John Tannernek és a bűnözés koronázatlan királyának, Charles Jericho-nak örökös macska-egér párharca csak nem akar a végére érni. Tesztlaborunkban járt a Driver: San Francisco, mely feledteti a legutóbbi két rész utáni rossz szájízt.
A Driver-sorozat csúfos hanyatlása után a UbiSoft közel négy évnyi kényszerpihenőre küldte a Reflections egykori sikercímét, a parkolópálya azonban jót tett a sorozatnak. A készítők újragondolták az alapokat, s a Driver: San Francisco-ban visszanyúltak az eredeti klasszikus stílusához, körítéséhez, és játékmenetéhez, amit egy csipetnyi modern, a mai trendeket hűen kiszolgáló, friss, üde ötletekkel turbóztak fel, így kaptunk egy olyan, retro hangulatú Drivert, mely felér egy időutazással, az egész mégis nagyon cool és élvezetes. A Driver: San Francisco-ban ugyanis visszatér a hetvenes-nyolcvanas évek tévésorozatait idéző körítés, a kort jól jellemző zene, a kiváló irányíthatóság, míg az újdonságokat a jól átgondolt, ötletes multiplayer szekció, a Shift opció, az elképesztő mennyiségű tartalom, és a több mint száz licenszelt benzinzabáló szolgálja.
Az új rész története a Driv3r után fél évvel veszi fel a fonalat, Jericho ismét Tanner elől próbál olajra lépni, a várost teljesen feldúló üldözés azonban súlyos balesettel végződik, főhősünk karambolózik, kómába esik és a kórházban épp az életéért küzd. A sztori tehát Tanner álmainak köszönhetően elevenedik meg, melyben kilenc fejezet alatt kell felszámolnunk Jericho San Fransisco-ban található bűnszervezeteit. A történet, s egyben a játék egyik legnagyobb negatívuma is innen ered, a sztori ugyanis túlságosan komolyan veszi magát, ami annak tükrében üt igazán vissza, hogy a rengeteg mellékküldetés, és egyéb teljesítendő feladatok egy sokkal lazább, kötetlenebb játék hangulatát festik le, így a fő cselekményszál erőltetetté válik.
A játék magját azonban szerencsére nem a fő sodor, hanem a nagyon változatos, és valóban rengeteg mellékfeladat adja. Ezek között lesznek őrült versenyek, menekülések, rendőrös üldözések, védelmi kíséret nyújtása, mások követése, személyek szállítása. A sárga ikonnal jelölt missziók filmekből kölcsönvett ötletekből is táplálkoznak, így például lesz olyan feladatunk, amit a Crank vagy a Féktelenül ihletett. A feladatoknak az az érdekessége, hogy teljesíteni kell belőlük egy bizonyos mennyiséget ahhoz, hogy a város lezárt területei is megnyíljanak és ezzel folytatódhasson a történet. Ha ez nem lenne elegendő, akkor fokozatosan megnyíló térképet több száz kék ikon is tarkítja, melyek további laza, kötetlen kihívásokat rejtenek. Ezeket két csoportra lehet bontani: A kisebb feladatok a Dare nevet kapták, és ezek olyan őrült teendőket takarnak, minthogy ugrass összesen 150 métert egy perc alatt belső nézetből, vagy húsz másodpercig menj szembe a forgalommal, stabil 70-es tempóval. Az Activity is hasonló teljesítendő feladatokat tűz ki elénk, de ezek egy fokkal összetettebbek.
Minden cselekedetünk, az előzések, ugratások, driftelések, valamint minden végrehajtott küldetésünk pénzt termel a játék során, a megszerzett vagyont pedig új vagy már meglévő képességek vásárlására, fejlesztésére költhetjük, esetleg ütősebb járgányokat szerezhetünk be. Utóbbit kicsit feleslegesnek éreztem, hiszen a Shift (erről a következő bekezdésben) jóvoltából minden autó a miénk lehet, előbbi azonban jól jöhet, hiszen garázsukban gyorsabb regenerációt, esetleg hosszabb turbót is vehetünk.
A Driver: San Fransisco legnagyobb újdonsága azonban a sokat reklámozott Shift, azaz váltás. Mivel a játék egy álomvilágban játszódik, így a rendszer segítségével egyetlen gombnyomásra lehetőségünk van kilépni Tanner testéből, és átlépni máséba, s ezzel együtt annak autójába. Ez elsőre nagyon elborultnak hangzik, de játékmechanikai szempontból remekül működik a koncepció, és ennek köszönhetően változatos módon oldhatjuk meg a feladatokat. Például ha minket üldöznek, akkor a Shift segítségével úgy is megnehezíthetjük az üldöző dolgát, hogy a szemközti sávban található autók egyikére váltunk át, és karambolózunk vele, vagy a túlsó sávon robogó járgányok egyikével próbálunk előnyre szert tenni. A lehetőségek gyakorlatilag végtelenek.
A sok-sok pozitívum mellett azonban akadnak apró hiányosságok is. Egyrészt hiába a hatalmas, szabadon bejárható, mellesleg nagyon pofásan kinéző San Fransisco, ha a világ, melyben autókázunk, egyszerűen hallott. A mesterséges intelligencia sincs a helyzet magaslatán, s talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy gyakorlatilag nincs is a játékban. Az MI vezette járművek nem ismerik a KRESZ-t, mindennek neki mennek, a civileket pedig ugyan nem lehet elütni, de ha nekik megyünk, nem is reagálnak.
Akad azonban még két olyan erős pillér, melyek könnyedén feledtetik a játékossal az olykor-olykor bosszantó hiányosságokt. Egyrészt a játék kapott egy rendezői módot, ahol nem csak visszanézhetjük, de saját ízlésünk szerint vághatjuk meg a filmeket, amiket aztán meg is oszthatunk a többiekkel. Másrészt a Driver: San Fransisco online szekciója is masszívra sikeredett, amit főleg a Shift mechanikának köszönhet. Persze akadnak csapatalapú módok, illetve olyanok is, ahol a Shift, és egyéb álombeli képességek tiltva vannak, vagyis mindenki megtalálja majd a számára kedveset.
A Driver: San Fransisco egyértelműen az év egyik pozitív meglepetése, mert bár az utolsó két rész után szkeptikusan ül le elé az ember, hamar ráeszmélünk, hogy az új rész szórakoztató és tartalmas, s bár vannak pótolandó hiányosságai, összességében egy, a sorozat hírnevéhez méltó epizódot kaptunk, mely ha nem is emeli ismét a sandbox játékok trónjára, azért ismét reflektorfénybe helyezi a sorozatot.
Értékelés: 8/10
Kint jártunk a megújult PlayIT-en. Felnőtt-gamer beszámoló következik...
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…