Anomaly 2 – Játékteszt
Egy teljes értékű folytatással gyarapodott a 11 Bit Studios egyedi ötleteket felvonultató tower defense játéka, aminek sikerült túlszárnyalnia még elődjét is.
Soha nem látott népszerűségnek örvendenek manapság az indie fejlesztőcsapatok által készített videojátékok, de hasonlóan sikeresek a nagy múltra visszatekintő tower defense műfajú alkotások is, így azok a független stúdiók, akik ezt a stílust tűzik zászlajukra, csak nagyon ritkán maradnak ismeretlenek. Ezt az elvet követte a 11 Bit Studios is, akik néhány hónappal ezelőtt elhatározták, hogy pár kreatív ötletet felvonultatva új színt hoznak a tower defense játékok világába, amit az Anomaly Warzone Earth cím alatt sikeresen meg is valósítottak, hiszen a szakma színe java szinte kivétel nélkül jó pontszámokkal jutalmazta a végeredmény. A fejlesztők csakhamar le is szállították az alkotást a lehető legtöbb platformra, közben pedig elkészítettek hozzá egy mellékszálat is Anomaly: Korea címmel, de az igazi folytatásra, avagy a teljes értékű második epizódra egészen mostanáig kellett várnunk.
Az Anomaly Warzone Earth 2 természetesen ezúttal sem történetével fogja belopni magát a játékosok szívébe, de azért érdemes felvázolni az érdekes körítéssel rendelkező cselekményt, ami a közeli jövőbe, 2018-ba repít el minket. A helyszín a Föld, ami egy idegen megszállást követően teljes egészében elveszítette mai vonzerejét, így sárgolyónk egy idegen gépektől, technológiáktól és természetesen veszélyektől hemzsegő világgá változott. Az emberiség nagy része az invázió alatt természetesen kipusztult, így fajunk is a kihalás szélére sodródott, a világűrből érkezett létformák pedig igyekeznek mindent megtenni azért, hogy a katasztrófa mielőbb bekövetkezzen és az utolsó humanoidok is kileheljék lelküket. Főhősünk oldalán éppen ezért az lesz a feladatunk, hogy néhány gépesített egység segítségével ellátmányt szállítsunk a még életben maradt utolsó harcosoknak, mindemellett pedig ott tegyünk keresztbe a betolakodóknak, ahol csak lehet. A sztoriban fordulatokat és egyebeket természetesen hiába is keresnénk, ugyanakkor a hangulatot érdemes egy kicsit méltatni, hiszen a játék szó szerint kiválóan lefesti előttünk azt a poszt-apokaliptikus, melankolikus és egyben kilátástalan, de mégis harcias atmoszférát, ami megkönnyíti számunkra a néhány soros sztoriba való beleélést. Az idegen technológiák miatt egyébiránt olyan lett a végeredmény, mintha a StarCraft-világát ötvöztük volna az egykori Fallouttal, méghozzá egy kevéske futurisztikus vonulattal feldobva a végeredmény.
Amint azonban fentebb is szóba került már, az Anomaly Warzone Earth 2-t nem a történet fogja elvinni a hátán, hanem a nagyszerű és jól felépített játékmenet, ami a tower defense műfajt veszi alapul – méghozzá RTS nézetben –, de a szokásos klisék alkalmazása helyett egyedi megközelítést alkalmaztak a fejlesztők. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a legtöbb ilyen stílusú videojátékkal ellentétben nem egy objektum vagy egy bázis megvédését kell kiviteleznünk különféle egységek elrendezésével, hanem nekünk kell áthatolnunk egy jól felépített védelmen, méghozzá a program által kitűzött célokat szem előtt tartva. A feladatokat különféle gépesített egységek – tulajdonképpen transzformálható robotok – segítségével hajthatjuk végre, akik egy előre meghatározott útvonalon, megállíthatatlanul haladnak majd a cél irányába, a mi feladatunk pedig az, hogy legjobb tudásunknak megfelelően segítsük őket az előrejutásban. Kis hadseregünk útvonalát természetesen mi határozhatjuk majd meg, így már a pálya elején kijelölhetjük, hogy merre haladjanak, de mivel a csataterek dinamikusan változhatnak, így bármikor újabb ellenfelek tűnhetnek fel, ezért természetesen menetközben is lehetőségünk lesz módosítani az útirányt. Erre gyakran szükségünk is lesz, akárcsak arra, hogy használjuk egységeink elsődleges és másodlagos alakját, lévén bármilyen hadosztályokból is építjük fel csapatunkat, lehetőségünk lesz azok közelharci és távolsági fegyvereit is szabadon alkalmazni, méghozzá az adott helyzet függvényében.
