Vészesen közeledünk az idei Forma 1-es világbajnokság végéhez, de a Codemasternek hála, az idei utolsó futam után se kell lemondanunk kedvenc időtöltésünkről, a brit stúdió ugyanis házhoz hozta a száguldócirkuszt. Teszteltük a Formula 1 2010-et.
A 2007-ben megjelent Formula One Championship Edition óta nem volt lehetősége a száguldó cirkusz rajongóinak, hogy dedikált Forma 1-es játékkal is átéljék mindazokat az izgalmakat, amiket a helyszínen, vagy akár a tévé előtt ülve érezhetnek, azonban a kissé hosszúra nyúlt böjtnek végre vége, a Sony után ugyanis a Codemasters vette át a versenysport jogait, ráadásul a korábbi exkluzivitásnak búcsút intve multiplatform címként mindenki belekóstolhat ebbe a különc, pergős és izgalmas világba, hiszen a Formula 1 2010 nagykonzolok mellett PC-re is ellátogatott.
A Codemasters birminghami divíziója a DiRT és társai által kitaposott ösvényen igyekeztek a Formula 1 2010-et is terelgetni, vagyis itt se csak a versenyzésre kell majd koncentrálnunk. Önmagunk menedzselése nagyban befolyásolja majd, milyen versenyzői ülést sikerül elcsípnünk. Ennek megfelelően már a játék kezdetén megismerkedhetünk a produktum első komolyabb újdonságával, a sajtó állandó jelenlétével. A játékban egy, a paddock közepén elhelyezet forgatható kamera segítségével "járhatjuk körbe" a fontosabb állomásokat, amiket egyelőre csak a versenyek után kell meglátogatnunk. A játék kezdetén újonc pilótaként csöppenünk bele ebbe a hihetetlen világba, és természetesen mindenkit az érdekel, melyik csapatnál is vágunk neki az idénynek. Kezdetben túl sok választási lehetőségünk nem lesz, ugyanis a jelenlegi mezőny – a cím kötelez, az idei esztendőt dolgozza fel a játék – leggyengébb csapatai közül válogathatunk csak – Lotus, Hispania, Virgin -, de a teljesítményünk mellett az is sorsdöntő lehet egy új szerződésnél, hogyan reagálunk a sajtó munkatársainak a feltett kérdésekre. Válaszaink első sorban azt fogják befolyásolni, hogy csapatunk, illetve a többi istálló hogyan viszonyulnak hozzánk, ami később a jövőbeli szerződések szempontjából lesz fontos.
A játék legfontosabb eleme természetesen a karriermód, melyben lehetőség szerint egyetlen cél vezérelhet minket, mégpedig hogy az idény végére világbajnokként ünnepeljenek minket, és csapatunkat. A dolgunk természetesen nem lesz egyszerű, és nem csak azért, mert első idényünkben a mezőny leggyengébb autóinak egyikét kell terelgetnünk, hanem azért is, mert az évad elején újoncként a másodpilóta szerep jut csak nekünk. Fontos megjegyezni, hogy a gyengébb csapatok játékbeli teljesítménye nem tükrözi a valóságot, ami első talán illúzióromboló lehet, de a versenyek élvezhetősége érdekében a Codemasters mindenképpen jó döntést hozott, vagyis akár egy Lotus volánja mögött is elérhetünk említésre méltó eredményt. A csapatsorrend fontossága pedig abban nyilvánul meg, hogy elsőszámú versenyzőként a csapat hozzánk igazítva fejleszt évközben, a mi szavunk a döntő, így a fejlesztések is mindig abba az irányba tolódnak el, amit mi preferálunk majd jobban.
A Formula 1 2010 stílusát tekintve a Codemasters jó ideje működő koncepcióját követi, így kicsit szimulátor és kicsit árkád is. A fejlesztők ugyanis számtalan beállítási lehetőséget kínálnak, így a kipörgésgátló, a gumikopás, a leszorítóerő, a szárnyak állása vagy az ellenfelek MI-je mellett szinte tényleg mindent mi magunk állíthatunk be. A játékban tehát nem lehet ész nélkül, padlógázzal kanyarokat bevenni, vagy vizes aszfalton slick gumikkal kétszázzal közlekedni, a végeredmény ugyanis az lesz, hogy sose látjuk meg a kockás zászlót, de a vezetési modell azt is lehetővé teszi, hogy a casual játékosok is jól érezzék magukat versenyzés közben. Ez utóbbit segítendő, a Formula 1 2010-ben is helyet kapott a játék közbeni visszatekerés funkciója, így egy elvétett kanyar után nem kell pánikba esni, apró, de engedélyezett csalással korrigálhatjuk a hibát. Az alapos finomhangoláshoz társul még egy fontos elem, a játék bejelentése óta sokat hirdetett dinamikus időjárásrendszer, ami már önmagában egy olyan jól sikerült része a játéknak, hogy már csak emiatt is érdemes vetni rá egy pillantást.
A Codemasters Active Track névre keresztelt technológiájának a lényege, hogy a játék harminc négyzetcentiméterenként képes változtatni az eső mennyiségét a pályán, így folyamatosan felszáradó vonalvezetéssel, vagy a pályák egyes pontjain eltérő kondíciókkal szembesülhetünk. Ezenkívül a kiválasztott tappancsaink esetében ügyelnünk kell azok állapotára is, így ha köztes gumival gördülünk ki egy eső áztatta pályára, de közben folyamatosan változik az aszfalt állapota, akkor a száradó részeknél mindenképpen víztócsákat kell keresnünk, hogy hűtsük abroncsainkat, nehogy idő előtt elkopjanak. A játékban a taktikák is dinamikusan változnak, amit a csapat is magától követ, így mindig csapatutasításra kell kigördülnünk a boxutcába, ahol az idei szabályoknak megfelelően tankolni már nem lehet.
A látvány tekintetében is hasonlóan igényes körítést kapott a játék, az EGO Engine továbbfejlesztett változata egy percig se vall szégyent. Elképesztően festőien néz ki az éjszakai szingapúri helyszín, vagy amikor az évadzáró abu-dzabi futamon a naplementében kell köröznünk. A helyszínek mellett a versenygépek is a legapróbb részletig tökéletesen le lettek modellezve. Egyedül talán a boxutca megvalósítás hagy némi kivetnivalót maga után, az ott látottak ugyanis minőségileg sajnos eléggé elütnek a játék egészére nézve.
A játék további negatívuma is sajnos ide köthető, ugyanis sokszor hiába álltam ki kiváló pozícióról, a nyalókás embernek köszönhetően akár a kerékcserét követően további másodpercekre bent rekedtem. A túlzott előzékenység sajnos az MI rovására írható, ahogy a stratégiákkal kapcsolatban is furcsa anomáliákat észleltünk, illetve akad még pár olyan bosszantó hiányosság, ami némileg ront az autentikus összképen – biztonsági autó hiánya, nincs mechanikai meghibásodás, csak defekt -, de ezek olyan apróságok, amiken összességében könnyen túl tehetjük magunkat, és ha hihetünk a fejlesztőknek, akkor a jövő évi kiadásban ezek már orvosolva lesznek.
A Formula 1 2010 első próbálkozásra egy nagyon erős, tartalmilag is több napnyi élményt kínáló, élvezetes versenyjáték lett, így elmondható róla, hogy a több évnyi vegetáció nem volt hiábavaló. A látottak a jövőre nézve bizakodással töltenek el minket, és a Codemasters is garancia rá, hogy a jövőben ennél csak kiforrottabb és jobb részekkel lesz dolgunk.
Értékelés: 8,5/10
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!