megjelenés előtt álló játékok külön dekorált standokat kaptak, hogy a Microsoft az Xboxszal dominálta a látványvilágot, míg a PlayStation alig egy kis szekciót kapott, de még az is olyan ütős volt, hogy könnyen el lehetett tölteni akár 1 órát is az új játékok kipróbálásával. Akkoriban rengeteg offline és online program is volt, kezdve az akadályversenyekkel, ügyességi játékokkal, az erőnlétet tesztelő katonai kihívásokkal, volt rengeteg gyűjtögetnivaló, versenyszám, amik jutalmakat adtak, sőt random ajándékszórások minden színpadról. A meghívottak között rengeteg, a mai napig híres streamer, előadó, fejlesztő, cikkíró volt jelen, és sok érdekes témával találkozhattunk a különböző színpadokon. Válogatás nélkül ugranak be a képek, amikor a Bloodborne-t lehetett kipróbálni exkluzívan, jóval a megjelenés előtt, vagy a Division első része kapott külön, mindenkitől elzárt szekciót, kilométeres sorokkal. Egy szó mint száz, volt miért kilátogatni, és volt mivel eltölteni a nap nagyrészét.

Az utóbbi időben nem voltam kint a PlayIT rendezvényein, azonban idén úgy voltam vele, hogy megnézem, mit tud mutatni az először a Telekom által megtámogatott show, ami mellé az NMHH, MVM, a Szerencsejáték Zrt. is beállt, sokan mások mellett. Az első dolog ami feltűnt, hogy a hangulat, a zsivaj, a cosplayerek és a sok hasonló érdeklődésű ember továbbra is adottak, a régi nosztalgikus érzések pedig újra elfogtak. Mindez tartott körülbelül öt percig, ugyanis kicsit jobban körbenézve tudatosult bennem, hogy a Nintendo és a PlayStation egy fikarcnyi kis helyet kapott csupán, és ott is már megjelent címekkel érkeztek a kiadók, így igazából számomra semmi érdemlegeset nem tudtak mutatni. Mivel mind a kettő jelenleg futó konzolnak büszke tulajdonosa és használója vagyok, így a játékaikkal is találkoztam már. Sokkal nagyobb gyomrost okozott azonban az, hogy az Xbox és a Microsoft teljes egészében hiányzott a rendezvényről, ami számomra teljesen érthetetlen. Bevallom, nem néztem meg előre, mik és kik lesznek a rendezvényen, így arra számítottam, hogy az eddigi legnagyobb dobásuk, az Indiana Jones megjelenése előtt álló kiadó kint lesz, hogy maximumra járassa a marketinggépezetet és netalán egy mini demóval kápráztassa el a nagyérdeműt. Sajnos tévedtem.

A másik szemet szúró dolog az volt, hogy a hatalmas tér, ami a játékokra kellett volna, hogy fókuszáljon, nagyon üresnek érződött. Persze volt rengeteg kihelyezett számítógép, szimulátor, verseny stb., de az egyik legnagyobb területet egy hatalmas színpad foglalta el a hozzá tartozó nézőtérrel, ahol az e-sport-bajnokságok zajlottak, mögöttük néhány bolttal és az 501-es légió kiállításával. Na most, mivel az e-sport teljesen hidegen hagy, az 501-es légió gyűjteményét meg jelmezeit pedig ezerszer láttam, így az E csarnok fele máris teljesen irreleváns élménnyé zsugorodott. A csarnok másik fele se mutatott jobb képet, a családi ötpróba talán a kisgyerekeseknek adhatott valami plusz élményt, az MSI, Trust, Cédrus hármas az új hardvereket mutogatta, a Tippmix Pro háza táján pedig különböző online versenyekbe vethette bele magát az, aki úgy érezte, elég ügyes az adott játékhoz. Mivel felnőtt gamerként szinte mindenem megvan, ami hardverszinten kellhet, és a versenyek sem igazán hoztak lázba, így a sarokban eldugott retro gépek felé vettem az irányt, ahol aztán párommal végig is mentünk minden, a modern kor játékai által alig képviselt couch-co-op címen, olyan gyerekkori kedvenceket nyüstölve, mint a Wizard of Wor, az arcade gépen játszható Mortal Kombat vagy a The House of the Dead. Fél óra császkálás és nézelődés után itt éreztem először azt, hogy volt valami haszna is kijönni a rendezvényre, mert olyan címekkel szórakozhattunk régi tv-ken és gépeken, amik otthon biztos nem kerültek volna elő.