A pályákon egyébiránt mi emberi alakban futkározhatunk fel és alá, ami azért lesz fontos, mert az előre kijelölt útvonalon haladó egységeink folyamatos támogatásra szorulnak, így nem elég csak egy jó irányt kijelölni számukra, gondoskodnunk kell arról is, hogy az erős védelmet sikeresen áttörjék. Ez alapesetben garantáltan nem sikerülne, így például lehetőségünk lesz javítani őket, vagy példának okáért egy időre elterelni az ellenség figyelmét, így amíg ők az álegységet lövik, addig valódi harcjárműveink könnyedén hatástalaníthatják még a legerősebb védőket is. Természetesen az efféle extra lehetőségek csak nagyon korlátozott számban állnak majd a rendelkezésünkre, de minél több ellenfelet pusztítunk el, annál több ilyen bónuszt gyűjthetünk össze, sőt, pénzt is szerezhetünk a pályákon, ami szintén kulcsfontosságú erőforrás lesz a továbbjutáshoz. Akárcsak ugyanis seregünk útvonalát, úgy természetesen egységeinket is mi magunk formálhatjuk saját kényünk és kedvünk szerint. Ebben határt csak virtuális pénztárcánk szabhat, de amennyiben elegendő keret áll a rendelkezésünkre, akkor folyamatosan újabb robotokat vásárolhatunk magunknak, illetve fejleszthetjük a már meglévőket is, hogy erősebb páncélzattal vagy nagyobb tűzerővel tudják felvenni a küzdelmet a szemben álló védelemmel. Ennek köszönhetően a kampány során egyre több és több opció nyílik meg előttünk, amelyeknek köszönhetően nem csak egy változatos összetételű hadsereget álmodhatunk meg magunknak, hanem folyamatosan újabb taktikákat is kidolgozhatunk, hiszen minden egyes megvásárolható jármű értelemszerűen más és más tulajdonságokkal – páncélzattal, életerővel, sebzéssel – bír.
Fontos kiemelni, hogy bár a fejlesztők egy nagyon jó mechanizmust dolgoztak ki a háttérben, azért így is akadnak hibái az Anomaly Warzone Earth 2-nek, így az egy kaptafára épülő küldetések mellett egy idő után már olyannyira kiismerjük az egységeket, hogy képtelenek leszünk új taktikák felfedezésére, illetve kidolgozására, mert kimerítettük a rendelkezésünkre álló lehetőségeket. Hasonlóan fájó pontot képezhetnek az egy idő után már unalmas és szürke pályák, amelyek többnyire kimerülnek a fagyos-havas koncepcióban, de az ellenfelek változatossága is okot adhat a panaszra, hiszen ezen a téren is sokkal nagyobb felhozatalt vártunk volna el a fejlesztőktől. Ezeket a negatívumokat azonban részben ki lehet küszöbölni, illetve a háttérbe lehet szorítani, ha az egyjátékos élmények helyett a multiplayer módban harcolunk egy nagyot. Itt a játékosok egymással mérhetik össze tudásukat, és míg a kampány során csak az emberek oldalát lehet megismerni, addig a többjátékos összecsapásokban az egyik fél mindig az idegen létformákat irányítja – ergo a védő szerepét játssza –, ami finoman szólva is képes alaposan feldobni a végeredményt.
A játék egyébiránt meglepően jó formát mutat a küllem és a hangok terén is. Nyilván nem egy grafikai csoda a végeredmény, de olyan hitelesen, mindemellett pedig kellemes látványvilággal párosítva alkották meg a pályákat a fejlesztők, hogy az egyhangúság ellenére is képesek leszünk beleélni magunkat a poszt-apokaliptikus környezetbe. Különösen szépre sikerültek egyébiránt az egység- és objektummodellek, valamint az effektek, habár az idegen létformákat egy kicsit ötlettelennek, túlontúl átlagosnak éreztem.
Mindent összevetve azonban az Anomaly Warzone Earth 2 képes volt hozni az első rész minőségét, sőt, néhány ötlet és újdonság miatt egyértelműen jobbnak is tekinthető a folytatás, ami az indie játékok színterén ott van a legjobbak között. Vannak ugyan hibái, de a legtöbb független fejlesztésű alkotáshoz hasonlóan képes bárkit órákra a képernyő elé szegezni, így amire termett, arra tökéletesen megfelel. Ha szeretnéd megtudni, hogy milyen lehet egy tower defense stílusú játékban nem a védő, hanem a támadó szerepét betölteni, akkor semmiképpen se hagyd ki a 11 Bit Studios művét, mert a maga nemében még mindig különlegességnek tekinthető.
Értékelés: 8,5/10