PlayStation Vita – Bemutató
A héten a Sony meghívásában részt vehettünk a PS Vita premier előtti bemutatóján, sőt, néhány olvasónk is abban a szerencsés helyzetben volt, hogy első kézből tapasztalhatta meg az új játékkonzol képességeit. Beszámolónkban most megosztjuk veletek eddigi tapasztalatainkat, valamint összegyűjtöttük a fontosabb termékadatokat is.
Még a Gamescom idején volt első lehetőségem arra, hogy kipróbálhassam a Sony legújabb kézi konzolját, amelynek lenyűgöző grafikája, számos funkciója, kézre álló kezelőgombjai és kényelmes tartása már akkor is jelezte, itt egy jól átgondolt koncepció részeként a Sony egy olyan terméket szeretne a játékosoknak eladni, amiben benne van a vállalat minden eddigi tapasztalata ezen a téren, és támogatja napjaink minden elvárt technológiáját. Számomra az egyik legfontosabb érv a PS Vita mellett az volt, hogy hosszú idők óta ez volt az első olyan konzol, amit élvezet kézben tartani, és szinte teljes ergonómiája arra épül, hogy belesimuljon az ember kezébe. Bár az utóbbi idők kézi konzoljai ugyan sokkal ergonomikusabbak, mint például a hőskorban egy GameBoy volt (emlékeztek még arra, milyen fárasztó volt a képernyőjét órákon át nézni? Vagy arra, az elemekkel együtt milyen nehéz volt?), egyrészt egyiknél sem éreztem azt, hogy igazán a kezemre állt volna, másrészt például a Nintendo 3DS esetében a 3D-s képernyőt bámulni egy idő után igencsak fárasztó. Ezzel szemben a Vita szinte a kézbe termett, és feltéve, hogy az adott játék irányítása jól lett kialakítva, számomra kényelmesebb használni még az aktuális asztalikonzol-generáció kontrollereinél is.
És akkor még nem is beszéltünk az előoldali kapacitív érintőképernyőről, vagy a hátoldali touchpadről. Ezt gyorsan meg is tesszük, hogy mindenki képben legyen a műszaki paramétereket illetően:
- 960×544-es felbontású, 5”-os multitouch, kapacitív OLED érintőképernyő
- 4 magos ARM Cortex-A9 MPCore processzor
- 4 magos SGX543MP4+ grafikai egység
- 512 MB RAM és 128 MB videomemória
- hátoldali touchpad
- Bluetooth, WiFi, GPS, 3G
- digitális iránytű
- sixaxis mozgásérzékelő
- két analóg stick
- két kamera
Lenyűgöző, mi mindent pakoltak bele az amúgy elég könnyű készülékbe, nemde? (Egyébként a kereskedelmi forgalomban megjelenő készülék egy kicsit nehezebb, mint a Gamescom során kipróbált változat, valószínűleg abban még nem volt meg minden olyan komponens, ami a fenti felsorolásban olvasható.) És akkor jöjjön a feketeleves! A csak Wi-Fi változat hivatalos ára közel 80 ezer forint lesz, míg a 3G-s változat 103 ezer forintba kerül majd. Ez tulajdonképpen egyébként a fenti jellemzőket elnézve nem is annyira sok induló árnak, hiszen hasonló tudású mobiltelefonok, GPS eszközök vagy médialejátszók sem kerülnek kevesebbe megjelenésükkor, aki pedig elég türelmes, valószínűleg fél-egy éven belül olcsóbban is hozzájuthat a Vitához.
A hardver ára azt tekintve sem túl drága, hogy futni fog rajta minden korábbi PSP-s játék, tehát óriási játékválaszték érhető el rögtön, és ezekhez jönnek még hozzá a kimondottan Vitára fejlesztett címek. A nem kis összeg kicsengetését igazolhatja még az a tény is, hogy egy közel PS3-as színvonalú grafikát kapunk egy könnyen hordozható eszközben, amin ráadásul a webes képességeket is teljes mértékben kihasználhatjuk, hiszen elérhető rajta böngésző, közösségi alkalmazások, chat, de film- és zenelejátszó és Skype is. Ráadásul a játékokat PS3-as konzolok tulajaival is játszhatjuk multiban, feltéve, hogy a játék támogatja a Cross Play technológiát. És azt is megtehetjük, hogy egy játékot az asztali konzolon kezdünk el játszani, majd folytatjuk a kézi konzolon ott, ahol abbahagytuk.
