Project Spark – Játékteszt
Sokunkban felmerülhetett már a kérdés: milyen lehet megalkotni egy videojátékot közel a semmiből. A Project Spark pontosan ezt az élményt ígérte nekünk, tesztünkből pedig kiderül, mennyire életképes a koncepció.
A játékfejlesztők hajlamosak hangzatos ígéretekkel bombázni jövőbeli vásárlóikat. Jómagam már hozzászoktam, hogy ezeknek jó esetben csak egy része, de általában a nagyja nem valósul meg. Emlékszem még, milyen nagy szavakkal illették például a Fable első részét: „élő-lélegző világ, minden cselekedeted hatással van a környezetedre, döntéseid következményei végigkísérnek kalandod során…” és még sok jól hangzó, ám az akkori lehetőségek fényében betarthatatlan promóciós maszlag. Mára azonban eljutottunk odáig, hogy hiába kezelem fenntartással a forradalminak tűnő ötleteket, ezek megállják a helyüket a tervezőasztalt elhagyva is. Ebben a hónapban két cím is merész vállalásokkal a háta mögött startolt el, és sikerrel teljesítette is azokat. A Middle-Earth: Shadow of Mordor nemesis rendszere kis híján tökéletesen működik, tesztünk alanya, vagyis a Project Spark személyében pedig megkaptuk azt a „játékkreáló játékot”, mellyel túlzás nélkül elkészíthetjük álmaink videojátékát. Határt ezúttal tényleg csak a képzeletünk, illetve pénztárcánk szabhat, ugyanis a mikrotranzakciók nem kerülhették el a Sparkot sem.
A Team Dakota tolmácsolásában megjelent Project Spark markánsan két részre bontható: játékkészítés és az elkészített alkotások kipróbálása. A Create mód elindításával ugorhatunk neki az érdemi munkának. Kezdhetünk egy teljesen üres, csupasz világban, vagy dolgozhatunk egy, a program által létrehozott felületen is. Ilyenkor meg kell határoznunk a kívánt domborzati viszonyokat (hegység, dombság, síkság, folyóvidék, kanyon), és az ezeket borító flórát, mely az ingyenesen letölthető alapverzió birtokában ki is merül az üres világ és az erdő mint választási lehetőség között. A Starter Pack (erről még lejjebb bővebben is értekezünk) birtokában megkapjuk továbbá a jeges vidéket és az idegen aszteroidát is. A környezet kiválasztásánál állíthatjuk be a vízszintet is, az elkészített pálya széleit ugyanis nem láthatatlan fal, hanem egy végtelen óceán fogja határolni, mely megfelelő vízmagasság megadása mellett világunk mélyebb területeit tavakkal fogja feltölteni. Ha ezekkel megvagyunk, meghatározzuk még gyorsan a kívánt napszakot (ez lövi be az alapviszonyokat), és elhelyezzük hősünket, akit a kész alkotásban irányítani fogunk. Majd kiválasztjuk, milyen stílusú játékot szeretnénk (lehet TPS kaland, FPS lövölde, 2D sidescroller és még sok más), és ezután a Project Spark elengedi a kezünket. Kapunk egy kis útmutatót, hogy megismerkedjünk az alapokkal, de utána mindent nekünk kell létrehoznunk, a felkínált alapanyagok segítségével. Épületeket, tereptárgyakat, NPC-ket és ellenfeleket helyezhetünk el, fő- és mellékküldetéseket adhatunk meg, bátran kijelenthetjük: ha elég ügyesek vagyunk, lehetőségeink tárháza kimeríthetetlen. A rendelkezésre álló alapanyagok azonban nem, bár szabadon manipulálhatjuk, színezhetjük és formálhatjuk őket.
A fentebb említett mikrotranzakciós rendszernek köszönhetően különböző csomagokban vásárolhatjuk meg a sivatagi világot, a lovagos és zombis vagy éppen Yetis kiegészítést. Ezek megvételére két lehetőségünk lesz. Különböző Challenge-ek teljesítésével (ezekből számtalan van, köztük naponta és hetente ismétlődők, vagy egyszer elérhető mérföldkövek) ezüstpénzhez juthatunk, vagy bankkártyánk mágikus erejét segítségül hívva tokeneket vehetünk. Utóbbiból a 990 forintért kiváltható 500 tokenes csomag a legkisebb. Bizonyos ajánlatok csak tokenért vásárolhatóak meg, azonban ha prémium tagsággal rendelkezünk, ez a korlátozás is megszűnik, és ezüstért is elérhetővé válnak a portékák. Szimpatikus megoldás.
Bármilyen mechanikát is akarunk létrehozni, az összes az egy egyszerű when – do függvényen fog alapulni. Minden karakternek, eseménynek, effektnek és azoknak a tereptárgyaknak is, melyekkel interakcióba léphetünk, van egy jobb híján agynak nevezett magja, ebbe kell felvezetnünk az említett when – do sorokat, különböző „csempék” segítségével. Bonyolultnak hangzik, de lássunk egy egyszerű példát. Létre akarunk hozni egy liftet, ez a következő képen fog kinézni: a when oldalra egy „has power” csempe, míg a do oldalra egy „move”, egy „up” és egy „with flying” csempe kerül. Így a lift aktiválás után felfelé fog haladni. Egy komplexebb agy, például egy ellenséges goblin harcosé természetesen jó pár when – do sorozatból fog állni.
