13 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

A poszt-apokaliptikus videojátékok egyik új királya nem csak konzolokra, hanem PC-re is megjelent. Tesztünkben a számítógépes verzió sajátosságait vizsgáljuk meg!

A RAGE megjelenése kis híján olyan rangos esemény az ide esztendőben, mint a Duke Nukem Forever premierje volt, hiszen időtlen idők óta vártuk már, most pedig végre elérkezett a bemutatkozás ideje. Az első kritikák többsége ugyan meggyőzőnek tűnt az alkotással kapcsolatban, azonban az értékelések mellett különféle rémhírek is napvilágot láttak, elsősorban a PC-s változattal kapcsolatban. A fejlesztőknek ugyanis sikerült egy hibáktól hemzsegő, instabil és egyes rendszereken indulásra képtelen verziót a boltok polcaira küldeniük. Mivel Shifty kollégám egy igencsak átfogó játékteszttel már megörvendeztetett titeket a konzolos változatról, érintve a történetet, a játékmenetet, valamint a pozitívumokat és a negatívumokat, ezért az alábbi néhány bekezdésben ezúttal csak a számítógépes átiratok sajátosságait vesszük górcső alá.

 

Kezdjük történetünket azzal, ami miatt számtalan, a digitális videojátékokat kedvelő fanatikusnak égnek állt a haja már jóval a megjelenés előtt. Ez nem más, mint a RAGE helyigénye, ami valóban nem kevesebb, mint 22 GB. Amennyiben lassú internetkapcsolattal rendelkezünk, hosszú órákba, extrém esetekben napokba telik letölteni a terméket – például a Steamről –, ám a hosszadalmas pályák, valamint a nagy – de legalábbis annak tűnő – világ miatt ez teljesen megérthető. Jelen esetben tehát lényegesen jobban járnak azok, akik fizikai adathordozóra égetve vásárolták meg a játékot, bár sajnos ez még nem jelent garanciát arra, hogy a telepítést követően a program futni is fog. Ebbe a problémába nagyon sokan belebotlottak az elmúlt hétvégén, hiszen az id Software csapata valami banális figyelmetlenségnek köszönhetően úgy jelentette meg játékát, hogy az a legtöbb AMD központú rendszeren nem volt hajlandó elindulni. A konkrét hibajelenség az volt, hogy az alkotás betöltődött, a menü is szépen megjelent, sőt, még az első animáció is lepörgött, azt követően azonban egy hibaüzenettel a program működése hibát észlelt, ezért leállt. Próbálkozhatott az egyszeri játékos bármilyen beállítással, sajnos semmi sem segített, csak a megjelenést követő második napon megjelent javítás.

 

A közel 150 MB méretűre hizlalt patch kritikus hibákat javított, köztük például azt is, hogy a játék stabilan fusson, mert hiába indult el korábban a fanatikusok szerencsésebbik rétegének a RAGE, így is folyamatos fagyásokat és egyebeket produkált. A frissítésnek köszönhetően azonban begyógyultak ezek a sebek, sőt mi több, a fejlesztők újabb grafikai beállításokat is elérhetővé tettek a játékosok számára, hogy még jobban optimalizálható legyen a küllem, amiről egy kicsit később ejtünk szót. Az újabb lehetőségek között helyet kapott a VSync (vertikális szinkronizáció), a Texture Cache (segítségével beállíthatjuk, hogy a játék mennyi textúrát tároljon a videó memóriában), az Anisotropic Filter (az élesebb textúrákért) és a Safe Mode (alapbeállításokkal történő indíthatóság). Mindezeken kívül számtalan apró módosulás érte a RAGE programkódját, így tehát valóban érdemes letölteni az első javítást abban az esetben is, ha frissítés nélkül futott a játék. Ehhez a művelethez nem kell mást tennünk, csak elindítani a Steam kliensét, majd – ha így állítottuk be korábban – a javítás automatikusan feltelepül.

