14 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Ha ősz, akkor sportjátékok, ha pedig sportjátékok, akkor FIFA és PES párbaj. Idén is kipróbáltuk mindkét reménységet, így a következő napokban világos képet kaphattok arról, idén melyik játék szerezte meg az év focijátéka címet.

Tavaly ősszel kitörő lelkesedéssel fogadtuk, hogy a FIFA-sorozat végre olyan irányba mozdult el, és olyan léptékű fejlődéseken esett át, amire az ezredforduló óta vártak az ősszel rendre focilázban égő rajongók. Szerencsére az EA Sports-nak az idei számozott epizódra is akadtak újdonságai, és bár a FIFA 11 nem reformálja meg a zsánert, az már a teszt elején nyugodtan kijelenthető, hogy mindaz, ami tavaly jól működött, az idén se változott, az újdonságokat pedig remekül építették be a játékba. Külön öröm, hogy bár tesztünk az X360-as verzió alapján készül, az Electronic Arts több évnyi kérlelés után idén a PC-s verziót is alaposan átszabta, így az ha teljesen nem is, de végre megüti azt a minőséget, amit a kontrollerforgatók már jó ideje évről évre élvezhetnek.

 

Az EA Sports a jól bevált elemeket olyan apróságokkal igyekezett kiegészíteni, amik alapvetően a játékélmény finomítását, a még realisztikusabb összecsapásokat igyekeznek szolgálni. Ennek első pillére a Pro Passing, ami sokkal érzékenyebb passz-szisztémát tesz lehetővé, ergo a játék közben már arra is ügyelnünk kell, milyen szögben és mekkora erősséggel továbbítjuk a labdát. Az újfajta nehezítés csak elsőre tűnik bonyolultnak, megfelelő beállítások és pár órányi játék után már észre se vesszük a játékbeli újdonságot, később pedig már meglenni se tudunk majd nélküle. Szintén az újdonságok sorát gyarapítja a 11 vs. 11 elleni online összecsapások lehetősége, ilyenre ugyanis a sorozat történetében most először van lehetőség. A FIFA 11-ben ugyanis végre lehetőségünk van a csapat egyik legfontosabb, de évek óta elhanyagolt tagját is, a kapust is irányítani. Nem kell túlbonyolított rendszerre gondolni, a hálóőr mozgástere korlátozott, így mindössze a két kart kezelve tudjuk mozgásra bírni: a bal karral mozogsz, a jobbal vetődsz. Ugyan nem túl izgalmas pozíció a kapusposzt, az új feature megjelenése mégis rengeteg dob a játékélményen, ami így még inkább közelít a valósághoz. 

 

A harmadik, és talán legizgalmasabb újdonság, a Personality+ megjelenése, ami ahogy a funkció neve is mutatja, csapatunk tagjainak képességeit és tulajdonságait monitorozza. A rendszer lényege, hogy a jobb futballisták konkrét jellemzőkkel is el vannak látva, így nyomonkövethetjük erősségeiket és gyengeségeiket. Ebből a funkció kétfélét különböztet meg: a Képességek eléggé átlagosnak mondhatóak, ilyennel szinte minden futballista rendelkezik – átlövő, hosszú bedobás, sérülékeny, és további harminchárom hasonló képesség -, míg a Specialitásokkal már tényleg csak a legjobbak rendelkeznek – irányító, szerelő, zsonglőr és még további 54. A funkció többek között a megfelelő csapat felépítését szolgálja, így ha akad egy, esetleg több sztár a csapatunkban, akkor köré építve vásárolhatunk a játékospiacon kiegészítő futballistákat a különböző posztokra.

 

Szintén újdonság, hogy még tovább fejlődött a játékosok animációja. Az EA Sports már a tavalyi részben is igyekezett realisztikusabbá tenni a futballisták mozgását, a mostani részben azonban ezt az elemet még tovább finomították., így a test-test elleni párbajok hihetetlen fejlődésen estek át. A csatároknak egyetlen percig se lesz könnyű dolguk, de a középpályán is alaposan nyúzzák egymást a játékosok, ütköznek, durván becsúsznak, rángatnak minket, olykor pedig a földön fekve se adják fel a küzdelmet.

 

A FIFA 11 a további építőkockákat tekintve nem igazán nyújt kiemelkedő újdonságot. A grafikai motor például első látásra szinte semmit se fejlődött, de az élmény így is hihetetlenül pazar, amit leginkább az audiovizualitás másik pillére, a hangok is ügyesen kiegészítenek. A stadionoknak hihetetlen atmoszférája van, megfelelő hangrendszerrel játszva az ember tényleg úgy érezheti magát, mintha ott lenne a helyszínen a tomboló szurkolók között. Apróság, de említésre méltó, hogy mostantól már saját szurkolói dalokat is rögzíthetünk és lejátszhatunk a játékba, illetve a kommentátorok szövegei is kiegészültek. Itthon Hajdú B. István és Faragó Richard párosa igyekszik idén is izgalmasabbá és élvezhetőbbé tenni a mérkőzéseket, és ugyan a beleélés már egy fokkal jobb, sajnos még mindig hamar meg lehet unni a kommentárt. 

 

Az új számozott epizód nem hozott akkora ugrást a sorozat történetében, mint mondjuk a tavalyi kiadvány, az EA Sports mégis kellemes mennyiségű extra tartalommal töltötte meg a franchise idei felvonását, ami így mindenképpen ki fogja elégíteni a rajongók igényeit. Fejlődni persze mindig van hova, de nagy valószínűséggel a készítők grafikai téren már elérték a jelen generáció határait, így már csak tartalmilag tudják foltozni a franchise-t, amit ha továbbra is ilyen ügyesen oldanak meg, egy percig se fogunk bánni.

 

Értékelés: 9/10

Legfrissebb bejegyzések

Jövő nyáron jön a Rosszfiúk 2, most viszont itt a szinkronos előzetese

A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…

2024-11-22

Monarchy – Teszt

Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…

2024-11-21

Befutott a Mission Impossible – A végső leszámolás szinkronos előzetese

2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…

2024-11-21

Riven – Játékteszt

Egy régi klasszikus átültetve a modern korba.

2024-11-21

Neva – Teszt

A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…

2024-11-20

Alchemist: The Potion Monger – játékteszt

Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!

2024-11-19