14 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Vészesen közeledünk az idei Forma 1-es világbajnokság végéhez, de a Codemasternek hála, az idei utolsó futam után se kell lemondanunk kedvenc időtöltésünkről, a brit stúdió ugyanis házhoz hozta a száguldócirkuszt. Teszteltük a Formula 1 2010-et.

A 2007-ben megjelent Formula One Championship Edition óta nem volt lehetősége a száguldó cirkusz rajongóinak, hogy dedikált Forma 1-es játékkal is átéljék mindazokat az izgalmakat, amiket a helyszínen, vagy akár a tévé előtt ülve érezhetnek, azonban a kissé hosszúra nyúlt böjtnek végre vége, a Sony után ugyanis a Codemasters vette át a versenysport jogait, ráadásul a korábbi exkluzivitásnak búcsút intve multiplatform címként mindenki belekóstolhat ebbe a különc, pergős és izgalmas világba, hiszen a Formula 1 2010 nagykonzolok mellett PC-re is ellátogatott.

 

A Codemasters birminghami divíziója a DiRT és társai által kitaposott ösvényen igyekeztek a Formula 1 2010-et is terelgetni, vagyis itt se csak a versenyzésre kell majd koncentrálnunk. Önmagunk menedzselése nagyban befolyásolja majd, milyen versenyzői ülést sikerül elcsípnünk. Ennek megfelelően már a játék kezdetén megismerkedhetünk a produktum első komolyabb újdonságával, a sajtó állandó jelenlétével. A játékban egy, a paddock közepén elhelyezet forgatható kamera segítségével "járhatjuk körbe" a fontosabb állomásokat, amiket egyelőre csak a versenyek után kell meglátogatnunk. A játék kezdetén újonc pilótaként csöppenünk bele ebbe a hihetetlen világba, és természetesen mindenkit az érdekel, melyik csapatnál is vágunk neki az idénynek. Kezdetben túl sok választási lehetőségünk nem lesz, ugyanis a jelenlegi mezőny – a cím kötelez, az idei esztendőt dolgozza fel a játék – leggyengébb csapatai közül válogathatunk csak – Lotus, Hispania, Virgin -, de a teljesítményünk mellett az is sorsdöntő lehet egy új szerződésnél, hogyan reagálunk a sajtó munkatársainak a feltett kérdésekre. Válaszaink első sorban azt fogják befolyásolni, hogy csapatunk, illetve a többi istálló hogyan viszonyulnak hozzánk, ami később a jövőbeli szerződések szempontjából lesz fontos.

 

A játék legfontosabb eleme természetesen a karriermód, melyben lehetőség szerint egyetlen cél vezérelhet minket, mégpedig hogy az idény végére világbajnokként ünnepeljenek minket, és csapatunkat. A dolgunk természetesen nem lesz egyszerű, és nem csak azért, mert első idényünkben a mezőny leggyengébb autóinak egyikét kell terelgetnünk, hanem azért is, mert az évad elején újoncként a másodpilóta szerep jut csak nekünk. Fontos megjegyezni, hogy a gyengébb csapatok játékbeli teljesítménye nem tükrözi a valóságot, ami első talán illúzióromboló lehet, de a versenyek élvezhetősége érdekében a Codemasters mindenképpen jó döntést hozott, vagyis akár egy Lotus volánja mögött is elérhetünk említésre méltó eredményt. A csapatsorrend fontossága pedig abban nyilvánul meg, hogy elsőszámú versenyzőként a csapat hozzánk igazítva fejleszt évközben, a mi szavunk a döntő, így a fejlesztések is mindig abba az irányba tolódnak el, amit mi preferálunk majd jobban.

