Ratchet & Clank: All 4 One – Játékteszt
Sokadik alkalommal, de ismét visszatért az Insomniac két, lassan tíz éve szolgálatba állt főhőse, Ratchet és Clank, akik ezúttal egy nem várt szövetség formájában igyekeznek megmenteni a világot egy újabb veszélytől.
A Ratchet & Clank: A Crack In Time két évvel ezelőtti premierje után az idei karácsonyi szezonban ismét visszatért a Sony és az Insomniac két klasszikus sztárja, a mindig elválaszthatatlan Ratchet és Clank, a sorozat új epizódjával azonban meglehetősen új irányba mozdult el a fejlesztőcsapat. A Ratchet & Clank: All 4 One (ahogy a neve is mutatja) ugyanis a négyfős kooperatív módra lett kihegyezve, s bár az alapséma, azaz a lövöldözős, fejtörőket megoldós platformer vonal megmaradt, az egész mégis egészen más színben tűnik fel, amint becsatlakozik a játékba egy, vagy több barátunk. Lehetőségünk lesz Ratchetet, hű robotsegédjét Clanket, Qwark kapitányt, valamint a sorozat állandó nemezisét, Dr. Nefarioust választani, de akkor se kell pánikba esni, ha egymagunk szeretnénk neki vágni az újabb kalandnak.
A játékban lehetőségünk van akár egymagunk is neki vágni a single kampánynak, ilyenkor ugyanis bármely karaktert is választjuk, mellénk szegődik a gép által irányított Clank. Ennek működése azonban nem zökkenőmentes, a játékélményt ilyenkor alapvetően meghatározó mesterséges intelligencia ugyanis előszeretettel tesz keresztbe nekünk. Leginkább kisebb, de sokszor nagyon bosszantó hibára, illetve hiányosságra kell gondolni, mely akár továbbjutásunkba is kerülhet. Szerencsére nem a játék egészét végigkísérő problémáról van szó, de mivel alapvetően akcióközpontú maradt a Ratchet & Clank: All 4 One, és annak utolsó harmada lényegében semmi másról nem szól, mint a megnövelt életerővel ránk zúduló ellenfelek kiiktatásáról, nem biztos, hogy őszinte lesz a mosolyunk, amikor Clank butasága miatt kell újratöltenünk előző állásunkat. Ettől függetlenül egyedül játszva is élvezetes szegmense a játéknak a single kampány, amit mégis társainkkal karöltve lesz igazi élmény végigjárni.
A kooperatív módban (amit offline és online módban is játszhatunk) a megnövelt létszámnak köszönhetően távolabbról követi a kamera az eseményeket, amivel a legnagyobb probléma az, hogy rögzített, és ez sokszor kisebb gondokat és kellemetlenséget szül, uganis lesznek a helyszíneknek olyan részei, amiket pont emiatt nem fogunk rendesen belátni. A választható karakterek eltérő mozdulatokkal, és specifikus fegyverarzenállal bírnak, igazán komoly eltéréseket azonban nehéz tetten érni, így tulajdonképpen csakis egyéni szimpátiánkon múlik, kire tesszük le a voksunkat. Az egyediségek kidomborításának hiányával óriási ziccert hagyott ki az Insomniac. Ezt azzal igyekeztek ellensúlyozni, hogy számos akadályt, ügyességi részt és puzzle feladatot kizárólag összedolgozva lehet abszolválni, illetve ezek a szekvenciák megfelelő időközönként váljták egymást (a csövön csúszkálós és jetpackes rész kifejezetten szórakoztató), a játék utolsó harmada azonban megbontja ezt az egyensúlyt, és tulajdonképpen egy mezei akciójátékká degradálja a Ratchet & Clank: All 4 One-t, ahol sokszor olyan ellenfelekbe is belebotlunk, akikkel szemben a legkomolyabb fegyverek is kevésnek bizonyulnak, a muníció ugyanis hamar elfogy belőlük.
Ha már a fegyvereknél tartunk, akkor a sorozat védjegyének számító kellékekről érdemes elmondani, hogy ezúttal sem szenvednek hiányt kreativitásban, így visszatér a perzselő, a rakétavető, a bénító ostort, az íves pályát használó gránátvetőt, a csali egység, vagy személyes kedvencünk, a disznóvá alakító. Az arzenál ugyan ezúttal kissé visszafogottabb, mint a korábbi részekben, használhatóságukra ezúttal se lehet panasz, főleg a kooperatív módban, ahol egymás között szépen leoszthatjuk, ki mit használjon a hatékonyabb előrehaladás érdekében. A csúzlikhoz ezúttal is a pályákon található csavarok segítségével juthatunk, melyek valutaként szolgálnak a fejlesztések megvásárlásához is.
Az All 4 One nem az eddigi legjobb Ratchet and Clank játék, azonban közel tíz órás single kampánya így is sok-sok kellemes percet fog okozni, főleg akkor, ha nem egymagunk, hanem barátaink társaságában vágunk neki egy-egy küldetésnek vagy helyszínnek. Az Insomniac ezúttal csak hozta a kötelezőt, s igazi kihívó (legalábbis PlayStation 3-on) hiányában igazi hiánypótló termék a játék, amit hibái ellenére nem csak rajongóknak tudunk meleg szívvel ajánlani.
Értékelés: 8/10