A Forma 1 évadról évadra fejlődik, az utóbbi időkben versenyspecialista fejlesztővé vált Codemasters pedig új, az aktuális szabályokra, helyszínekre és istállókra szabott F1-játékot ad ki. Kell ennél több a rajongók öröméhez?
Az egy dolog, hogy bizonyos szabályokat vagy azok megváltoztatását a rajongók vagy épp a résztvevők nem fogadnak osztatlan lelkesedéssel, ám a játékba ezeket is bele kell építeniük a fejlesztőknek. Egy hivatalos licenc birtoklása nem csak előnyt jelent, hanem a kötelezettségeknek is meg kell felelni, de ezek a grafika és játékmechanika fejlesztését általában nem korlátozzák. A szakmai kritikákat, de még inkább a játékosok általi értékeléseket, véleményeket figyelembe véve a pályák nyomvonalmódosításainak, az autók jellemzőinek és a versenyszabályok változásának gondos lekövetésén túl is várnak fejlesztést a franchise kedvelői, de még inkább a potenciális új játékosok. Azt, hogy a 2014-es évadra kiadott játékkal még nem teszi meg a lépést az új generációs konzolok felé a Codemasters F1 sorozata, egyelőre „csak” az új masinákra átnyergelt játékosokat lombozta le. Az viszont, hogy nemhogy lényegi, de legalább részleteiben említésre méltó minőségi javulás sem jelenik meg a látványvilágban, a játékmódok közül pedig egy közkedvelt még ki is került, nem csak a PC-s, de az Xbox 360 és PS3 mellett továbbra is kitartó gamereket is kellemetlen meglepetésként érte.
Kötelező feladatukat szépen végrehajtották a birminghami stúdióban dolgozó fejlesztők, így az új motorok sajátos hangját, a szezon versenyautóinak pontos modelljeit, a KERS és DRS használatára vonatkozó szabályokat, az új Sochi Autodrome és a versenynaptárba visszakerült Red Bull Ring és Hockenheimring pályákat mind megtaláljuk a játékban. A grafikus motor viszont nem változott észrevehetően. A vezetés élményét ez nem befolyásolja negatívan, a verseny hangulata esőben és sötétben is egészen valósághű, de a paddockban körülöttünk sertepertélő személyzet elég lelombozóan néz ki. Konkrétan olyan a karakterek ábrázolása, hogy biztosak lehetünk benne, a technikusok mind kirakati próbababák és a fából faragott királyfi leszármazottai. A Classic mód eltűnése pedig már egyértelmű visszalépés. Az F1 2014-ben nincs lehetősége a játékosnak a 80-as, 90-es évek mára legendává patinásodott versenygépeivel és pilótáival nosztalgikus versenyeket futni, pedig ez sokak számára nagyon is kedvelt lehetőség volt a sorozat előző epizódjában.
A játékmechanikában is tapasztalhatók változások. A gépi ellenfeleket irányító mesterséges intelligencia fejlődése a versenyekben kihívást kereső gyakorlott játékosok számára egyértelműen pozitív változás. Kevésbé rutinosak számára pedig ott van a különféle segítségek (ideális nyomvonal megjelenítése, fékasszisztens stb.) ki-be kapcsolásának lehetősége. Arról pedig, hogy a szériával az F1 2014 epizódon keresztül ismerkedő, kezdő játékosok se kerüljenek kiábrándító hátrányba, az egyszerű tutorialt felváltó megoldással igyekeztek gondoskodni a fejlesztők. A versenyautó irányításának elsajátítását segítő feladatok után egy, a sofőr képességeihez igazított beállítást ajánl fel a játék. Ezt természetesen nem kötelező elfogadni, sőt az egész gyakorlósdi kikerülhető, de utólag is módosíthatóak a beállítások, ha azzal túlságosan könnyűnek bizonyulna a játék. Minden segítséget bekapcsolva erre igen jó esély van, mert ilyenkor gyakorlatilag csak az ideális nyomvonal követésére kell ügyelni, nyomhatjuk folyamatosan a padlógázt, az asszisztensek elveszik a teljesítményt, és fékeznek, ahol arra van szükség. Márpedig ez még megrögzött arcade-rajongóknak is hamar unalmassá teheti a versenyeket. Ugyanakkor minden segítséget kikapcsolva, kormány nélkül komoly hátrányban találhatjuk magunkat, mert a controllerrel egyszerűen nem lehet olyan finoman terelgetni az F1 versenygépeket, hogy hibátlan köröket futhassunk. Arról már nem is beszélve, hogy a volán szorongatása mennyivel járul hozzá a játékélményhez.
A száguldó cirkusz megszállottjainak persze kötelező és a valóságban lassan véget érő 2014-es versenyévad újbóli átélésével sok szórakozást ígérő cím a Codemasters F1 játéka. Ahhoz azonban, hogy a versenysorozathoz kevésbé ragaszkodó, de az autóversenyeket kedvelő játékosokat is meghódíthassák, minőségi ugrást kell produkálniuk az F1 2015-ben. A grafikai motor alapos megújítása mellett a játékmódok és funkciók bővítésére is szükség lesz, hogy valóban méltó legyen a játék az új konzolgenerációhoz, és képes legyen visszaszerezni hírnevének utóbbi években kissé megkopott csillogását.
Értékelés: 6/10
Kint jártunk a megújult PlayIT-en. Felnőtt-gamer beszámoló következik...
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…