 

A Formula 1 2010 stílusát tekintve a Codemasters jó ideje működő koncepcióját követi, így kicsit szimulátor és kicsit árkád is. A fejlesztők ugyanis számtalan beállítási lehetőséget kínálnak, így a kipörgésgátló, a gumikopás, a leszorítóerő, a szárnyak állása vagy az ellenfelek MI-je mellett szinte tényleg mindent mi magunk állíthatunk be. A játékban tehát nem lehet ész nélkül, padlógázzal kanyarokat bevenni, vagy vizes aszfalton slick gumikkal kétszázzal közlekedni, a végeredmény ugyanis az lesz, hogy sose látjuk meg a kockás zászlót, de a vezetési modell azt is lehetővé teszi, hogy a casual játékosok is jól érezzék magukat versenyzés közben. Ez utóbbit segítendő, a Formula 1 2010-ben is helyet kapott a játék közbeni visszatekerés funkciója, így egy elvétett kanyar után nem kell pánikba esni, apró, de engedélyezett csalással korrigálhatjuk a hibát. Az alapos finomhangoláshoz társul még egy fontos elem, a játék bejelentése óta sokat hirdetett dinamikus időjárásrendszer, ami már önmagában egy olyan jól sikerült része a játéknak, hogy már csak emiatt is érdemes vetni rá egy pillantást.

 

A Codemasters Active Track névre keresztelt technológiájának a lényege, hogy a játék harminc négyzetcentiméterenként képes változtatni az eső mennyiségét a pályán, így folyamatosan felszáradó vonalvezetéssel, vagy a pályák egyes pontjain eltérő kondíciókkal szembesülhetünk. Ezenkívül a kiválasztott tappancsaink esetében ügyelnünk kell azok állapotára is, így ha köztes gumival gördülünk ki egy eső áztatta pályára, de közben folyamatosan változik az aszfalt állapota, akkor a száradó részeknél mindenképpen víztócsákat kell keresnünk, hogy hűtsük abroncsainkat, nehogy idő előtt elkopjanak. A játékban a taktikák is dinamikusan változnak, amit a csapat is magától követ, így mindig csapatutasításra kell kigördülnünk a boxutcába, ahol az idei szabályoknak megfelelően tankolni már nem lehet.

 

A látvány tekintetében is hasonlóan igényes körítést kapott a játék, az EGO Engine továbbfejlesztett változata egy percig se vall szégyent. Elképesztően festőien néz ki az éjszakai szingapúri helyszín, vagy amikor az évadzáró abu-dzabi futamon a naplementében kell köröznünk. A helyszínek mellett a versenygépek is a legapróbb részletig tökéletesen le lettek modellezve. Egyedül talán a boxutca megvalósítás hagy némi kivetnivalót maga után, az ott látottak ugyanis minőségileg sajnos eléggé elütnek a játék egészére nézve.

 

A játék további negatívuma is sajnos ide köthető, ugyanis sokszor hiába álltam ki kiváló pozícióról, a nyalókás embernek köszönhetően akár a kerékcserét követően további másodpercekre bent rekedtem. A túlzott előzékenység sajnos az MI rovására írható, ahogy a stratégiákkal kapcsolatban is furcsa anomáliákat észleltünk, illetve akad még pár olyan bosszantó hiányosság, ami némileg ront az autentikus összképen – biztonsági autó hiánya, nincs mechanikai meghibásodás, csak defekt -, de ezek olyan apróságok, amiken összességében könnyen túl tehetjük magunkat, és ha hihetünk a fejlesztőknek, akkor a jövő évi kiadásban ezek már orvosolva lesznek.

 

A Formula 1 2010 első próbálkozásra egy nagyon erős, tartalmilag is több napnyi élményt kínáló, élvezetes versenyjáték lett, így elmondható róla, hogy a több évnyi vegetáció nem volt hiábavaló. A látottak a jövőre nézve bizakodással töltenek el minket, és a Codemasters is garancia rá, hogy a jövőben ennél csak kiforrottabb és jobb részekkel lesz dolgunk.

 

Értékelés: 8,5/10

Legfrissebb bejegyzések

Jövő nyáron jön a Rosszfiúk 2, most viszont itt a szinkronos előzetese

A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…

2024-11-22

Monarchy – Teszt

Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…

2024-11-21

Befutott a Mission Impossible – A végső leszámolás szinkronos előzetese

2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…

2024-11-21

Riven – Játékteszt

Egy régi klasszikus átültetve a modern korba.

2024-11-21

Neva – Teszt

A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…

2024-11-20

Alchemist: The Potion Monger – játékteszt

Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!

2024-11-19