A 2008-as találtkamerás szörnyfilm Cloverfield meglepően nagy siker volt, főleg annak fényében, hogy teljes titokban készült. A 10 Cloverfield Lane hasonló babérokra tör: a semmiből felbukkanó előzetese az elődhöz hasonló érdeklődést generált.
A kérdés az, hogy a nagy érdeklődést és hype-ot vajon minőségi film követi, vagy csak egy újabb félvállról vett hollywoodi rókabőr lehúzás? Szerencsénkre az előbbi bizonyul igaznak. A 10 Cloverfield Lane, bár nevében benne van a Cloverfield, csak nagyon lazán kötődik a szörnyes filmhez, afféle félig folytatás, félig spinoff hibridként, amit mocsáron túli barátaink általában „spiritual successor”-nek szoktak hívni.
A film cselekménye szerint Michelle (akit Mary Elizabeth Winstead kelt életre), miután szakított barátjával, felzaklatott állapotban útnak indul autójával, ám balesetet szenved, és egy földalatti bunkerben ébred, ahol Howard (akibe a színészmester John Goodman lehel életet) azt állítja: kénytelenek föld alatt maradni, mert egy kontinentális vegyi támadás miatt a felszínen a levegő mérgező. A bunker másik lakója, Emmett (John Gallagher Jr.) megerősíti Howard magyarázatát, ám az egyre-másra felbukkanó gyanús nyomok miatt Michelle egyre inkább megkérdőjelezi a dolog hihetőségét.
A teljes filmélményhez ennél többet nem érdemes tudni. Bár ez nem az a fajta zászlóshajó film, amiről még egy gasztroblog mákos guba receptjének kommentszekciójában is spoilereket írogatnak a szabadidejükkel mit kezdeni nem tudó kommentelők, mégis erősen ajánlott nem utánanézni a filmnek. A forgatás, egy J.J. Abrams produkcióhoz híven (bár ez esetben ő csak producer, nem rendező), teljes titokban zajlott: a film első előzetesét egy hónappal a premier előtt dobták rá az internet gyanútlan felhasználóira. És milyen jól tették!
Az előzetes nagyon jól előkészíti a terepet a filmnek, mert a meglepetések elrontása nélkül feldobja a film főkonfliktusát: vajon Howard világvége-megszállott flepnis, vagy valóban lakhatatlanná vált a felszín egy globális méretű támadás miatt? A film legnagyobb erénye, hogy nagyon ügyesen játszik az ember megítélésével: amint biztosak vagyunk benne, hogy merre tart a cselekmény, és kinek van itt igaza a háromfős sakkjátszmában, rögtön történik valami váratlan és igencsak felzaklató, amitől rögtön megkérdőjelezzük a képet, amit kialakítottunk a karakterekről.
A színészi játékra abszolút nem lehet panasz: bár a film három bunkerben ragadt szereplő körül forog, egy pillanatra sem érződik vontatottnak vagy unalmasnak. Mindhárom színész kellő élettel töltötte meg a karakterét, ami hatványozottan igaz John Goodmanre: a film jelentős részében képtelenség megmondani, hogy mi zajlik a fejében; egyik jelenetben közveszélyes őrültként viselkedik, a másikban pedig teljesen racionális férfiként; nagyon ügyesen táncol a téboly és a normalitás határmezsgyéjén – ugyanakkor, mi mást is vártunk a mestertől.
Mary Elizabeth Winstead élete legjobb alakítását nyújtja a folyton szkeptikus Michelle-ként, akin felfrissítő volt látni, hogy thrillerben szereplő női karakter léte ellenére nem teljes idióta: talpraesett, tettre kész, és harcias nő, a mostanában nagyon dívó „erős női karakter” iskolapéldája. Külön öröm volt látni, hogy bár a főszereplők között volt két egykorú, ellenkező nemű karakter, akik közel kerültek egymáshoz, mégsem erőltették a romantikus mellékszálat a filmbe.
Ami külön kiemelést érdemel még, az a zene: bár a filmet jegyző Bear McCreary neve számomra nem volt ismerős, innentől mindenképp figyelemmel fogom követni a munkásságát. A zene kísérteties volt, hátborzongató, ugyanakkor nem elvonta a figyelmet a jelenetről, hanem megadta neki azt a feszült hangulatot, amit egy ilyen klausztrofób filmtől az ember elvár.
Az egyetlen negatívum, amit ki tudok emelni a filmből, hogy az utolsó pár jelenetsor igazán nem kellett volna bele. A végjáték alatt volt egy pillanat, amikor hirtelen elsötétült a vászon, ami tökéletes befejezés lehetett volna, azonban a filmkészítők inkább a szájbarágós befejezés megoldást választották, ami elég csalódás volt egy ilyen kreatív film után.
Összességében ez a film intelligens, jól felépített, feszültséggel és csavarokkal teli, fantasztikus színészkedéssel és hátborzongató zenével, és ami a legfontosabb: látszott rajta, hogy szívvel-lélekkel készült, nemcsak a színészek, hanem a kamera mögött álló filmkészítők oldaláról is. Mindenképp ajánlott moziban megtekinteni.
Értékelés: 9/10
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!