Grand Kingdom – Bemutató
Beta tesztben játszott próbaköreink alapján a klasszikus JRPG stílus kedvelőinek figyelmére érdemesnek ígérkezik a NIS America PS Vita és PS4 platformokra június 17-én Európában is megjelenő játéka.
Resonail kontinensén az Ulderin birodalom több száz évvel korábbi bukása óta marakodik a négy nagy nemzet, de átmeneti szövetségeket kötve, és felbontva, folyamatosan több frontos háborút vívva nem tudják döntésre vinni a küzdelmet. Az állandó háborúskodás pedig életre hívta a Céh-et, egy független zsoldosokból álló hatalmas kompániát, melynek tagjai bár hontalanok, de bármely birodalom zsoldjába elszegődve szolgálhatják annak céljait, amíg erre szerződésük van.
Játékosként kezdetben négy, a zsoldos életbe frissiben belevágó karakter irányítása lesz a feladat. A Grand Kingdoms fejlesztői azonban nem nagyzolásból aposztrofálják stratégiai szerepjátékként alkotásukat. A karakterek képességinek fejlődésén és felszerelésén túl a kapitányi reputáció emelkedésével több csapat kiállítása, irányítása, és persze küldetéseik megválogatása is a játékos dolga lesz. Bár a beta tesztre kiadott játék sok szempontból korlátozott, az oktató küldetések lejátszása után már érzékelhető, hogy a változatosságra valószínűleg nem nagyon lesz majd panasz a végleges verzióban.
A négy klasszikus szerepkör (közelharci és távolsági fegyvereket használó, varázsló és speciális – pl.: gyógyító – egységek) kezdetben egy-egy karakterosztályban jelennek meg, de a játék során összesen 17 féle különböző speciális képességet birtokló, vagy fejlődése során elsajátítani képes osztályból bővülhet a játékos irányította zsoldosok csoportja. A játékoshoz, avagy a kapitányhoz hosszú távra elszegődött karakterekből négy fős egységeket lehet felállítani (persze kezdetben csak egyet), de a háborús szerződések teljesítésekor két további, csak az adott területen vívott csatákra felbérelhető zsoldossal bővíthető az egység. Ezek az alkalmi kisegítők más kapitányok zsoldjában álló karakterek, ugyanis a Grand Kingdom a szerverekre szinkronizált mentések adatai alapján összekapcsolja a játékosokat, és azok, akik csapatukat átmenetileg mások rendelkezésére bocsájtják, azok a felfogadott karakterek után szert tehetnek némi bevételre.
Persze a játékosok összekapcsolása jóval többre hivatott, mint karakterek oda-vissza kölcsönözgetése. Az egyszerű küldetésekkel ellentétben, melyek változatos feladatokat kínálnak a játékosnak, a négy nemzet politikája és egymás ellenében vívott, területszerző háborúja nem előre megírt forgatókönyvet követ, hanem a játékosok döntése, pontosabban szavazati és a háborús összecsapásokban nyújtott teljesítménye alapján változik. A háború menetébe való beleszóláshoz csupán le kell szerződni valamely nemzettel, és a kapitány irányítása alá tartozó egységekkel részt venni az éppen háborús övezetbe eső tartományok elfoglalásában, vagy épp védelmében. Ezeknek a csatának a megvívásához nem is kell feltétlenül a kapitány személyes irányítása: a harctéri viselkedésre, mozgásra és összecsapásokra vonatkozó igen részletes utasításokkal ellátva önállóan is harcba küldhetők. A játékos vérmérsékletétől függően előbb vagy utóbb (a harci egységek számának növekedésével) a túlságosan időigényessé váló, reguláris egységekkel való hadakozáson túl amúgy is ott vannak (a céh táborában nem, csak a nemzetek fővárosaiban elérhető) a kutatási, tárgykészítési, fejlesztései és beszerzési lehetőségek, melyek legalább annyira fontosak a karakterek fejlesztése szempontjából, mint a harcban szerezhető tapasztalati pontok.
Nem mintha a harcrendszer unalmas lenne, hiszen (szintén a JRPG-k hagyományait követve) nem csak annyiból áll a küzdelem, hogy a játékos kivárja, amíg a karakterére sor kerül, és a támadási utasítás kiadása után reménykedik, hogy minél jobbat „dobjon” a véletlenszám-generátor. Két harci irányítási metódus közül lehet karakterenként választani. A harcos karakterek számára ideális, egyszerűsített módszernél, a fő akciógombra négy lépésből álló támadási sor, a két kiegészítőre pedig más ön-, és csapattámogató képesség vagy védekező rendelhető. Közelharcban a karakterek tapasztalati szintjének növekedésével egyre erőteljesebb elsajátítható támadások rendelhetők az akció gombra, amikből brutális kombó támadásokat lehet az ellenfelekre mérni.
A Grand Kingdom által technikaiként definiált irányítási megoldásnál a három akciógomb egyenértékű, és mindegyikre egy-egy támadás, varázslat vagy képesség rendelhető, de minden billentyűnek van egy másodlagos funkciója is, így nem három, hanem hat akciót állíthat be az összecsapások előtt vagy között is elérhető menüben a játékos. A változatos akciókat ráadásul kiegészíti egy védettség-gyengeség szabályrendszer is, ami szerint például a közelharci karakterek támadásai hatékonyabbak a távolsági fegyvereket használókkal szemben, míg a közelharcosok a varázslók támadásaival szemben védtelenebbek a többieknél.
A részletes, a játék minden vonatkozásának kezelését első használatkor elmagyarázó és megismételhető, csinos segítőként megszemélyesített oktató megoldásának köszönhetően az igen összetett szabályrendszer viszonylag könnyen, és játék közben elsajátítható. Megjelenésében szintén a JRPG-k hagyományait követi. Pontosabban azt a rajzolt, manga stílusú irányvonalat, amiben európai szemmel gyermekien fiatal, cukin nagy szemű karakterek lóbálnak hatalmas fegyvereket, vagy látványos varázslataik effektjei ragyogják be a csatatereket. Átvezető animációk helyett is néhány szereplő képregény jellegű beszélgetése során jut a legkülönfélébb információkhoz a játékos. A birodalmak polgáraival beszélgetve juthat például mellék küldetésekhez, vagy vezetőknél tájékozódhat a háború fejleményeiről, és döntheti el, hogy oldalukra áll el egy vagy több szerződés idejére. A küldetések vadonjában, vagy a háborús tartományok útjain kóborló csapatot és ellenségeket, valamint szövetségesek jelképező sakkfigurák pedig elegáns megoldással teszik átláthatóvá a bejárandó helyszíneket, ugyanakkor hatékonyan jelzik az erőviszonyokat.
Beta állapotban éppen csak belekóstolni állt módunkban a Grand Kingdoms világába, azonban már ennek a kóstolónak alapján is ki lehet jelenteni, hogy a NIS America legújabb szerepjátékának igen jó esélye van arra, hogy a JRPG-k rajongóinak számtalan órára jó szórakozást nyújtó kedvencévé válljon.