Ugyan hamisíthatatlan ralijátéknak továbbra sem nevezhető a DiRT sorozat menetrendszerűen érkező harmadik része, a Codemasters franchise-ának új felvonása vitathatatlanul stílusa egyik legszórakoztatóbb terméke.
Évek óta reménykedünk, hogy a DiRT sorozat egyszer hamisíthatatlan ralijátékként is megcsillogtatja képességeit, azonban a Codemasters franchise-a folyamatosan ránk cáfol. A saját útját járó DiRT évről évre bizonyítja, az off-road világ különböző versenyei is lehetnek szórakoztatóak és tartalmasak. A DiRT 3 ráadásul amellett, hogy a kitaposott ösvényen jár, sokkal letisztultabb, áttekinthetőbb, több ponton áramvonalasabb, mint elődje, és ugyan ezúttal is felvonultat az európai ízlésvilágtól távoleső amerikai őrületet, összességében az új rész egy nagy kompromisszumkötés a fejlesztők részéről, hisz a DiRT 2-ben megismert amerikai fesztiválhangulat gyakorlatilag már teljesen a múlté.
A játékkal való első találkozáskor szembetűnik a nagy változás, a második rész ízléses menürendszere ugyanis teljesen eltűnt, helyette egy visszafogottabb és hagyományosabb, navigálás szempontjából gyorsabb felület fogad minket, ami amellett, hogy piszkosul elegáns, sokkal letisztultabb és egyszerűbb kezelni, mint a DiRT 2 lakókocsis, mászkálós megoldását. Az átláthatóság, és az egyszerűség egyébként a játék egészét végigköveti, a különböző játékmódok, a versenyek logikus felépítésűek, a megszerzett autóink, és alkatrészeink közötti böngészés során pedig nem sokat kell majd szöszmötölni. Egyesek szerint ez visszalépés az elődhöz képest, azonban az vitathatatlan, hogy a Codemasters ezzel a húzással még szélesebb körben tudja népszerűsíteni a sorozatot.
A játékmódok tekintetében is visszaléptek egyet a készítők, így az amerikai fesztiválhangulat mellőzése után a hagyományos, klasszikus kihívások szerelmesei találják meg a számításukat a játékban. A Rally módot nem igazán kell ecsetelni, versenyzőként különböző helyszíneket megjárva kell a kijelölt útszakaszokat a legjobb köridővel teljesíteni. A Rally Cross már hét versenyző egyidejű körözgetését teszi lehetővé, itt az időeredmény helyett a helyezés lesz a fontos, míg a Trailbrazer inkább a sima Rally versenyszámra hajaz, annyi könnyítéssel, hogy kevésbé technikás pályákon kell az idővel harcolnunk. A Land Rush igazi terepralira invitálja a játékosokat, ahol hamisíthatatlan off-road élményben lesz részünk, a Head 2 Headben pedig egy ellenféllel kell szembenéznünk, ahol egy zárt pályán kell egymással szembehaladva megkezdenünk a kört, és az nyer, aki a leghamarabb ér körbe.
A játék extrém oldalát a Ken Block által komoly népszerűségre szert tett Gymkhana játékmód képviseli, mely pont azért szöges ellentéte a DiRT 3 fent említett opcióinak, mert úgy biztosít szabadságot a játékos számára, hogy közben láthatatlan korlátok közé szorítja. A Gymkhanában lehetősége van a játékosnak szabadon trükköznie, vagy esetleg időre teljesítenie az előre kiszabott mutatványokat. A legjobb az egészben, hogy ha valamelyik versenytípus nem tetszik, azt egyszerűen átugorhatjuk, így mindenki azon versenyeken indul, melyek a legközelebb állnak a szívéhez. Ez az opciónális választás természetesen rengeteget könnyít a játékon, a kihívás hiánya azonban gyorsan elhesegető kérdés, a DiRT 3 ugyanis több mint száz különböző bejárható szakaszt kínál, így tényleg van miből válogatni.
A karriermódban megjárjuk majd a sivatagos Kenyát, a hófödte Finnországot, Monaco-t, s London utcáit is, a látványvilágért felelős továbbfejlesztett EGO engine pedig kiválóan teszi a dolgát. A helyszínek mindegyike részletesen kidolgozott, ráadásul a sorozat történetében először dinamikus napszak- és időjárásváltozást is kapunk, melyek különösen élvezetessé, látványossá és emlékezetessé tehetnek egy-egy gyors kört. Ugyanez az aprólékos, gondos odafigyelés jellemzi a DiRT 3-ban elérhető és megnyitható benzinzabálókat is. A paletta igen széles skálán mozog, így a hetvenes évek csodái mellett itt vannak a nyolcvanas évek turbói, a kilencvenes évek klasszikusai, de kapunk buggy-kat, s teherautókat is. Pozitívum, hogy a versenygépek most már kizárólag a teljesítményünk alapján szerzett reputációs szint alapján nyílnak meg.
A kínált masszív egyjátékos tartalom mellett a Codemasters a többjátékos módban is igyekezett emlékezeteset alkotni, így a DiRT 3 változatos játékmódjai alapján kijelenthetjük, a játék egyfajta partijátékká és kinőheti magát a jövőben. Az Outbrake Zombie-ban egy játékosnak kell megfertőznie a többieket, míg az Invasionben az nyer, aki a legtöbb táblát zúzza szét. Jól látható, a fejlesztőcsapat tényleg igyekezett elereszteni a fantáziáját, és amellett, hogy újszerű kihívások elé állítják a játékost a játékmódok, a kivitelezésük is remekül sikerült, így tényleg szórakoztatóak.
A DiRT 3 továbbra sem vérbeli ralijáték. Hiába van lehetőségünk a beállítási lehetőségek között matatni, a Codemasters fejlesztése még mindig az árkád és a szimulátor zsáner között egyensúlyozik, azt viszont pokolian ügyesen teszi. Az autóknak súlya van, a járgányok menettulajdonságai típustól függően egytől egyig eltérnek, így minden egyes újonnan szerzett autó esetében újra és újra rá kell érezni a vezetés ízére. A DiRT 3 pedig pontosan ezért működik tökéletesen. Elképesztő mennyiségi tartalmával, csodás helyszíneivel, letisztult küllemével egy olyan egyveleget alkot, amit a mai generációban a zsáneren belül talán senki se tud egyelőre felmutatni.
Értékelés: 9/10
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!