Hatalmas lépegetők, lehengerlő akciók, teljes testreszabhatóság és óriási izgalmak. Ezt kínálja címszavakban a Hawken, méghozzá teljesen ingyen!
Kétség sem férhet hozzá, hogy az óriási lépegetőket, vagy divatosabb nevükön mechákat a középpontba állító videojátékok ismét fénykorukat élik manapság. Akadt ugyan egy időszak nem is olyan régen, amikor nagyítóval kellett keresni a műfaj jelesebb képviselőit, de a Front Mission-sorozat visszatérésével – nem csak konzolokon, hanem PC-n is – újra elindult valami, aminek köszönhetően nemrégiben megjelent például a Strike Suit Zero, de úton van két ingyenes, elsősorban a többjátékos ütközetekre kiélezett mechás akciójáték is, történetesen az ismert franchise-on alapuló MechWarrior Online és a Hawken. Mivel a tematika és az üzleti modell mindkét cím esetében teljesen hasonló, ezért jogosan gondolhatják úgy a játékosok, hogy a játékmenet tekintetében sincs különbség a két alkotás között. Ez azonban béta állapotuk ellenére is már most kijelenthető, hogy badarság, hiszen amint az a bétateszt során kiderült, a Hawken egy lényegesen könnyedebb akciójátéknak tekinthető, tulajdonképpen egy mechás FPS-nek, míg a MechWarrior Online megtartotta a sorozat szimulátoros jellegét, így két egészen más nézőpontból ismerhetjük meg a többtonnás lépegetők világát. Mi ezúttal a Hawkent vettük górcső alá, méghozzá a jelenleg is zajló nyílt bétának köszönhetően.
Az első és legfontosabb kérdést, miszerint mennyire kell szimulátoros élményre számítanunk a játék keretein belül, fentebb már meg is válaszoltuk – ergo semennyire –, ezen felül azonban bizonyára mindenkit érdekel még az ingyenesség témaköre, hiszen számtalan játéknál tapasztalhattuk már a múltban a free to play üzleti modell nyilvánvaló hátrányait. A Hawken esetében rögtön egy jó és egy rossz hírrel kell kezdenünk. A rossz, hogy a mikró-tranzakció itt is megtalálható, így akinek van pénze, az előbb elérheti a magasabb szinteket és a jobb felszereléseket. Itt jön azonban a jó hír is, lévén a fejlesztők nem szerették volna figyelmen kívül hagyni a szegényebb játékosokat sem, így egyrészt valódi pénzért többnyire csak külső módosításokat lehet vásárolni, illetve egy olyan lehetőséget, amivel több tapasztalati ponthoz juthatnak a gazdagabb rajongók, de a tárgyakért, főleg a jobb fegyverekért és alkatrészekért így is mindenkinek alaposan meg kell dolgoznia. A rendszer – az általunk megtapasztalt állapotában – elég kompromisszumosnak tűnt ugyan, de nem lepődnénk meg, amennyiben a közeljövőben alaposan módosítanának ezen a készítők, természetesen negatív irányban. A Hawken egyébiránt nem untat minket unalmas történettel sem egyéb körítéssel, így a regisztrációt követően csak le kell töltenünk a méretes klienst, a frissítéseket, majd első lépegetőnk birtokbavételét követően már várnak is ránk a tágas csatamezők. Egyelőre ugyan csak minimális mennyiségű pálya áll a rendelkezésünkre, de a végleges változatban bizonyára ennek többszöröse is elérhető lesz majd, ami igaz lehet a játék többi elemére is.
A Hawkennel egyébiránt biztosan jól ellesznek azok a rajongók, akik imádnak órákat tölteni azzal, hogy karakterüket – esetünkben ugyebár robotjukat – az utolsó festékpöttyig személyre szabják. A játék néha már átláthatatlanul sok lehetőséget kínál számunkra – főleg a felsőbb szinteken – ahhoz, hogy kívül és belül is egy igényeinknek maximálisan megfelelő masinát alkothassunk magunknak, habár általános tapasztalat, hogy a jobb fegyverek gyakran semmit sem érnek abban az esetben, ha nincs elég gyakorlatunk egy mech irányításában. Fentebb már kiemeltük, hogy a Hawkenben nem találkozhatunk szimulátoros stílusjegyekkel, ami olyannyira igaz lesz, hogy tulajdonképpen csak az iránybillentyűket és a tűzgombot fogjuk használni az összecsapások alatt, valamint a repülés és az oldalazás lehetőségét, amelyek elsajátítása nélkül biztosan nem fogunk megnyerni egyetlen összecsapást sem. Ez sajnos a játék egyik nagy negatívuma is egyben, hiszen bármennyire szerettünk volna taktikázni az összecsapásokban, azok végkimenetele általában mindig csak a reflexeken múlt. Még a meglepetésszerű támadásokról is le kellett mondanunk, a készítők ugyanis radarral szereltek fel minden egyes gépszörnyet, így mások minden esetben már messziről látták érkezésünket, habár természetesen ez fordítva is igaz volt. A sikeres csaták végeztével egyébiránt tapasztalati pontokat és úgynevezett Hawken pontokat tudunk bezsebelni magunknak. Előbbiek feltehetően nem igényelnek külön magyarázatot, míg a Hawken pontokról annyit érdemes tudni, hogy ezt tekinthetjük az úgynevezett in-game fizetőeszköznek, tehát segítségével tudunk majd újabb páncélokat, fegyvereket és egyebeket vásárolni szeretett robotunk számára.