Körülbelül egy óra után átsétáltunk a D csarnokba, reménykedve, hogy a kezdeti csalódást sikerül kárpótolni a túloldalon (nem). A legkiemelkedőbb élményünk a magyar indie fejlesztők játékaival eltöltött időnk volt, ahol a készítőkkel is lehetett váltani néhány szót. Lelkesen mutatták be még fejlesztés alatt álló játékaikat, amikre teljesen jogosan lehetnek büszkék, mivel tényleg kreatív munkákról van szó. Személyes kedvencem a Pengame volt, ami egy platformerelemekkel megtűzdelt 2D-s lövölde, ahol egy 16 éves diák matekfüzetében kell átverekednünk magunkat különböző akadályokon. Ígéretesnek tűnik a kalózos rougelike móka is, az Uncursed, ami a fejlesztők állítása szerint egy Lethal Company és Sea of Thieves crossover ötletéből inspirálódott.

Sajnos azonban az indie fejlesztőket leszámítva itt se nagyon várt újdonság. Tonnányi pénzköltési lehetőség, ahol néhány kézműves terméken túl a hazai geek boltok képviseltették magukat, azonban akkora akciót sehol nem adtak, hogy érdemeben a vásárlásra ösztönözzenek bármilyen téren is (ha adtak egyáltalán). A cosplay-színpadon különböző előadók léptek fel, hol ügyesebbek, hol látványosabbak, de találkoztam teljesen unalmas produkciókkal is. A kiállítók az elmúlt években is pontosan ugyanezeket a szobrokat, fegyvereket és tárgyakat hozták, így azon túl, hogy újra meg lehetett tekinteni őket, sok élményt nem hoztak magukkal. Találkozhattunk hazai fantasyírókkal és egy kisebb sarokban a szerepjátékok iránt érdkelődök is leülhettek 1-2 asztalhoz kipróbálni a jelenlegi felhozatalt.

A szemfülesebb olvasóknak feltűnhetett, hogy félúton már a Fantasy Expóról kezdtem el beszélni. Nem véletlenül.  Ugyanis a két rendezvényt sikerült egy épületbe tenni, és elválasztani őket egy alig észrevehető kordonnal, ami mellett úgy sétáltam át az Ázsia ABC-nél nézelődve, hogy fel se tűnt, hogy egy másik rendezvény területére érkeztem. Azt is később tudtam meg, hogy a jegyemmel be se mehettem volna arra a területre, de nem is kérte senki (és nem is láthatta senki, mert a pulóverem takarta). Ráadásul a Fantasy Expo területén lévő dolgok eddig mindig a PlayIT részei voltak, soha nem kellett külön belépőt venni, így fel se merült bennem, hogy rossz helyen járok.

Összességében két órát töltöttünk kint a rendezvényen, de ez éppen elég is volt, hogy keserű szájízzel megállapítsam, hogy egy jó ideig megint nem fogok jönni. Nem tudom eldönteni, hogy én öregedtem-e ki végleg az PlayIT varázsából, vagy tényleg a rendezvény ment el egy nagyon rossz irányba. Az biztos, hogy a mostani show sokkal kevesebbet nyújtott, mint amiket a korábbi években. Kevesebb újdonság, kevesebb színpad, kevesebb program. Azonban körbenézve a látogatók között a fiatalabb generáció így is megtalálhatta a számítását, mert rengeteg érdeklődőt és vidám arcot láttam. A cosplayerek továbbra is iszonyatosan menő hacukákban jelennek meg, a retro sarok még mindig nosztalgikus, az indie fejlesztőknek külön helyet szorítani nagyon jó ötlet, de a többi program számomra nagyon keveset adott. Konkrétan semmit. Sajnos nem én felelek a rendezvényért, de ha esélyem lenne beleszólni, a PlayIT-et biztos megpróbálnám egy hazai E3-as esemény tematikája felé elmozdítani, ahol a fejlesztők és kiadók az újdonságaikkal együtt jelennek meg, ahol sokkal több nevesebb előadót, színészt vonultatok fel, esetleg koncerteket és minőségi szórakoztatást nyújthatok, mert jelenleg az idei PlayIT nekem egy kicsit pénzbeszedős alibirendezvénynek tűnt. Kár érte.

Őszintén szólva Rick szerintem jól összefoglalta a főbb pontokat, én csak pár dologgal egészíteném ki a képet. Nagyon örülök, hogy újra van PlayIT, és remélem, az új felállásban is hosszabb távon terveznek vele. Jó volt látni az ismerős arcokat, hiszen a kiállításon lépten-nyomon bele lehetett futni a törzsgárdába, pl. ott volt Csanda Gergely, aki éppen interjút adott egy stábnak, vagy Pierce, aki egy csapatos megbeszélést tartott az e-sport-színpad mellett. Ugyanaz vitte ki a PlayStation-standot és a kioszkokat, mint aki a legelső PlayIT-ekre is, és persze ott volt a Monster mindenhol, meg jó pár bevált, bejáratott kiállító.

