A poszt-apokaliptikus videojátékok egyik új királya nem csak konzolokra, hanem PC-re is megjelent. Tesztünkben a számítógépes verzió sajátosságait vizsgáljuk meg!
A RAGE megjelenése kis híján olyan rangos esemény az ide esztendőben, mint a Duke Nukem Forever premierje volt, hiszen időtlen idők óta vártuk már, most pedig végre elérkezett a bemutatkozás ideje. Az első kritikák többsége ugyan meggyőzőnek tűnt az alkotással kapcsolatban, azonban az értékelések mellett különféle rémhírek is napvilágot láttak, elsősorban a PC-s változattal kapcsolatban. A fejlesztőknek ugyanis sikerült egy hibáktól hemzsegő, instabil és egyes rendszereken indulásra képtelen verziót a boltok polcaira küldeniük. Mivel Shifty kollégám egy igencsak átfogó játékteszttel már megörvendeztetett titeket a konzolos változatról, érintve a történetet, a játékmenetet, valamint a pozitívumokat és a negatívumokat, ezért az alábbi néhány bekezdésben ezúttal csak a számítógépes átiratok sajátosságait vesszük górcső alá.
Kezdjük történetünket azzal, ami miatt számtalan, a digitális videojátékokat kedvelő fanatikusnak égnek állt a haja már jóval a megjelenés előtt. Ez nem más, mint a RAGE helyigénye, ami valóban nem kevesebb, mint 22 GB. Amennyiben lassú internetkapcsolattal rendelkezünk, hosszú órákba, extrém esetekben napokba telik letölteni a terméket – például a Steamről –, ám a hosszadalmas pályák, valamint a nagy – de legalábbis annak tűnő – világ miatt ez teljesen megérthető. Jelen esetben tehát lényegesen jobban járnak azok, akik fizikai adathordozóra égetve vásárolták meg a játékot, bár sajnos ez még nem jelent garanciát arra, hogy a telepítést követően a program futni is fog. Ebbe a problémába nagyon sokan belebotlottak az elmúlt hétvégén, hiszen az id Software csapata valami banális figyelmetlenségnek köszönhetően úgy jelentette meg játékát, hogy az a legtöbb AMD központú rendszeren nem volt hajlandó elindulni. A konkrét hibajelenség az volt, hogy az alkotás betöltődött, a menü is szépen megjelent, sőt, még az első animáció is lepörgött, azt követően azonban egy hibaüzenettel a program működése hibát észlelt, ezért leállt. Próbálkozhatott az egyszeri játékos bármilyen beállítással, sajnos semmi sem segített, csak a megjelenést követő második napon megjelent javítás.
A közel 150 MB méretűre hizlalt patch kritikus hibákat javított, köztük például azt is, hogy a játék stabilan fusson, mert hiába indult el korábban a fanatikusok szerencsésebbik rétegének a RAGE, így is folyamatos fagyásokat és egyebeket produkált. A frissítésnek köszönhetően azonban begyógyultak ezek a sebek, sőt mi több, a fejlesztők újabb grafikai beállításokat is elérhetővé tettek a játékosok számára, hogy még jobban optimalizálható legyen a küllem, amiről egy kicsit később ejtünk szót. Az újabb lehetőségek között helyet kapott a VSync (vertikális szinkronizáció), a Texture Cache (segítségével beállíthatjuk, hogy a játék mennyi textúrát tároljon a videó memóriában), az Anisotropic Filter (az élesebb textúrákért) és a Safe Mode (alapbeállításokkal történő indíthatóság). Mindezeken kívül számtalan apró módosulás érte a RAGE programkódját, így tehát valóban érdemes letölteni az első javítást abban az esetben is, ha frissítés nélkül futott a játék. Ehhez a művelethez nem kell mást tennünk, csak elindítani a Steam kliensét, majd – ha így állítottuk be korábban – a javítás automatikusan feltelepül.
Amennyiben elhárítottuk a PC-s változat orbitális hibáit és megtaláltuk a tökéletes beállításokat, érdemes néhány mondatot szentelni az irányításnak is, amit ugyebár számítógépen a legtöbben billentyűzettel és egérrel fogunk kivitelezni. Mivel az id Software korábban is hangoztatta, hogy rendkívül fontos számukra ez a verzió, ezért nem volt bennünk különösebb félelem ezzel a momentummal kapcsolatban. Nem is kellett csalódnunk, hiszen a klasszikus, letisztult, átlátható és hamar elsajátítható irányítást kapjuk PC-n, kiváló célzó rendszerrel és könnyen kezelhető inventory-val. Egyedül az autós részeknél éreztem egy kis bizonytalanságot, ekkor ugyanis a TPS nézetbe váltó kamerával látjuk is az irányítottat, ez pedig jobban kiemeli az esetleges hiányosságokat és bár a járművek egyszerűen terelgethetők, amikor akcióra kerül a sor, akkor már okozhat némi kellemetlenséget a program. Összességében azonban a PC-s RAGE irányítása kiválóra sikeredett, éppen olyan, amilyennek egy régi sulis FPS játéknak lennie kell.
Végezetül pedig elérkeztünk az alkotás egyik talán legvitatottabb pontjához, a küllemhez. A RAGE alá pakolt grafikus motor alapjaiban véve jól optimalizált, a minimum gépigényhez közelítő számítógépeken is képes masszív 60 fps számmal futni, akadásoktól és fagyásoktól mentesen. Ebben az esetben azonban korántsem olyan szép a játék, mint egy bivalyerős gépen futtatva. Az eltérő vélemények többnyire ebből fakadnak, hiszen akik gyengébb PC-vel rendelkeznek, azoknak erős átlagos a RAGE külleme, ellenben aki alá tud rakni 4 GB RAM-ot, 1 GB V-RAM-ot és egy bivalyerős négymagos processzort, az makulátlan élményben részesülhet. Szó se róla, messze nem a RAGE a legszebb videojáték a piacon, de maximális beállítások mellett egyértelműen ott van az élbolyban. A játék tesztelése közben ugyanakkor belebotlottunk néhány olyan grafikai hiányosságba, ami mellett nem szabad elmenni szó nélkül. A program ugyanis képes arra, hogy gyors mozgás esetén lassan vagy egyáltalán nem tölti be még a közeli tereptárgyak nagy felbontású textúráit sem – a távolikról nem is beszélve – , sőt, amennyiben nem állítunk a VSync-en, abban az esetben a képernyő szélén is állandó vibrálást fogunk tapasztalni minden egyes mozdulatkor. Nagyon kitűnnek továbbá, hogy az illetékesek hol spóroltak az erőforrásokkal, a növényekhez közel érve ugyanis borzasztó látvány fogad minket – kettő dimenziós papírvirágokra emlékeztető modellek –, de a nagy látótávolság is tulajdonképpen csak csalfa illúzió.
Összességében azonban minden korábbi rémhír ellenére is nagyon jól sikerült a RAGE PC-s verziója. Az első javítást követően a fejlesztők nagyon minimálisra redukálták a hibalehetőségek számát, így legyen bármilyen processzor vagy grafikus vezérlő a számítógépünkben, azon nagy valószínűséggel futni fog a játék, amiről nagy általánosságban Shifty tesztjéből tudhatsz meg többet.
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!