Ridley Scott egykoron a sci-fi nagy mesterének lett kikiáltva, olyan sikerek után, mint az Alien és a Blade Runner. Ahogy teltek az évek, egyre-másra csúsztak be a középszerű rendezések: Robin Hood, Prometheus, Exodus. Vajon maradt még benne szikra?
Maradt bizony, s erre mi sem lehetne jobb példa, mint a Mentőexpedíció. A film története szerint egy pusztító homokvihar miatt kénytelenek félbeszakítani a mintagyűjtési küldetést az asztronauták, és visszaindulni a Földre. Egy kósza törmelékdarab azonban maradásra invitálja Mark Watney űrhajóst (Matt Damon), akit társai (Jessica Chastain, Michael Peña, Sebastian Stan, Kate Mara) hátrahagynak, abban a hitben, hogy meghalt. Watney azonban túléli a vihart, és minden tudását latba veti, hogy túléljen egy kietlen, idegen bolygón, és remény szerint hamarosan hazajusson – ismerős? (Vicces lenne, ha Damont beskatulyáznák ebbe a nagyon specifikus szerepkörbe.)
A science fiction filmek mai trendje sokkal több hangsúlyt fektet a fiction részre, mint a science-re, de a Mentőexpedíció szakít ezzel: részletes tudományos beszámolókat és magyarázatokat kapunk arról, hogy hogyan tervez növényeket termeszteni, vizet generálni, vagy meghosszabbítani a marsi terepjáró üzemidejét. Ám nemcsak Watney a tudományos ömlengések egyetlen forrása, a Földről segíteni próbáló NASA-s agyasok is folyton röppálya módosításokról és gravitációs parittyázásról csevegnek, egyebek mellett.
Ijedtségre azonban nincs ok, a film nem billen át a „szükségtelenül részletes” oldalra, minden tudománnyal kapcsolatos értekezést élvezet hallgatni, mert az emberrel folyton azt éreztetni, hogy ma is tanult valamit. Watney részéről ezek a megnyilvánulások általában kamerába beszélés formájában történnek meg: videónaplót vezet a Marson töltött idejéről, tapasztalatairól, terveiről – a könyv naplós felépítését csak így tudták vászonra vinni, bár ez sokszor kissé lebutítottnak érződő „mindent felolvasnak és kimondanak, nehogy elkerülje a néző figyelmét” helyzetekhez vezet, ami egy idő után elég zavaró tud lenni.
A színészek játékára nem lehet panasz: Damon kiválóan hozza a kilátástalanság torkában is optimista és laza Mark Watney karakterét, akinek kitartását, pozitív életszemléletét és találékonyságát valószínűleg mindenki csodálni és irigyelni fogja; Jeff Daniels fantasztikus, mint a pragmatikus, tréfát nem ismerő NASA-igazgató, Michael Peña pedig a film legviccesebb momentumait szállítja Watney szabad szájú, jó humorú asztronauta társaként. A többiek nagyjából felejthetőek is. (Ó, igen, Sean Bean is benne van a filmben, de sajna nem hal meg. Bár egy Gyűrűk Urás poén elsütésére futotta neki.)
A rendezés a film nagy részében kiváló: a feszült pillanatok megfelelően feszültek, a film tempója tökéletesen kimért, a szereplők közül egyikük sem vette félvállról a dolgát. Voltak azonban megkérdőjelezhető húzások is: nem egyszer előfordul, hogy napokat, heteket, egyszer pedig hét hónapot ugrunk az időben – s tekintettel arra, hogy a filmben mennyire tolják folyamatosan az arcunkba, hogy minden nap számít, eléggé lusta megoldásnak érződött, hisz ilyenkor egy félmondattal se emlékeztek meg arról, hogy mi történt az eltelt időben.
A film konfliktuskezelése is felettébb szokatlan: amint felmerül egy probléma, még időnk sincs elszörnyülködni azon, hogy ezt vajon hogy fogja hősünk megoldani, máris hipp-hopp megtalálja a megoldást, és onnantól kezdve el is van az egész felejtve. Egyedül a film vége felé kezdik kicsit hosszabban kibontani a konfliktusokat, de még ott is szinte minden indokolatlanul simán megy.
A film központi témája, az emberi összefogás egy bajbajutott társ érdekében, a jelenkori menekülthelyzet miatt különösen releváns, ami ad egy extra réteg elgondolkodtató tartalmat a filmhez.
Összességében én tudom ajánlani a filmet: a színészi játék kiváló, a fényképezés és zene tökéletesen asszisztál a rendező víziójához, a témakör pedig örökérvényű és elgondolkodtató.
Értékelés: 8/10
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!