A Wasteland első része egy olyan kultikus, hatalmas rajongótáborral rendelkező alkotás volt, hogy a második rész ötletét hallva a játékosok csorgó nyállal bólogattak és pénzüket adták a fejlesztéshez. Megérte?
Elmondani nem lehet, mennyi mindent köszönhetünk a Kickstarternek és az Early Accessnek. Számos olyan produktum született már meg ennek a két modellnek köszönhetően, ami egyébiránt a kiadók pénzén biztos nem látott volna napvilágot. Ilyen a Wasteland 2 is, amely első részének megjelenésekor én még nem is éltem. De művelt emberként természetesen pótoltam eme hiányosságomat, így az amúgy is érdekes koncepciójú második résznek felkészülten vágtam neki.
Szerencsére a játék visszatér a gyerekkorom (és az előtti) nagyok alapjaihoz, így a Wasteland 2 személyében egy teljesen old-school, csapatalapú szerepjátékot kapunk. Adott egy, a kezdéskor négyfős csapat, ami a későbbiekben hét főre duzzadhat, attól függően, hogyan alakítjuk teendőinket. Ezeket kiválaszthatjuk az előre legyártott karaktermodellek közül is, de a tökösebb és hozzáértőbb játékosok saját maguk tehetik össze a szájízüknek megfelelő Desert Rangereket. Amikor a játékkal először találkoztam, hirtelen köpni-nyelni nem tudtam, annyi mindenre lehetett pontokat adni, így nálam a karaktergenerálás jó fél órát biztosan eltartott. (Persze most is a nevekkel voltam a legnagyobb gondban.)
Ha a csapattal készen vagyunk, indulhat a móka. Már rögtön a játék elején egy olyan szimpatikus megoldás fogadott, amit a mai napig zseniálisnak tartok, pedig a rendszer használata nem kötelező, ráadásul még csak nem is valami hatalmas ötlet. Arról van szó, hogy a játék során a beszélgetéseknél – szerepjátékról lévén szó – választási lehetőségeink vannak. Na most ezek egy-egy jellemző szóra aktiválódnak. Ezeket ki lehet választani alulról, vagy pedig beírhatjuk kézzel, sőt írhatunk olyan szavakat is, amik nem biztos, hogy a lehetőségek között vannak. Zseniális. Én folyamatosan gépeltem, mint Mari néni a titkárságon, és olyan szinten éreztem jelen magam a világban, amire igen kevés játék során volt példa.
A Wasteland 2 egyébként is rengeteg szöveget tartalmaz, szóval ha valakinek ez nem fekszik, nem biztos, hogy itt fogja megszeretni. Átugrani nem igen érdemes, mert mind jelentős mértékben hozzájárulnak a történethez, és hát ugye ez lenne a lényeg. Ráadásul döntéseinkkel (akár azzal, hogy mikor és hova megyünk először) folyamatosan alakítjuk a világot és a szereplőket, sőt, csapattagot is simán elveszíthetünk egy rossz mozdulat miatt, akár örökre. Nagyon szimpatikus, de 2014-ben talán már magától értetődő, hogy nincs egyértelműen jó és rossz választás, teljesen egyedi a megítélés, én jól össze is vesztem egy ismerősömmel egy ilyen helyzeten, de persze aztán jól megbeszéltük, hogy más az erkölcsi értékrendünk. Van ilyen. Ami viszont nincs, az a Wastelanden belül két ugyanolyan történet. És ez így jó.
A több helyszín között egy mini-térképen közlekedhetünk, ami egyfajta játék a játékban, legalábbis én így fogtam fel. Ugyanis a mozgáskor figyelemmel kell lenni a vízkészletekre, ami rohamosan fogy. Ezt könnyen orvosolhatjuk az oázisoknál, de sivatagról lévén szó nincs olyan sok, szóval egyáltalán nem mindegy, mikor merre kóborolunk el. Ha a sivatag és a víz nem lenne elég, még banditák és egyéb jóakarók is megnehezítik utunkat, akiket körökre osztott csatákban szenderíthetünk jobb létre.
A harcrendszer maga nem lett túlbonyolítva, körökre osztott, amolyan X-COM stílusú stratégiai képességet igénylő kihívás. Az egyetlen ami engem néha szíven ütött, hogy ha egy kockára és 80%-os találati esélyre álltam az ellenségtől, akkor is kb 70%-ban tuti, hogy mellé lőttem. Nyilván ez az old-school játékok sajátja, bármikor beüthet a krach, így jól meg kell gondolni, hogy mikor mit lépünk.
Ennyi jó mellett azonban sajnos a rosszról is írnom kell a cikk végén. Sajnos a játék technikailag és grafikailag nem hozza a jelenlegi generáció standardját, ettől függetlenül a képi világ meglehetősen stílusosra sikeredett. Ami még levon az értékéből, az a számos bug. Amiért mégis elnéző vagyok vele, hogy nem öt évig fejlesztett, milliárdokból készült produkcióról van szó, ráadásul a fejlesztők patchek formájában folyamatosan javítanak rajta.
Összegezve én úgy gondolom, hogy egy remek és erős történetű, kellően egyedi és régimódi szerepjátékot kaptunk a pénzünkért, egy olyan produktumot, amiért megérte jó előre pénzt áldozni a Kickstarter és Brian Fargo oltárán.
Értékelés: 8/10
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!