Az árképzésnek azonban sajnos vannak olyan elemei, amikkel nem igazán tudunk mit kezdeni. Az egyik a külföldi ár, ami persze magyarázható a pénznemek közötti átváltásokkal, adónemekkel és importköltségekkel, de azért elég nehéz lenyelni azt a békát, hogy az amerikaiaknál jelenlegi árfolyamon nézve 56 ezer forintért kapjuk meg a Wi-Fi változatot szemben a hazai 80 ezer forintos árral. A vásárló azonban könnyen megbarátkozna a konzol hazai árával is mint egyszeri befektetés, ha nem kerülnének az egyes játékok 10-13 ezer forintba (ez amúgy külföldön is ennyi). Ez az a pont, ahol viszont nem tudjuk már mentegetni a termékekre aggatott árcédulát, és ki kell jelentenünk, hogy jelen állás szerint PS Vitát és hozzá játékokat is venni drága mulatság.
De hogy egy kicsit a játékok milyenségéről is beszéljünk, Shifty szemügyre vette az Unchartedet, amit a különvéleményében be is mutat, én pedig a WipEout 2048 nyüstölésébe fogtam bele a rendezvényen. Őszinte leszek, én imádom ezeket az arcade versenyeket, és a Vitás változat szinte minden igényt kielégít ebben a kategóriában. A gyönyörű grafika mellé látványos gyorsulási effektek párosulnak, amit a különböző fegyverek által keltett robbanások egészítenek ki, mindeközben pedig egy futurisztikus nagyvárosban száguldozhatunk, esetenként átlátszó „úttesttel” a járművünk alatt. Bár az első pár pályán nem szembesülünk túl nagy kihívásokkal, az analóg stick kiválóan teljesít az irányítás terén, ám a gyorsítás és az aktuális fegyverünk aktiválásának gombján kívül másra nem nagyon lesz szükségünk ahhoz, hogy első helyen érjünk célba, így a WipEout nem éppen az új vezérlőelemek kipróbálásának legjobb módjának bizonyult. Ennek ellenére természetesen az elülső képernyővel aktiválhatjuk a fegyvereinket, a hátsó touchpaddel pedig a gyorsítást, szóval a lehetőség megvan, ám mindezt a gyors akció közben valószínűleg inkább a hagyományos gombokkal fogjuk megoldani.
A száguldás élménye folyamatosan megvan, mellette pedig a pályán a jól megszokott gyorsítók és power-upok mellett különböző shortcutokkal is találkozhatunk, és valószínűleg a későbbi szinteken nagyobb kihívással és összetettebb, fifikásabb kanyarokkal, akadályokkal is összefutunk majd. A WipEout 2048 ráadásul rendelkezik a Cross Play funkcióval, és valószínűleg ez az a pont, ami potenciális sikervárományossá emeli azt. Ennek révén ugyanis a játékosok versenghetnek a PS3-as WipEout HD játékosaival, legfeljebb nyolcan egyszerre. Az arcade versenyzés kedvelőinek kötelező darab, ráadásul nagy eséllyel az egyik olyan cím, amely igazán képes bemutatni az új hardver online képességeit, és példát szolgáltathat a többi nagy címet fejlesztő stúdiónak abban, hogyan is lehet ezeket jól kihasználni.
A sajtórendezvényen kiderült, hogy a Sony még nem tudta összesíteni, pontosan milyen játékokat fognak majd hazánkban forgalmazni a különböző hazai disztribútorok, ám az egyes konzolboltokban már nagyjából látható az előrendelői választék – hogy ezek most szürkeimportból származnak-e, vagy a hazai forgalmazóktól, ebbe nem mennék bele, a lényeg, hogy 10-nél biztosan több cím közül választhatunk majd, olyan nagy nevekkel, mint az Uncharted, a WipEout, a ModNation Racers vagy a LEGO Harry Potter.