Az alkotás egyébiránt a nyílt béta során összesen négy játékmódot vonultatott fel, ami elsőre kevésnek tűnik ugyan, de a gyakorlatban mégsem volt hiányérzetünk, mindezt pedig elsődlegesen annak köszönhetünk, hogy a készítők képesek voltak jó ötletekkel feldobni a megszokott kliséket. A Hawken keretein belül is megtalálhatjuk majd ugyanis a hagyományos deathmatch, valamint a csapatos deathmatch lehetőségeket – ezekre nem is pazarolnánk a drága helyet –, de mellettük két érdekes játékmód is helyet kapott, méghozzá a siege és a missile assault név alatt. Utóbbival kapcsolatban az alaphelyzet az, hogy a szembenálló feleknek van egy jól védett bázisa, amit csak és kizárólag úgy lehet lerombolni, ha elfoglalják a pályákon megtalálható rakétasilókat, amelyek ezt követően megkezdik az ellenséges főhadiszállás támadását. Minél tovább tudjuk tartani a rakétaállomásokat, annál biztosabb, hogy a mi csapatunk fogja nyerni az összecsapást. Ennél egy kicsivel izgalmasabbnak, de sokkal inkább összetettebbnek tűnik a siege játékmód, amiben a csapatoknak nem csak egymás levadászásával kell foglalatoskodniuk, hanem azzal is, hogy mielőbb energiával lássák el bombázójukat, ami így képes lesz lerombolni a szemben álló fél bázisát. Amelyik csapat előbb feltölti saját hajóját, az nyeri meg az adott kört. Minden bizonnyal a nyílt béta során még nem lőtték el összes puskaporukat a készítők, így bizonyára további játékmódokkal is fel lesz szerelve a végleges változat, de amennyiben csak ez a négy lehetőség lesz, a rajongóknak már akkor sem lesz okuk panaszkodni.
A Hawken esetében egyébiránt nem csak a jól felépített, habár egy kicsit talán túlontúl árkádos játékmenetet, hanem a küllemet és a hangulatot is érdemes kiemelni, hiszen egy ingyenes alkotástól még talán sosem láthattunk ennyire kellemes grafikát, illetve kidolgozott koncepciót. Az természetesen erős túlzás, hogy a külsőségeket tekintve a Hawken labdába rúghat a nagyköltségvetésű címekkel, de a leginkább a Fallout-sorozattal rokonítható poszt-apokaliptikus, kissé indusztriális és futurisztikus atmoszféra olyannyira jól el lett találva, hogy az ember egyszerűen szerelmes lesz a pályákba, a képernyőn látható sok-sok holografikus kijelzőbe, valamint saját lépegetőjének műszerfalába. A kellemes látvány ráadásul nem igényel majd erős számítógépet sem, sőt, egy több éves konfiguráción is könnyedén, maximum beállításokkal futtathatjuk majd az alkotást. Sajnos a hatásos küllem – érdekesség, hogy az eddigi pályák mindegyikén egy-egy szín uralkodik – mellett a készítők nem tudtak egyelőre emlékezetes hanghatásokat és dallamokat sem varázsolni a háttérbe, így gyakran emiatt nem érezzük, hogy egy több tonnás mech pilótafülkéjében ülünk, ami elég komoly baj ugyan, de szerencsére számtalan egyéb pozitívum van, ami ellensúlyozza ezt a hiányosságot.
Mindent összevetve, a nyílt béták során igencsak kellemes tapasztalatokat gyűjtöttünk a Hawkenről. A MechWarrior-sorozat szerelmeseinek bizonyára egy kicsit túl árkádos, ezáltal egyszerű lesz a végeredmény, szimulátoros hatásokat ugyanis nyomokban sem találhatunk benne, de az intenzív harcok, a kellemes közösség, a valódi ingyenességre való törekvés és az ellenállhatatlan hangulat miatt mi komoly esélyt látunk rá, hogy a végső változat kinője magát a tömegből és évek múltán is egy emlékezetes akciójátékként gondoljunk majd rá. Addig is, próbáljátok ki a nyílt bétát, hogy minderről ti magatok is meggyőződhessetek!
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!