Far Cry 3 – Játékteszt
Ártatlan nyári bulinak indult, végül a legrosszabb rémálmunk lett életünk legszebb nyarának induló kalandunk. Jason Brody és barátai a helyi kalózbanda fogságában, kétségbeesve próbálnak menekülni, nem sok sikerrel. Kipróbáltuk a Far Cry 3-at.
A Far Cry négy évvel ezelőtt megjelent második része grandiózus projektnek indult, az afrikai szavannán játszódó kaland azonban saját megfelelési kényszerének súlya alatt roskadt össze. Elbaltázott új ötletek egész sora tette élvezhetetlenné az első rész után nagy elvárások övezte folytatást, ennek ismeretében pedig merész vállalkozás belevágni egy újabb folytatásba. A Far Cry 3 azonban az év egyik legjobb akció-shootere lett, s bár ezzel már az első bekezdésben lelövöm a teszt végi konklúziót, érdemes azért a részletekbe bocsátkozni, s megvizsgálni, hogyan is sikerült a UbiSoft Montrealnak összehoznia a bécsi GameCity rendezvényen kiállított változat után lesajnált, végül minden elemében kellemes meglepetést okozott, ismét trópusi környezetben játszódó harmadik epizódot.
A játék örömteli, vidám percekkel indít. Jason Brody, testvérei és barátai épp életük legszebb nyarát töltik a Thaiföldhöz közeli Rook szigetén. Őrült bulikban vesznek részt, ejtőernyőznek, jet-skiznek és persze a helyi csinos lányoknak teszik a szépet. Aztán a levetített kisfilm véget ér, mi pedig egy bambuszketrecbe zárva szembesülünk a rideg valósággal, miközben a helyi kalózbandita vezetője, a pszichopata Vaas filozofikus gondolatmenetét hallgatva csak azért imádkozunk, hogy lehetőleg élve kijussunk a táborból. A játék is itt veszi fel a fonalat, s a tutorialba oltott szökési kísérletünk keretén belül megismerkedhetünk az alapokkal, illetve a helyi rakyatok törzzsel, akiknek egyébként az életben maradásunkat is köszönhetjük. Brody pedig nem felejt, sebei nyalogatása helyett bosszút esküszik, s szépen lassan, módszeresen el kezdi felszámolni a helyi banda táborait, hogy aztán leszámolhasson azokkal is, akik barátai és testvérei halálaiért is felelősek.
A Far Cry 3 vonzereje abban rejlik, hogy a fő cselekményt előrelendítő, egyébként erőteljes karakterei nélkül klisékkel teli, néhol már kissé unalmas története mellett számtalan, de közel sem unalmas melléktevékenységet végezhetünk a szigeten. Ugyan ezek a feladatok nem vagy csak lazán kapcsolódnak a sztorihoz, ahhoz, hogy Brody magabiztosan szembenézhessen Vaas-szal vagy Hoyttal, bizony alaposan fel kell magát tápolnia. Ehhez kezdetben rádiótornyokat kell megmásznunk, ugyanis ezek segítségével fedhetjük fel az újabb és újabb területeket (összesen három nagy szigetet). Aztán kalózok uralta bázisokat számolhatunk fel, amivel növelhetjük a környéken a befolyásunkat, virágokat gyűjthetünk be, amelyekből aztán különleges főzeteket készíthetünk (a hallucinogéneknek egyébként is fontos szerep jut a játékban), de közben részt vehetünk számtalan kihíváson is, mint például a késdobálás, a pókerezés vagy autóversenyek. És persze vadászhatunk is, ami leginkább önön szórakoztatásunkon túl azért is lesz fontos, mert eszközeinket különböző állatbőrökből készülő, tárolásra alkalmas zsákokban tárolhatjuk, s bizony a fegyvereket, főzeteinket és egyéb dolgainkat külön-külön zsákban tarthatjuk csak. A lényeg mégis az, hogy sok-sok pénzt, illetve tapasztalati pontot gyűjtsünk. Előbbi segítségével új, főleg fegyvereinket képességeit javító kiegészítőket vehetünk, utóbbi jóvoltából pedig olyan képességekre tehetünk szert, amelyek elengedhetetlenek lesznek ahhoz, hogy túléljük a kalandot a dzsungelben.
Ami a küldetések teljesítésének módját illeti, ebben is teljesen szabad kezet kap a játékos. Ha szeretnénk halomra lőni a kalózokat, nyugodtan megtehetjük, bár ezzel azt is felvállaljuk, hogy minden bizonnyal riadóztatva lesznek a többiek is, így valószínűleg hosszúra nyúlt tűzpárbajban tudjuk csak megtisztítani a területet. Ha a lopakodás hívei vagyunk, akkor erre is lehetőségünk lesz, hiszen a riasztó kikapcsolása után késünkkel, vadászíjunkkal vagy hangtompítós mesterlövészpuskánkkal könnyedén kiiktathatjuk a mit sem sejtő őröket. Végül a környezet elemeit is igénybe vehetjük, így bátran robbanthatjuk az olajos hordókat, a parkoló autókat, de akár a ketrecbe zárt vadállatokat is kiszabadíthatjuk, hogy aztán ők végezzék el helyettünk a dolgunkat. A természet egyébként is rejteget majd meglepetéseket. Vadászat közben nem csak mi magunk tudunk elrejtőzni a magas növényzetben, bokrokban, de a vadállatok is, illetve azon se lepődjünk meg, ha a mocsárban úszva, alulról lep meg minket valami.
Ezt a méretes tartalmat igyekszik még nagyobbá tenni a játék multiplayer módja és a kooperatív mód. Előbbi jelenleg kietlen, nagyon nehéz megfelelő számú játékossal teli szervert találni, utóbbi pedig lapos, s igazából pont a Far Cry 3 esszenciájának ellenkezőjét nyújtja. Egy négy választható karakterből álló, féktelen céllövöldét, ahol igazából csak menni kell előre, s lelőni minden utunkba kerülő rosszfiút. Ez egyszerűen nem illik bele abba, amit a sorozat, s a harmadik rész képvisel, pedig maga a koncepció remekül illeszkedne a játék stílusához, csak ügyesebb kivitelezésben.
A Far Cry 3 hihetetlen mennyiségű tartalommal, őrült, de izgalmas karaktereivel, nyílt és szabadon bejárható világával, változatos tennivalóival egyértelműen az év egyik legjobb akciójátéka lett. A UbiSoft Montreal mindezt a mai igényeket maximálisan kielégítő látványvilággal fejelte meg, igaz, ez a pazar megvalósítás csakis nagyon erős PC-ken köszön vissza. Mindenesetre konzolokon se kell szégyenkeznie a harmadik résznek, a pergősebb, robbanásokban gazdag összecsapásokat is zökkenőmentesen élvezhetjük végig, miközben a vidék kialakítása is magáért beszél. Így hát, ha nem vagy rajongója az Assassin's Creednek, de valami hasonlóan monumentális, szabad élménynek a részese szeretnél lenni, csak adrenalindúsabb kivitelben, akkor a Far Cry 3 kiváló választás lesz.
Értékelés: 9/10