Akik elhatározták, hogy szeretnék megvásárolni a konzolt, azok előrendelői akcióban most a hivatalos csatornákon keresztül egy fülhallgató vagy egy bőr pénztárcát kapnak hozzá, amelyek közül az utóbbi memóriakártyák tárolására is alkalmas, de természetesen a hagyományos funkciókat is biztosítja. A megjelenésig ugyebár még egy hónap van, hiszen február 22-én érkezik hivatalosan hazánkba a Vita. Akik még hezitálnak, azoknak jó hír, hogy már a megjelenés előtt a különböző nagy elektronikai boltokban megjelennek majd a Sony hostessei, akik lehetővé teszik, hogy a vásárlók maguk kipróbálhassák a Vita képességeit és játékait is. Hogy pontosan hol és mikor, arról majd időben értesülhetünk.
Értékelés: 9/10
Shifty véleménye:
A PlayStation Portable visszafogott sikere után a Sony gondolt egy merészet, s a PlayStation 3 nyújtotta élményt egyenesen a kezünkbe költöztette a Vitával. A készülék viszonylag nagy, 5”-os multitouch, kapacitív OLED érintőképernyője remek lehetőséget nyújt az egyes funkciók könnyű kezelhetőségére, de ami a legfontosabb, a játékbeli irányítások számára is számtalan alternatívát fog biztosítani. Maga a Vita egyébként minden elemében minőségi darab, s bár elsőre kicsit nehéznek tűnik, méretei ellenére mobilitásából mit sem veszít, így gondtalanul biztosítja majd azt a hordozható élményt, amire alapvetően kitalálták.
A bemutató során elsőként az Uncharted: Golden Abyss-ra vetettem rá magamat, amely pontosan azt a játékélményt kínálja, s ugyanolyan magas színvonalon, mint nagygépes elődei. A látvány terén messze kiemelkedik a jelenlegi hordozható játékkínálatból Nathan Drake zsebkalandja, amely ha nem is éri el, de erőteljesen súrolja a PlayStation 3-on megszokott minőséget. Ami ennél is megkapóbb, az a Vita nyújtotta irányítási lehetőségek teljes körű kiaknázása. A két analóg stick lehetővé teszi a precíz célzást és mozgást, de a klasszikus irányítás mellett lehetőségünk lesz a hátlapi touchpaddel és az érintőképernyővel is bűvészkedni. Utóbbit például a kiálló platformok megmászásánál, vagy a környezeti elemekkel történő interakcióknál, esetleg a közelharcoknál fogjuk alkalmazni. A játék ilyenkor mindig tudomásunkra adja, mikor mit kell csinálnunk a kijelzőn. Különösen tetszett, hogy az egyes platformok megmászásánál elég, ha végighúzzuk az ujjunkat a megmászandó felületeken, Drake pedig egy az egyben leköveti a dolgot. Kezdetben úgy tűnhet, ez a megoldás megtöri a játékmenet folytonosságát, de kis gyakorlás és megszokás kérdése, utána pedig nem is akarunk a szokásos gombokkal és a stickkel falat mászni. A hátlapi touchpaddel létráról vagy kötélről való le– és felmászást imitálhatunk, míg a Vita tetejének két oldalán található bumperek a fegyverek előrántását és a célzást segítik. Rövid pillantást vetettem még a Reality Fighters-re, ahol az Augmented Reality technológiának köszönhetően a hátlapi kamera által látott környezetben bunyózhatunk temérdek lehetőségből összerakott hősünkkel, illetve néhány kör erejéig az új WipEoutot is kipróbáltuk, ami pont azt kínálta, mint elődei, piszkosul pazar látvány kíséretében.
A PlayStation Vita komoly tényező lehet a jövőben a zsebkütyük piacán, ami azonban kissé elbizonytalaníthatja majd a vásárlókat, az a két különböző kiszerelés árcédulája, ez ugyanis közel sem barátságos. A magas árért cserébe viszont komoly minőséget, remek nyitójátékokat és rengeteg funkciót kapunk, bár a Sony továbbra se titkolja, a Vita még mindig inkább játékra szánt gép, így nem igazán lesz konkurense az okostelefonoknak.