14 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).
Az idei BNV-n a Sony is kitelepült pár PS3 és Move kíséretében, így az első, szakmai napon mi is kipróbálhattuk a hamarosan a boltokba kerülő eszközt. A Sony elég feltűnő helyen, a G pavilon Kölyökparádé nevezetű szekciójában állította ki gépeit, ahol bámely érdeklődő kipróbálhatja a megjelenés előtt álló PlayStation Move mozgásvezérlőt.
A PlayStation Move a PlayStation Eye kamera segítségével érzékeli a felhasználót, akit minden egyes játék előtt be is kalibrál, így a játék hevében a középpontból elmozdult játékost visszatereli a megfelelő helyre. A technikai megvalósítás és az élmény körülbelül a Microsoftos Kinect és egy Nintendo Wii ötvözetét jelenti, hiszen a kamera folyamatosan figyeli mozgásunkat, ám az irányítást mégis elsődlegesen a kezünkben tartott vezérlővel végezzük. Ez a Sony szerint azért jó, mert nem veszítjük el teljesen a kapcsolatot a vezérlővel, és mindezek mellett késlekedés nélkül adhatunk ki parancsokat a játékoknak, ami mondjuk, pl. egy FPS esetében kritikusan fontos szempont lehet. Hogy halmozzuk az élvezetet, elérhető lesz hozzá egy navigációs vezérlő is (meg később valószínűleg egyéb kiegészítők, pl. pisztoly is), amivel a karakterek mozgását lehet jobban irányítani, ugyanis ezen egy plusz iránygomb is található. Ez utóbbit tesztelni még nem lehetett, és a funkcióit kihasználó játékok sem érhetők el, úgyhogy erről majd talán később tudunk többet mondani.
A játékok kezelőfelülete kísértetiesen hasonlóan működik, mint a Kinect esetében, hiszen a kezünkben markolászott vezérlővel kell a megfelelő menüpontra mutatnunk, ám itt egy gombot is meg kell nyomni az adott pont kiválasztásához. Aztán amikor a játék elkezdődik, akkor a gyakorlás során hamar megláthatjuk, hogy valóban szükség lesz a teljes testmozgásra is, a gombok nyomogatására is, továbbá a vezérlő hadonászására is. Az első tesztjátékként a sportcsomagban kipróbált asztalitenisz jól mutatta, hogy játékosunkkal mennyire precíz csuklómozdulatokat tudunk bevinni, az asztalhoz közelebb, vagy attól távolabb is mehettünk, a gladiátorjátékban pedig már különböző gombok használatára is lehetőségünk nyílt, amit továbbiak követtek a strandröplabdánál.
Az első benyomás vegyes, hiszen a vezérlő miatt mi úgy éreztük, kicsit kevésbé mozgunk szabadabban a térben, mint a Kinect esetében (pl. kevesebb az ugrálás, futás stb., avagy az irányítás kicsit jobban hasonlít a Wii-re), ám a gombok használata számos olyan kihívásra ad azonnali választ, amikre kíváncsiak leszünk, hogyan lesz képes a Kinect választ adni. Az érzékelő pontossága körülbelül a Kinecttel azonos, tehát szerencsétlen szögben a kalibrálás ellenére is elveszíti a felhasználó érzékelését a kamera, ráadásul gyaníthatóan itt nem ugyanaz a csontvázrendszer húzódik meg a háttérben, mint a Kinect esetében, így valószínűleg a lábunkat nem tudjuk majd használni, csak a felsőtestünk lesz igénybe véve. Egy biztos, más a két vezérlő megközelítése, hiszen a Sony inkább arra fektette a hangsúlyt, hogy azonnal ugyanaz történjen a játékban, mint amit a játékos művel a kamera előtt, míg a Kinectben a játékban történő és a valós események között kis csúszás van, amit egyesek tévesen lagnek titulálnak, pedig tulajdonképpen a koncepció része, hiszen úgy gondolkoztak a fejlesztők, hogy ha a képernyőn látunk valamit, arra idő kell, hogy reagáljunk, ezért egy kisebb fáziskésést építettek a játékokba. Mindenki döntse el maga, melyik megközelítés a szimpatikusabb a számára, mi ugyanis mindkettőben láttunk rációt, és bár a Sony kütyüjével kevesebbet mozogtunk teljes testtel, ugyanúgy leizzadtunk egy-egy intenzívebb játék esetében, mint az MS főhadiszállásán.