 

Amennyiben elhárítottuk a PC-s változat orbitális hibáit és megtaláltuk a tökéletes beállításokat, érdemes néhány mondatot szentelni az irányításnak is, amit ugyebár számítógépen a legtöbben billentyűzettel és egérrel fogunk kivitelezni. Mivel az id Software korábban is hangoztatta, hogy rendkívül fontos számukra ez a verzió, ezért nem volt bennünk különösebb félelem ezzel a momentummal kapcsolatban. Nem is kellett csalódnunk, hiszen a klasszikus, letisztult, átlátható és hamar elsajátítható irányítást kapjuk PC-n, kiváló célzó rendszerrel és könnyen kezelhető inventory-val. Egyedül az autós részeknél éreztem egy kis bizonytalanságot, ekkor ugyanis a TPS nézetbe váltó kamerával látjuk is az irányítottat, ez pedig jobban kiemeli az esetleges hiányosságokat és bár a járművek egyszerűen terelgethetők, amikor akcióra kerül a sor, akkor már okozhat némi kellemetlenséget a program. Összességében azonban a PC-s RAGE irányítása kiválóra sikeredett, éppen olyan, amilyennek egy régi sulis FPS játéknak lennie kell.

 

Végezetül pedig elérkeztünk az alkotás egyik talán legvitatottabb pontjához, a küllemhez. A RAGE alá pakolt grafikus motor alapjaiban véve jól optimalizált, a minimum gépigényhez közelítő számítógépeken is képes masszív 60 fps számmal futni, akadásoktól és fagyásoktól mentesen. Ebben az esetben azonban korántsem olyan szép a játék, mint egy bivalyerős gépen futtatva. Az eltérő vélemények többnyire ebből fakadnak, hiszen akik gyengébb PC-vel rendelkeznek, azoknak erős átlagos a RAGE külleme, ellenben aki alá tud rakni 4 GB RAM-ot, 1 GB V-RAM-ot és egy bivalyerős négymagos processzort, az makulátlan élményben részesülhet. Szó se róla, messze nem a RAGE a legszebb videojáték a piacon, de maximális beállítások mellett egyértelműen ott van az élbolyban. A játék tesztelése közben ugyanakkor belebotlottunk néhány olyan grafikai hiányosságba, ami mellett nem szabad elmenni szó nélkül. A program ugyanis képes arra, hogy gyors mozgás esetén lassan vagy egyáltalán nem tölti be még a közeli tereptárgyak nagy felbontású textúráit sem – a távolikról nem is beszélve – , sőt, amennyiben nem állítunk a VSync-en, abban az esetben a képernyő szélén is állandó vibrálást fogunk tapasztalni minden egyes mozdulatkor. Nagyon kitűnnek továbbá, hogy az illetékesek hol spóroltak az erőforrásokkal, a növényekhez közel érve ugyanis borzasztó látvány fogad minket – kettő dimenziós papírvirágokra emlékeztető modellek –, de a nagy látótávolság is tulajdonképpen csak csalfa illúzió.

 

Összességében azonban minden korábbi rémhír ellenére is nagyon jól sikerült a RAGE PC-s verziója. Az első javítást követően a fejlesztők nagyon minimálisra redukálták a hibalehetőségek számát, így legyen bármilyen processzor vagy grafikus vezérlő a számítógépünkben, azon nagy valószínűséggel futni fog a játék, amiről nagy általánosságban Shifty tesztjéből tudhatsz meg többet.

Legfrissebb bejegyzések

Jövő nyáron jön a Rosszfiúk 2, most viszont itt a szinkronos előzetese

A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…

2024-11-22

Monarchy – Teszt

Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…

2024-11-21

Befutott a Mission Impossible – A végső leszámolás szinkronos előzetese

2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…

2024-11-21

Riven – Játékteszt

Egy régi klasszikus átültetve a modern korba.

2024-11-21

Neva – Teszt

A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…

2024-11-20

Alchemist: The Potion Monger – játékteszt

Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!

2024-11-19