Én speciel kifejezetten örültem az e-sport-színpadnak, mert élvezetes és hangulatos volt szurkolni a játékosoknak, ráadásul elég profi technikát raktak össze hozzá, bár a közvetítőknél érdemesebb lett volna a magyar nyelvet erőltetni és/vagy felkérni valaki angol anyanyelvűt erre a feladatra, mert amikor én ott voltam, bizony, eléggé középiskolás szinten ment a kommentár. Viszont nagyon hiányzott az a színpad, amit régebben a GameStar vitt, ahol vetélkedők, játékok, beszélgetések és a cosplay-bemutatók történtek, és bár most is voltak hasonló kezdeményezések (Tippmix és társaik), a központi helyen csak az e-sport volt a középpontban.

Az, hogy a Fantasy Expo egy félcsarnoknyi helyre került, hibás döntés volt a szervezők részéről, nem kétség. Egyrészt még nekem is, aki felkészülten érkeztem, utána kellett néznem, hogy a jegyem érvényes-e oda, másrészt a szalagkordonos megoldás és a külön-külön bejárat inkább csak megzavarta a látogatókat, főleg azokat, akik ennyire nem voltak képben. És akkor vegyük figyelembe azt is, hogy a Telekom a szombati napra kiszórt 2500 belépőjegyet, akik közül biztosan sokan először voltak ilyen eseményen. Itt nemcsak arról van szó, hogy nagyon hiányzott az egyértelmű közönségtájékoztatás, hanem arról, hogy ez egy nagyon elbaltázott koncepció volt. Szerencsére a szekusok nagyon jó fejek és udvariasak voltak, és bár próbálták ellenőrizni a karszalagokat mindenhol, ami alapból lehetetlen feladat volt, ahogy Rick beszámolójából is kiderül, inkább nem csináltak problémát abból, amikor valaki átslisszant az amúgy nehezen észrevehető kordonon, vagy nem villantott pulcsi-/kabátujj alatt lévő karszalagot.

Személy szerint nekem nagyon hiányzott a Chio és a Mozdulj, gémer kezdeményezés, meg ugyanazok a dolgok, amiket Rick fentebb már felsorolt. Felemás tapasztalattal jöttem el a rendezvényről: sok hiányosság volt, viszont jó volt újra látni a közösséget és a kiállítókat. Maga a helyszín, a Hungexpo szerintem több csarnokkal is képes lenne minőségi szinten kiszolgálni egy ilyen eseményt nagyobb, érdekesebb, színvonalasabb felhozatallal akár évente, akár félévente. De legközelebb teljesen felesleges a cosplayes részt különválasztani, hiszen annyira nagy az átfedés a gamerek és a cosplayerek között, ráadásul utóbbira a casual gamerek sorát gyarapító családosok is kíváncsiak lennének. Szóval tessék csak összerakni egy olyan kiemelkedő közép-európai rendezvényt, mint ami korábban a tervekben volt, ahol elfér egymás mellett az e-sport, a cosplay, az új bejelentések, a retró, a családi programok, és mindenki tartalmasan el tud tölteni legalább egy fél napot…

– Chilly véleménye

Legfrissebb bejegyzések

FAIRY TAIL 2 – játékteszt

A FAIRY TAIL folytatása egy karakterközpontú, látványos harcokkal társított kalandot tartogat, melyet főleg a széria…

2024-12-25

Void Train – Korai Hozzáférés betekintő

A VoidTrain egy rendkívül ígéretes Korai Hozzáférésű játék, ami jelenleg nem tud felérni a témájában…

2024-12-24

A World of Warships: Legends új, ünnepi tartalmai

A World of Warships: Legends az év legcsodálatosabb időszakát ünnepli a Winter Fleet visszatérésével, három…

2024-12-20

Worshippers of Cthulhu – Korai Hozzáférés betekintő

A Worshippers of Cthulhu a városépítést keresztezi a Lovecrafti mitológiával egy baljós, de rendkívül ígéretes…

2024-12-17

Jön a Wargaming új mech shootere, a Steel Hunters

Jön a Steel Hunters – egy ingyenesen játszható, mecha hősöket felvonultató lövöldözős játék, amely egyedülálló…

2024-12-13

Temporal Purge: Z – Korai Hozzáférés betekintő

A Temporal Purge: Z egy leegyszerűsített CoD: Zombies játékmód, annak előnyeivel és az egyszerűségéből adódó…

2024-12-13