Beta tesztben játszott próbaköreink alapján a klasszikus JRPG stílus kedvelőinek figyelmére érdemesnek ígérkezik a NIS America PS Vita és PS4 platformokra június 17-én Európában is megjelenő játéka.
Resonail kontinensén az Ulderin birodalom több száz évvel korábbi bukása óta marakodik a négy nagy nemzet, de átmeneti szövetségeket kötve, és felbontva, folyamatosan több frontos háborút vívva nem tudják döntésre vinni a küzdelmet. Az állandó háborúskodás pedig életre hívta a Céh-et, egy független zsoldosokból álló hatalmas kompániát, melynek tagjai bár hontalanok, de bármely birodalom zsoldjába elszegődve szolgálhatják annak céljait, amíg erre szerződésük van.
Játékosként kezdetben négy, a zsoldos életbe frissiben belevágó karakter irányítása lesz a feladat. A Grand Kingdoms fejlesztői azonban nem nagyzolásból aposztrofálják stratégiai szerepjátékként alkotásukat. A karakterek képességinek fejlődésén és felszerelésén túl a kapitányi reputáció emelkedésével több csapat kiállítása, irányítása, és persze küldetéseik megválogatása is a játékos dolga lesz. Bár a beta tesztre kiadott játék sok szempontból korlátozott, az oktató küldetések lejátszása után már érzékelhető, hogy a változatosságra valószínűleg nem nagyon lesz majd panasz a végleges verzióban.
A négy klasszikus szerepkör (közelharci és távolsági fegyvereket használó, varázsló és speciális – pl.: gyógyító – egységek) kezdetben egy-egy karakterosztályban jelennek meg, de a játék során összesen 17 féle különböző speciális képességet birtokló, vagy fejlődése során elsajátítani képes osztályból bővülhet a játékos irányította zsoldosok csoportja. A játékoshoz, avagy a kapitányhoz hosszú távra elszegődött karakterekből négy fős egységeket lehet felállítani (persze kezdetben csak egyet), de a háborús szerződések teljesítésekor két további, csak az adott területen vívott csatákra felbérelhető zsoldossal bővíthető az egység. Ezek az alkalmi kisegítők más kapitányok zsoldjában álló karakterek, ugyanis a Grand Kingdom a szerverekre szinkronizált mentések adatai alapján összekapcsolja a játékosokat, és azok, akik csapatukat átmenetileg mások rendelkezésére bocsájtják, azok a felfogadott karakterek után szert tehetnek némi bevételre.
Persze a játékosok összekapcsolása jóval többre hivatott, mint karakterek oda-vissza kölcsönözgetése. Az egyszerű küldetésekkel ellentétben, melyek változatos feladatokat kínálnak a játékosnak, a négy nemzet politikája és egymás ellenében vívott, területszerző háborúja nem előre megírt forgatókönyvet követ, hanem a játékosok döntése, pontosabban szavazati és a háborús összecsapásokban nyújtott teljesítménye alapján változik. A háború menetébe való beleszóláshoz csupán le kell szerződni valamely nemzettel, és a kapitány irányítása alá tartozó egységekkel részt venni az éppen háborús övezetbe eső tartományok elfoglalásában, vagy épp védelmében. Ezeknek a csatának a megvívásához nem is kell feltétlenül a kapitány személyes irányítása: a harctéri viselkedésre, mozgásra és összecsapásokra vonatkozó igen részletes utasításokkal ellátva önállóan is harcba küldhetők. A játékos vérmérsékletétől függően előbb vagy utóbb (a harci egységek számának növekedésével) a túlságosan időigényessé váló, reguláris egységekkel való hadakozáson túl amúgy is ott vannak (a céh táborában nem, csak a nemzetek fővárosaiban elérhető) a kutatási, tárgykészítési, fejlesztései és beszerzési lehetőségek, melyek legalább annyira fontosak a karakterek fejlesztése szempontjából, mint a harcban szerezhető tapasztalati pontok.
Nem mintha a harcrendszer unalmas lenne, hiszen (szintén a JRPG-k hagyományait követve) nem csak annyiból áll a küzdelem, hogy a játékos kivárja, amíg a karakterére sor kerül, és a támadási utasítás kiadása után reménykedik, hogy minél jobbat „dobjon” a véletlenszám-generátor. Két harci irányítási metódus közül lehet karakterenként választani. A harcos karakterek számára ideális, egyszerűsített módszernél, a fő akciógombra négy lépésből álló támadási sor, a két kiegészítőre pedig más ön-, és csapattámogató képesség vagy védekező rendelhető. Közelharcban a karakterek tapasztalati szintjének növekedésével egyre erőteljesebb elsajátítható támadások rendelhetők az akció gombra, amikből brutális kombó támadásokat lehet az ellenfelekre mérni.
A Grand Kingdom által technikaiként definiált irányítási megoldásnál a három akciógomb egyenértékű, és mindegyikre egy-egy támadás, varázslat vagy képesség rendelhető, de minden billentyűnek van egy másodlagos funkciója is, így nem három, hanem hat akciót állíthat be az összecsapások előtt vagy között is elérhető menüben a játékos. A változatos akciókat ráadásul kiegészíti egy védettség-gyengeség szabályrendszer is, ami szerint például a közelharci karakterek támadásai hatékonyabbak a távolsági fegyvereket használókkal szemben, míg a közelharcosok a varázslók támadásaival szemben védtelenebbek a többieknél.
A részletes, a játék minden vonatkozásának kezelését első használatkor elmagyarázó és megismételhető, csinos segítőként megszemélyesített oktató megoldásának köszönhetően az igen összetett szabályrendszer viszonylag könnyen, és játék közben elsajátítható. Megjelenésében szintén a JRPG-k hagyományait követi. Pontosabban azt a rajzolt, manga stílusú irányvonalat, amiben európai szemmel gyermekien fiatal, cukin nagy szemű karakterek lóbálnak hatalmas fegyvereket, vagy látványos varázslataik effektjei ragyogják be a csatatereket. Átvezető animációk helyett is néhány szereplő képregény jellegű beszélgetése során jut a legkülönfélébb információkhoz a játékos. A birodalmak polgáraival beszélgetve juthat például mellék küldetésekhez, vagy vezetőknél tájékozódhat a háború fejleményeiről, és döntheti el, hogy oldalukra áll el egy vagy több szerződés idejére. A küldetések vadonjában, vagy a háborús tartományok útjain kóborló csapatot és ellenségeket, valamint szövetségesek jelképező sakkfigurák pedig elegáns megoldással teszik átláthatóvá a bejárandó helyszíneket, ugyanakkor hatékonyan jelzik az erőviszonyokat.
Beta állapotban éppen csak belekóstolni állt módunkban a Grand Kingdoms világába, azonban már ennek a kóstolónak alapján is ki lehet jelenteni, hogy a NIS America legújabb szerepjátékának igen jó esélye van arra, hogy a JRPG-k rajongóinak számtalan órára jó szórakozást nyújtó kedvencévé válljon.
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!