A Sony felhozatala egyébként hasonló lesz, mint a Microsofté, hiszen első körben családoknak szánt játékok kerülnek a piacra, köztük sportjátékok (amiben a gladiátoros rész ugyan különösen szórakoztató, ám a többi, hagyományos játékhoz képest meglepően brutális), állatnevelgetős EyePet, extrém irodaiszék-verseny, vagy a Start the Party. Aztán később jönnek a komolyabb címek, a Fight című bunyós játék, a SOCOM, a Kung Fu Rider, vagy éppen egy új LOTR-rész. Ráadásul a külső nézeti és belső nézeti akciójátékok esetén lépéselőnyben lehet a Sony a vezérlőkön található gombokkal, hiszen a legtöbben azért továbbra is ezeket részesítik előnyben a lövések leadásához. Mindez természetesen idővel majd kiderül. A legnagyobb előrelátható probléma a Sony megoldásával az árában keresendő. A játékok közül ugyanis több nem csak 2, hanem akár 4 játékost is támogat, ami azt jelenti, hogy be kell szerezni legalább négy, a hagyományos vezérlővel azonos áron kapható Move vezérlőt és egy kamerát is a konzol mellé. Ha pedig a későbbiekben szükségünk lesz a navigációs vezérlőre is, akkor azért is külön fizetnünk kell. Természetesen meg lehet majd venni a cuccokat egy csomagban is, hozzácsomagolt játékokkal együtt, ám kétségkívül költségesebb lesz egy teljes családod felvértezni a mozgásérzékelős kütyükkel, mint a Microsoft esetében beruházni egyetlen kamerára. Önmagában ugyan a Starter Pack 15e Ft-os ára nem annyira elriasztó (kamerával és vezérlővel), de valószínűsíthetően hamar szükség lesz több vezérlőre, mert a család többi tagja is rákap majd a mókára. Mivel szeptember 15-én napvilágot lát a mozgásérzékelős vezérlő, ezért már csak párat kell aludni ahhoz, hogy kiderüljön, milyen fogadtatásban részesül a Sony megoldása.
BNV 2010
Az idei BNV-n egyébként nem sok számítástechnikai cég képviseltette magát, így a Sony igazi kakukktojásnak számított a kiállítói felhozatalban. Évről évre lassan talán fejlődni kezd a kiállítás, és bár idén a gyerekeknek szóló rész igencsak gyér felhozatallal rendelkezett, és továbbra is csak a lakás, a kert és a masszázsfotelek terén volt széles a paletta, a felújított pavilonok, a kulturált beléptető rendszer és a baráti árak (valamint az egyes napokon jellemző akciók diákoknak, nyugdíjasoknak és hölgyeknek) mind a pozitív oldalon landoltak. A kiállítás kellemes színfoltja az indonéz, indiai, kínai árusokat felvonultató D pavilon, ahol gyönyörű ruhák, ékszerek és keleti berendezési tárgyak fogadnak bennünket, így ha valaki kilátogat a kiállításra, ezt a szekciót semmiképpen se hagyja ki. Ráadásul a hétvégén több olyan rendezvényt is megtartanak, amiket a szakmai napon még nem volt lehetőségünk megtekinteni, például kisállatbemutatót, vagy éppen koncerteket. A számítógépes játékok rajongóinak pedig egyelőre marad a
Budapest Game Show, amelynek idei dátuma a cikk írásának pillanatában még nem ismert, de amint megtudjuk, természetesen olvasóinkkal is megosztjuk.
A rendezvényen készített képeinket a
galériában találjátok meg.