13 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

A Sine Mora egy elfeledett zsáner feltámasztásának hírnöke, ami úgy képes régi emlékeket, s elkopottnak hitt reflexeket feltámasztani, hogy közben a shoot’em upok jól ismert jegyeit modern körítésbe helyezi. Teszteltük a Sine Morát!

A Digital Reality és a Grashopper Manufacture közös fejlesztésével, a Sine Morával még tavaly év elején találkoztam először, amikor hazai csapatnál dolgoztam. Az akkor még erősen protoípusként mutogatott shoot'em up az azóta eltelt egy év alatt nagyon komoly változásokon esett át. Nem csak célplatformot váltott, de mind külsőre, mind belsőre alaposan átformálódott, és látva a végeredményt, nyugodt szívvel jelenthetjük ki, hogy csakis előnyére vált a változás.

 

A Sine Morát a külföldi sajtó valamiért rendre csakis a Grashopper Manufacture-el azonosítja, ami óriási hiba. A fejlesztési munkálatok oroszlánrésze ugyanis itthon zajlott, s amíg a Suda nevével fémjelzett, valóban jól csengő stúdió "mindössze" a koncepciókon és a játék hanganyagain dolgozott, addig a Digital Reality-nél készült a játékdizájn, a történet, a programozás, és a 3D modellezés. A végeredmény pedig valami egészen elképesztő  lett. Mindenféle részrehajlás nélkül állíthatom, hogy az XBLA kínálat jelenlegi egyik legszebb és legegyedibb játékát köszönthetjük a Sine Mora személyében. Egy logikusan felépített, látványos és nagyon eredeti módon kivitelezett univerzumot kapunk, amiben ugyan a cselekmény szövése kissé kusza, de karakterei, helyszínei, főellenfelei egytől egyig egyediek, s olyan hangulatot árasztanak magukból, ami pillanatok alatt képes a fotelba szögezni. Ezt a hangulatbombát csak erősíti a magyar szinkron, amit nem csak szívmelengető érzés hallgatni, de akkora plusz töltetet ad az élményhez, ami nagyon kevés játék sajátja.

 

A 2.5D-s shooter a klasszikus shoot'em up elemekből táplálkozik, vagyis a hullámokban érkező ellenséges légi- és szárazföldi egységek lövéseit kikerülve kell kiiktatnunk az ellenfeleket, hogy aztán a pályaszakaszok közben, s azok végén valami kolosszális monstrummal megküzdve, végül elégedetten hátradőlhessünk. A harcok során különböző power upokat szedhetünk fel, amelyek erősebb tűzerőt, másodlagos fegyverzetet (meghatározott számút), extra pontot, vagy éppen extra időt adnak. Igen, időt, a Sine Mora egyik legnagyobb újdonsága ugyanis nem csak a történet mozgatórugójaként van jelen, de a játékmechanikát is alaposan megbolondítja.

 

Minden egyes szakaszon meghatározott idővel rendelkezünk, ha sikerül valakit kilőni, plusz időt kapunk, ha viszont találat ér minket, akkor kegyetlenül büntet a játék. Éppen ezért sokszor a legnagyobb ellenségünk nem is a főellenfelek lesznek, hanem maga az idő, azzal ugyanis gazdálkodni kell. A sokszor szűkösre szabott keretet úgy igyekszik kompenzálni a Sine Mora, hogy a már említett power upok formájában kapunk bónuszt, illetve meghatározott számban, de lehetőségünk van időlassításra, ami izzasztó pillanatokban bizony hasznos segítségnek fog bizonyulni. Ebből talán már sejtitek, a Sine Mora nem egy könnyű játék, mégis úgy nyújt kihívást, hogy közben szórakoztat, s játszatja magát.

 

Ez kizárólag annak köszönhető, hogy elképesztően érdekes történettel bír a játék, s bár klisés panelekből akad bőven, az egyedi univerzuma, a változatos, valóban ötletes, kihívásokkal teli főellenfelek, az elképesztő helyszínek (amikor tehetitek, időzzetek el a panorámákban) mágnesként szögeznek a TV elé. A kaland nem túl hosszú, 3-4 órás élményt ígér, az extra játékmódoknak köszönhetően azonban a stílus szerelmesei további kihívásokban merülhetnek el. Erre lehetőséget nyújt az Arcade mód, ami tulajdonképpen a sztorimód alternatívája, csak maga a cselekmény teljesen háttérbe szorul, és a kampány során feloldott szereplők és azok járgányai szabadon kombinálhatóak. Ugyanez igaz a Score módra, ahol értelemszerűen a pontvadászok lelnek otthonra.

 

A Sine Mora nem csak a zsáner, de az XBLA kínálat egyik legjobb és legszebb játéka. Ugyan ára borsos, hiszen 1200 MS pontba kerül, de ha rajongsz a shoot'em up játékokért, esetleg szeretnél elmerülni egy csodálatos mesében, vagy csak imádod a kihívásokat, akkor a Digital Reality és a Grashopper Manufacture alkotásánál keresve se találsz jobbat.

 

Értékelés: 9,5/10

Legfrissebb bejegyzések

FORWARD: Escape the Fold – Játékteszt

Indie kártya-alapú dungeon crawler.

2024-11-07

Vlad Circus: Descend Into Madness – Játékteszt

Amikor nem nevet már a bohóc sem...

2024-11-06

Ország Játéka 2024: igazi játékbirodalom költözik az Elevenparkba

Tizenegyedik alkalommal rendezi meg a JátékNet az Ország Játéka versenyt, amelyre idén 65 játékot neveztek…

2024-11-02

MAX – 2024. novemberi ajánló

Novemberben jönnek a rosszfiúk (Bad Boys-filmek), lesznek Nicholas Cage- és Dustin Hoffman-válogatások, továbbá érkezik az…

2024-11-02

Star Trek játékmód a World of Warshipsben

A legendás Star Trek franchise három új, nem mindennapi hadművelettel tér vissza, új hajókat, parancsnokokat…

2024-11-02

Flowstone Saga – Játékteszt

JRPG puzzle alapú csatákkal.

2024-11-01