Ugyan már jó ideje nem a sorozat első részét megálmodó Monolith áll a horror-FPS mögött, a Day 1 Studios élt a hátra hagyott hagyaték adta lehetőséggel, és a trilógia záróakkordjaként egy szórakoztató shootert tett le az asztalra.
Nincs is annál rosszabb, mint amikor az ember valami ismeretlennel találja szembe magát. A F.E.A.R. első részének hat évvel ezelőtti debütálásakor pontosan ilyen érzések kavaroghattak a játékosban, hiszen a Monolith egy korábban nem sokat boncolgatott témát, a paranormális horrort ültette át a klasszikus belső nézetű shooter zsánerébe. A recept jól működött, a szűk, sötét folyosók és a csavarokban gazdag történet rendre megtette hatását. A két évvel ezelőtt megjelent folytatás, a Project Origin tovább emelte a tétet, több ponton is fejlődött az ijesztgetős lövölde, így nem volt kérdés, a kiegészítők által szőtt sztorit mellőző fő sodor új résszel fog bővülni. A F.E.A.R. 3 pedig visszatért az eredeti hőshöz, Point Man-hez, aki testvére, Fettel személyében már társat is kap maga mellé.
A F.E.A.R új része a modernizálás mezsgyéjén halad, azonban a Day 1 Studios által bevezetett, napjaink játékait jól jellemző újítások nem csak hozzáadnak, de el is vesznek a játék korábban megszokott hangulatából. A F.E.A.R 3 ugyanis a legnagyobb jóindulattal nevezhető horror játéknak. Az összkép sokkal inkább festi le egy keményvonalas shooter képét, melyben leginkább a rövid egyjátékos mód, az árkád pillanatokat idéző számláló, a kooperatív opció, és az ötletekben gazdag multiplayer szekció modern erényei érvényesülnek. Megmaradt viszont az agresszív, taktikázó mesterséges intelligencia, ami az ellenfelek megnövelt létszámával karöltve valóban halálos kihívás elé állítja a játékost. Még szerencse, hogy időlassítós repertoárunk tovább bővült, így kaptunk egy jól használható fedezékrendszert, amit használva kihasználhatjuk az időt, hogy az életcsomagok eltűnésével szerephez jutott regenerálódás lehetőségével is éljünk. A sokszor aréna jellegű összecsapások így sokkal inkább taktikus megközelítést igényelnek, ahol sokszor a türelmünkön és kitartásunkon múlik majd a túlélésünk.
A harmadik rész legnagyobb újdonsága egyértelműen az egyjátékos módban elérhető kooperatív mód, amit lokálban, vagy online is kipróbálhatunk. A két főhős szerepeltetése ekkora kap igazán értelmet, Fettel és Point Man képességei ugyanis a komolyabb szituációkban egymás támogatói. Amíg Point Man képviseli a tűzerőt, addig Fettel képes bármelyik ellenséges katona bőrébe belebújni, és azt irányítani, ezzel pedig elég komoly káoszt alakíthatunk ki egy nagyobb csapat esetében. A meglehetősen rövid (4-6) órás játékidő így újrajátszhatóságát tekintve is mókásnak ígérkezik, ráadásul a többjátékos módban bevezetett pontrendszer már a kampányban is él, azaz minden egyes cselekedetünk után pontokat kapunk, amiket képességeink fejlesztésére használhatunk fel.
A játékmenet azonban közel sem mondható változatosnak. Ebben nagy szerepe van a sokszor ötlettelen, lineáris helyszíneknek, melyek sokszor arénaharc jelleget öltenek. A változatosság az ellenfeleknél se érhető tetten, a készítők sokkal inkább a mennyiségre gyúrtak rá, és ha hozzávesszük, hogy az ijesztgetős faktor is leredukálódott az előző részekhez képest, akkor kénytelenek vagyunk belátni, hogy a F.E.A.R. ugyan stílust nem váltott, de a zsáneren belül sokkal kommerszebb irányt vett, így egy mezei shooter szintjére degradálódott le a kapott élmény, amit az acélos MI, és a kooperatív mód képes csak igazán feldobni.
A játék vizuális oldaláért a Day 1 Studios házon belül készített Despair Engine a felelős, mely némileg felemás eredménnyel, de azért tisztesen helyt áll. A készítők ugyan hangulatilag úgy építették fel a helyszíneket, hogy azok a horror jegyeket magukon hordozzák, ezek sokszor nem érik el céljukat. A fény-árnyék effektek, az ellenfelek és hőseink animációja azonban magas minőséget képvisel, ezekre abszolút nem lehet panasz.
A F.E.A.R. 3 szavatosságát egyértelműen a többjátékos mód biztosítja, az online szekció ugyanis újdonságokkal felvértezett játékmódokat vonultat fel, amelyek kiválóan működnek és szórakoztatnak. A Contradictions a Gears of Warból ismert Horde módot gondolta tovább, azaz a hullámokban érkező ellenfelek támadásait kell visszaszorítanunk. A Soul Kingben a pályára özönlő katonákat kell megszállnunk, akiket felhasználva aztán egymásra kell vadásznunk. A Fu**ing Run! során Alma által gerjesztett köd elől kell menekülnünk, miközben az útunkat álló Armacham katonákkal kell megküzdenünk.
Összegezve elmondható, a harmadik F.E.A.R. egy felemás játék képét adja, az egyjátékos mód rövidsége, a történetvezetés keszekuszasága, és az apróbb technikai malőrök miatt nem válhat igazán jó játékká a Day 1 Studios shootere, azonban az általa kínált tartalomcunami olyan masszív, élvezetes időtöltést ígér, ami mégis megüti azt a mércét, ami miatt akár évek múlva is jó érzéssel emlékszünk majd rá vissza.
Értékelés: 7,5/10
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!