Alien Swarm – Játékteszt
Bár eredetileg csupán egy modnak indult, mégis teljes játékként látott napvilágot a Valve legújabb kooperatív akciója, melyben akár három barátunkkal karöltve darálhatjuk a tucatjával özönlő idegeneket, ráadásul mindezt ingyen!
Az eredeti elképzelés alapját egy az Unreal Tournament 2004-hez készült modból merítették, s a terv az volt, hogy ezen projekt végterméke is egy lesz a sok – és egyébiránt igen népszerű – Source modifikáció közül, de a Left 4 Dead 2-őn és Portal-on edződött srácok egy olyan jó programot hoztak össze, hogy a Valve – látva a modokkal foglalkozók körében aratott sikereket – úgy határozott, az Alien Swarmot elérhetővé teszik a Steamen keresztül. Ráadásul teszik ezt teljesen ingyenesen, mellékelve a forráskódot is, és nem titkolt szándékuk, hogy ezzel a lépéssel buzdítsák azokat is a játék alakítására, akik eddig idegenkedtek az ötlettől, vagy egyszerűen csak nem akarták megvenni a különböző modok alapjául szolgáló játékokat.
Lévén a programot online kooperációra szánták, és egyébként sem önálló játéknak készült, történet az nem sok van. Tulajdonképpen a közelebbről meg nem határozott jövőben járunk, ahol az emberiség elkezdte az univerzum kolonizálását. Itt adott nekünk egy kietlen, nagyon ellenséges klímával rendelkező bolygó, ahol van egy bányászati és kutatási célú épületkomplexum, melyet lerohantak az idegenek. Így társainkkal mi alakítjuk a speciális alakulatot, melyet a helyzet kezelésére küldtek.
A játékmenet nagyban hasonlít a Left 4 Dead játékokéhoz. A játékosok folyamatosan kapják az utasításokat rádiójukon keresztül, s nem mellékesen a kapott feladatok teljesítése közben tonnaszámra irthatjuk az idegeneket. Csapatunk négy főből áll, s ennek megfelelően négy karakterosztályt találunk: Officer (tiszt), Spec-op (fegyverspecialista), Medic (felcser) és Tech (technikus). Értelemszerűen a különböző osztályok mind másban jeleskednek, így az Officer a csapat feje, aki komoly arzenálja mellett a csapat hatékonyságát erősíti, a Spec-op tulajdonképpen egyfajta nehéztüzér, brutális tűzerővel, a Medic harci szempontból kicsit gyengébb ugyan, de ő képes minden csapattársat gyógyítani, s végül a Tech a zárak, ajtók és számítógépek feltörésében jó (egyébként ő az egyetlen, aki kötelező a csapatba). Igaz, hogy négy osztály van, de összesen nyolc karakter közül választhatunk, tehát adott osztályonként két-két katona, akiknek valamelyest különböznek a képességei. Ha harcosunkat már kiválasztottuk, akkor döntenünk kell, milyen felszereléssel is ugrunk neki az aktuális küldetésnek. Minden játékos két fegyvert vihet magával és egy kiegészítőt. Az arzenál kifejezetten impozáns, a teljesség igénye nélkül találunk itt rohampuskát, sörétest, lángszórót, elektromos ágyút, gépágyút és sok egyebet. Ezek nagy része az online játékok során szerzett XP általi szintlépésekkel válik elérhetővé, ahogyan a kiegészítők erősebb, érdekesebb darabjai is. Már ezzel sok taktikázási lehetőséget rejt magában az Alien Swarm, de még nincs vége, ugyanis dönthetünk úgy, hogy csak egy fegyverrel indulunk a harcba, a másik helyett némi extra felszerelést szállítunk a csapatnak, mint pl. a Medic esetében a minden csapattagot gyógyító csomag, vagy éppen egy lőszeres láda.
A játék igazi szépsége abban áll, hogyan képes megtalálni egy csapat a tökéletes egyensúlyt a támadó és támogató szerepek között. Mivel itt a hangsúly a csapatmunkán van, aki úgy dönt, Rambó stílusban elszakad a többiektől, az kb. fél perc múltán holtan fekszik majd valamelyik sarokban. Éppen ezért úgy az igazi az élmény, ha barátokkal ül neki az ember, hiszen idegenekkel nem feltétlen egyszerű együtt működi. Egyébként sem túl megbocsátó a program, még ha a csapatmunkával nincs is gond. Az idegenek nagy hullámokban jönnek és még könnyű fokozaton is igen keményen sebeznek, így hiába nem kötelező a négy játékos a kampányhoz, de ha komolyabb nehézségi fokozatra pályázik valaki, annak erősen ajánlott teljes létszámmal próbálkozni.
A komoly változatosság az ellenfelek terén is megmutatkozik. Az egyszerű harcosok mellett találkozunk az Alien filmekből ismerős arctámadóval, repülő bogarakkal, hatalmas, páncélos monstrumokkal és még sok érdekességgel. Grafikai téren első osztályú munkával van dolgunk. Bár az eseményeket felülnézetből figyelhetjük, a karakterek, az ellenfelek és a pálya kidolgozottsága hihetetlenül részlet gazdag és mindemellett az optimalizálás is tökéletes.
Az irányítás a jól bevált WASD plusz egér kiosztást követi (de természetesen ezen mindenki kedvére módosíthat), ami jól is működik, egyedül a célzás nehézkes helyenként, de mivel ez többnyire a játékmenet gyorsaságából adódik, pusztán megszokás kérdése az egész. A program leggyengébb pontját a hangok jelentik, azok közül is leginkább a szinkronhangok, de tekintve hogy modnak indult a dolog és még ingyenes is, egyszerűen nincs szívem ezt felróni neki, ráadásul a játék hevében ez a hiányosság teljesen irreleváns.
A másik fájó pont, hogy elég rövidke a kampány. Összesen hat küldetést tartalmaz, és nagyjából másfél-két óra alatt kivégezhető, ugyanakkor adott a forráskód, így az alkotó kedvű felhasználóknak csak a képzeletük szabhat határt, ezért biztos vagyok benne, hogy hamarosan bővül majd az Alien Swarm kínálata. És azt se felejtsük el, hogy a Valve játékoktól megszokott, a gyűjtőszenvedélyre alapozó achivement-rendszer is jelen van, és valljuk be, ez is hozzátesz valamicskét a program újrajátszhatósági értékéhez.
Összefoglalva tehát a játék abszolút nem eredeti, minden egyes elemét láttuk már korábban, ugyanakkor ebben a kombinációban nagyon jól működnek, és mindennek a tetejébe az egész teljesen ingyenes, így csak azt tudom mondani, hogy tessék felmenni a Steam oldalára, onnan letölteni a klienst (ha esetleg még nincs meg), majd az Alien Swarmot, hiszen vesztenivalótok nincs. És végezetül hatalmas köszönet jár ezért a gesztusért a Valve-nek.
Értékelés: 9/10