Escape Plan – Játékteszt
A PlayStation Vita egyelőre szűkölködik ötletes és szórakoztató puzzle játékokban, a monokróm látványvilággal operáló Escape Plan azonban remekül tölti be a tátongó űrt.
Amíg a PlayStation Vita nyitócímeinek többsége korábban már megjelent játékok Vitára szabott átirata, addig a Fun Bits Interactive fejtörőkkel tarkított játéka, az Escape Plan egy teljesen újonnan született ötlet eredménye. A játékban két eltérő külsejű és képességű karaktert, Lilt és Laargot alakítjuk, akikkel az őket fogságba ejtett gonosz, ördögi terveket szövögető Bakuki rabságából kell kiszabadulnunk. A szökést hetvennyolc, pár perc alatt teljesíthető szobákon keresztül kell kiviteleznünk, amelyekben sokszor nem csak az adott fejtörők, de a két szereplő képességei is fontos szerephez fognak jutni.
Az Escape Plan azonnal a történet közepébe hajít minket, így az első pályák teljesítésekor mindenféle gyakorlás nélkül kell megismerkednünk az irányítással, ami leginkább a Vita alternatív irányítási funkcióira korlátozódik, így az érintőkijelző mellett a hátlapi touchpad jut még szóhoz, miközben a két analóg kart csak alkalmanként kell használnunk. Utóbbiak ugyanis csak a kameranézet, és a pályákon való pásztázást segítik elő. Az érintőkijelzővel irányíthatjuk hőseinket, vagy léphetünk interakcióba az elhelyezett tárgyakkal, míg ugyanezt tehetjük meg a hátlapi touchpaddel is, azzal az apró különbséggel, hogy így csak tárgyakat tudunk mozgatni, kapcsolókat, vagy ventillátorokat, csapóajtókat már nem tudunk vele működésre bírni. Az irányítás gyorsan és könnyen tanulható, az esetek többségében jól is használható, de lesznek olyan pályaszakaszok, ahol jó ütemérzékkel kell használnunk egyszerre több mindent is, s ez kisebb begyakorlás nélkül egy ideig frusztráló elhalálozásokat fog eredményezni.
A játék fejtörői is ezen a vonalon haladnak, ugyanis amíg kezdetben egyértelmű rejtvények megoldásával haladunk előre, az Escape Plan későbbi szakaszában a trial and error elv érvényesül, s rengeteg elhalálozás eredményeként fogjuk csak teljesíteni az adott szintet. Minden sikeres fejtörő után csillagozási rendszerrel értékel minket a játék, ahol összesen három csillag szerezhető meg, s amit annak függvényében kapunk, milyen gyorsan, és mennyi kézmozdulat használatával verekedtük át magunkat az adott kihíváson.
A két főhős, Lil és Laarg eltérő testi adottságaikból eredően egyedi képességekkel is bírnak. Laarg hatalmas termete miatt komótosan képes csak közlekedni, de segítségével bármilyen bedeszkázott, elbarikádozott akadályt képesek leszünk elhárítani. Lil törékeny típus, így ő némi kávé után speciális képességének köszönhetően szuper gyorsasággal képes átslisszanni az akadályokon, olykor pedig héliumot szippantva kap virtuális szárnyakat, hogy aztán a beépített giroszkóp jóvoltából a Vita ide-oda fordításával irányítsuk. Az Escape Plan játékidejének jelentős hányadában külön-külön fogják teljesíteni a feladatokat a főszereplők, de lesz jó pár olyan szint, ahol közös erővel, egymás tulajdonságait kiaknázva tudunk csak előre jutni.
Az Escape Plan mindössze 9,99 fontba kerül jelenleg a PlayStation Networkön, s bár alig 3-4 óra játékidőt kínál, monokróm látványvilága, humoros pillanatai és remek zenéi miatt maximálisan megéri az érte kiadott pénzt, így ha rendelkezel a Sony új zsebkütyüjével, a Fun Bits Interactive biztosan nem hiányozhat gyűjteményedből.
Értékelés: 9/10