Sackboy kalandjainak harmadik epizódjára alaposan megújult a Sony exkluzív platformjátéka. A PS4 változat grafikájának feljavítása apróságnak tűnik a játékmechanikában megtapasztalható változások mellett.
A PlayStation3-ra 2008 októberében megjelent, a sajátos látványvilág mellett a játékosok kreativitására és annak a közösséggel való megoszthatóságára alapozott játék sikere valószínűleg még a kiadót is alaposan meglepte. A kritikusok és a játékosok által egyaránt nagyra értékelt, de eredetileg egyetlen játékra tervezett főhős és a kis-nagy bolygó mesés világa visszatért a 2011-ben megjelent második epizóddal. Sackboy és a Sacklingek nem kerülhették el sorsukat, és egy évvel később az LBP Karting versenyzős játékban is szerepet kaptak.
Azért, hogy az új PlayStation-generáció se maradjon ki a mókából, a Sony ismét elővette Zsákfiú karakterét, de új stúdiót, a Sumo Digitalt bízta meg a folytatás fejlesztésével. Az eredmény pedig egy nemcsak szebb és részletgazdagabb, de a játékmechanikában is több újdonságot felvonultató és a franchise hagyományaihoz hű epizód lett.
Az előzményekhez, hagyományokhoz való hűség nemcsak a látványban, a meglepő kinézetű, de vérlázítóan cuki figurákban, a mesefilmekhez méltó szinkronban és a pályák hangulatához igen sokkal hozzájáruló zenei aláfestésben nyilvánul meg, de a korábban beszerzett tematikus és egyedi kiegészítőket is tovább tudják hozni a LittleBigPlanet 3-ba azok a játékosok, akik rendelkeznek ilyenekkel. Ahogy azzal a hagyománnyal sem szakítottak a fejlesztők, hogy saját pályákat, küldetéseket tervezhetünk a játék elég nagy szabadságot nyújtó szerkesztőfelületén keresztül, azokat pedig, amit erre érdemesnek ítélünk, megoszthatjuk a játékosközösséggel. No meg kipróbálhatjuk a többi játékos kreativitásának eredményeit is. A döbbenetes választékban sokféle módon lehet válogatni, a kategóriák mellett az általános értékelés, barátlista és egyebek alapján.
A közösségi megosztásban elérhető tömérdek pálya mellett sem szabad azért megfeledkezni a LittleBigPlanet 3 történetéről. Persze nem maga a mese nyújtja az igazán lehengerlő élményt, hiszen ha lecsupaszítjuk a sztorit, akkor a platformjátékok története során már megszámlálhatatlan alkalommal „a világuralomra törő főgonosz terveit csak a játékos húzhatja keresztül” alapgondolathoz jutunk vissza. Az egyszerű forgatókönyvet azonban számos újdonsággal tették sokkal érdekesebbé a fejlesztők. Először is, a főszereplő már nemcsak és kizárólag Zsákfiú. A bártor, de kissé hiszékeny és (ami az egész kalamajkát okozza) végtelenül segítőkész Sackling négy, a világ megmentésén korábban munkálkodó segítőt szabadít ki kalandjai során, akik a továbbiakban a segítségére lesznek. A négylábú, villámgyors és falakon mászó Oddsock, a méretét és súlyát két végletes állapot között változtatni képes Toggle, valamint a madárszerű Swoop közreműködésére szükség is lesz a pályákon elénk kerülő ügyességet és logikát igénylő feladatok megoldásához.
A másik komoly változást a speciális eszközök tárháza jelenti. Zsákfiú már nemcsak változatos ruhatárat mondhat magáénak, de azok némelyikéhez hasonlóan rendhagyó, ugyanakkor igencsak hasznos felszerelési tárgyakhoz is jut kalandja során. Elsőként egy hajszárítóhoz hasonlító eszközre, a Pumpminatorra tesz szert főhősünk, aki – bár parókát éppen adhatunk rá, de alapvetőn – kopasz lévén nem frizurájának trendi fazonra igazításában veszi hasznát, a levegőt nemcsak fújni, de szívni is képes kézi készüléknek. A pályák egyes, más módon elérhetetlen elemeit lehet el-, illetve megmozdítani a Pumpniatorral, a szélkereket a megfelelő irányba tekerve energiát adhatunk, vagy épp vehetünk el fűtőszálaktól, liftezhetünk vagy a továbbjutáshoz szükséges pozícióba fújhatjuk/szívhatjuk a speciális platformokat. A történetben előre haladva négy további tárgy kerül még Sackboy birtokába, melyekkel portált tud nyitni, kötélpályán lecsúszni, rejtett jeleket fedezhet fel és dupla nagyokat ugorhat.
Az viszont már megint csak a LittleBigPlanet hagyományait erősítő jellemzője a harmadik epizódnak, hogy a megszerezhető tárgyakkal, a csapathoz csatlakozó különleges képességekkel bíró karakterekkel megoldható feladatok nemcsak azután jelennek meg, hogy a játékos megszerezte vagy kiszabadította azokat. Már az első pályáktól kezdve vannak olyan területek, pályaszakaszok, melyeket csak valamelyik később elnyert tárgy vagy megismert zsák-barát segítségével lehet elérni, megnyitni. Azt gondolom, nem kell külön ecsetelnem, hogy ezeken csak a visszatérés után megnyitható helyszíneken mennyi gyűjtögetésre érdemes matrica, ruhadarab és egyéb, az LBP-ben megszokott „jóság” vár a játékosra. Arról már nem is beszélve, hogy bejárásuk nélkül ne is álmodjuk 100%-os teljesítésről, szóval alaposan megdobják a történet szavatosságát.
A PS4-hez méltó látványosabb grafikai kidolgozás (összehasonlító képek, videók alapján a PS3 változat sem lett csúnya, de jóval kevésbé részletgazdag) és a játékot érdekesebbé tevő eszközök és eltérő képességű csapattagok logikus használatának bevezetése a franchise fejlődésének egyértelmű és csak pozitív jellemzője. Van azonban, amiben nem sikerült előrébb lépnie a Sumo Digitalnak, mégpedig a pályák kezelésében, betöltésében. Azt még simán elfogadom, hogy a közösségi felületen mások által megosztott pályák leszedése a hálózatról egy terjedelmesebb design esetében igényel némi időt. Az viszont már kevésbé elfogadható, hogy a történet végigjátszása során is előfordul, hogy percekig kell várni a folytatásra. Az új generáción azért láttunk jóval gördülékenyebben megoldott, előredolgozni képes megoldást, ahol „töltőképernyővel” gyakorlatilag nem is találkoztunk.
:galeria:
A LittleBigPlanet 3 minden jellemzőjét egyszerre mérlegre téve a mutató ezúttal is a „nagyon jó játékok” mezőben állapodik meg. Az eszközök és csapatjáték bevezetése úgy hozott komoly újdonságot a játékba, hogy semmit nem kellett feladni a már megszokott és nagyon sokak által szeretett jellemzőkből sem a játékmechanika, sem az exkluzív platformer egyedi hangulatának tekintetében. A korábbi epizódokat kedvelő játékosok számára egyértelműen kötelező, de legalább kiadós szórakozást ígérő darab. Az újsütetű PlayStation-tulajdonosoknak pedig remek lehetőség, hogy megismerkedjenek a zsáknéppel, mert ez nem csak egy gyönyörűséges barátság kezdete lehet, de kreativitásuknak új kifejezési formát is találhatnak a játék közösségi tervező részében.
Értékelés: 9/10
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!