Ahhoz, hogy képet kapjunk, milyen sokféle mű kerülhet ki kezeink közül, megemlítek pár játékot, melyeket a fejlesztő Team Dakota dobott össze, lehetőségeinket prezentálandó. Van itt Angry Birds- és Limbo-klón, Final Fantasy-mintájú, körökre osztott megoldás, 2D táblás játékok, zombi-aprító TPS és még sok más. Persze a közösség is remek dolgokat alkotott. Kipróbáltam már egy számtalan fő és mellékküldetéssel felvértezett Zelda-kalandot, egy fénykardpárbajt és egy olyan játékot is, melynek konkrét célja nincsen, azonban körberepülhetjük és megcsodálhatjuk a készítő által megalkotott grandiózus, a Gyűrűk Urából jól ismert tornyot, melynek tetejéről Sauron szeme figyel minket.
Külön ki kell tárgyalnunk a Crossroads módot is. Ezek előre legyártott kalandok, ahol kiválaszthatjuk, milyen hőssel indulunk, majd a kezdő- illetve végterületet, egy fő valamint két mellékküldetést és az utunkba kerülő ellenfelek fajtáját. Gyorsan is kreálhatunk szórakoztató játékokat, talán érdemes mindenkinek ezzel kezdenie a Project Sparkkal való ismerkedést. Már ezeknél a sablonokból összedobott kis játékoknál is érződik a Sparkot átszövő kedves, kissé gyermeki, ám zavaróba át nem hajló humor. Hőseink szintet léphetnek, és így nem csak erősödnek, de a Creatorban felhasználható új tárgyakat is feloldhatunk velük.
Kész kreációinkat feltölthetjük a felhőbe, ahonnan a kíváncsi közösség már le is szedheti magának, a letöltések és like-ok után pedig bezsebelhetjük jól megérdemelt ezüsttallérjainkat.
Lássuk a másik nagy szeletet, a kész projektekkel való játékot. A közösségi alkotások böngészésén kívül találhatunk egy kampánymódot is, melynek első pályáját az ingyenes verzióban is kipróbálhatjuk, a folytatásért azonban fizetnünk kell. Itt a Crossroads módban megismert négy hős közül választhatunk (melyekből az alapjátékban csak kettő található meg), és végigjárhatjuk azt a történetet, mely az egész Project Spark hátterét kívánja megadni. Nem túl izgalmas, nem jelent túl nagy kihívást, de kicsit megtanít minket az agyakat irányító csempék használatára. Itt húztam fel először kicsit a szemöldökömet. Két ingyenes hősünkre, a kósza Scarlettre és a goblin berserker Karlsnorra köröket ver már a Starter Pack részét képező lovag, Haakon is, azonban a csak tokenért kiváltható druida, Avalon konkrétan legyőzhetetlen, mivel minden lövésével egyben gyógyítja is magát. Nem nevezhetőek használhatatlannak a free változat hősei sem, de a differencia zavaró.
Van viszont más, ami bosszanthat majd minket. A játék Windows 8.1-re és Xbox One-ra jelent meg, mi pedig One-on teszteltük. Az már most látszik, hogy a Creator nem kontrollerrel való kezelésre lett kitalálva. A kameramozgatás nehézkes, el tudom képzelni, hogy egér és billentyűzet segítségével könnyebb az alkotás. Ami még kellemetlenebb, és értékelésünkből ez kanyarított le egy keveset, a következő: a Project Spark rengeteget fagy és indokolatlanul képes beszaggatni. Ezeket remélhetőleg hamarosan javítják egy foltozás formájában, de jelenleg dühítő, amikor a játék nem képes megbirkózni a kampány tisztességes futtatásával. Amikor hősünk szintet lép, a felugró Challenge-értesítések által előidézett szaggatás miatt karakterünk hosszú másodpercekig mozdulni sem képes, majd még pár pillanatig lassított felvételként mozog. Nem gyenge masina a One, éppen ezért nem pont egy Spark alatt kéne megdöccennie.
Végezetül nézzük meg tételesen mit is tartalmaz a Starter Pack, melynek megvásárlására mindenkit bíztatok. Ennek segítségével sokkal több lehetőségünk lesz jóval színesebb alkotások elkészítésére. A csomaggal megkaparintunk tehát egy 30 napra szóló prémium előfizetést (ezalatt dupla szorzót kapunk a megszerzett XP-re és a feltöltött játékaink után kapott ezüstpénzekre), a jeges és a sci-fi világ kiegészítéseket, a kampány küldetéssorozat első részét, a Massive World Builder pakkot (mely elengedhetetlen ahhoz, hogy több pályát is egybe tudjunk fűzni) valamint Haakont a lovagot mint játszható karaktert.
Summa summarum, a Project Spark egy remek ötlet kiváló megvalósítása, pár apró, de zavaró hibával. A free to play modell kedvező, elég akár egy rövid időre prémiumra váltanunk, és megvásárolhatunk mindent, ezüst felhasználásával is. Ahogy a közösség által kreált alkotások száma nő, úgy fog bővülni a játékélmény. Ez az a játék, amit mindenkinek ki KELL próbálnia, kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Lényegtelen melyik zsáner áll hozzád a legközelebb, mivel a Sparkban elkészítheted a legmerészebb álmaidban felbukkanó játékot is. A kiegészítések folyamatosan fognak érkezni, nem csak a kampány mód folytatódik, de újabb világ- és karaktercsomagokat is kapni fogunk, így a garantált móka nem marad el. Csak legyen a Team Dakotában elég szufla, hogy javítsák a hibákat és elárasszanak minket új és új tartalommal.
Értékelés: 8,5/10