Formula 1 2010 – Előzetes
A száguldó cirkusz rajongói nem igazán voltak mostanában játékügyileg elkényeztetve, legutoljára ugyanis három évvel ezelőtt körözhettünk kontrollert ragadva, idén azonban helyre áll a világ rendje.
Jelen előzetesünk témájáról szóló cikkek egyikében egy érdekes infóra lettem figyelmes: pontosan három évvel ezelőtt vonult nyugdíjba a Forma 1 hétszeres világbajnoka, Michael Schumacher és ugyanebben az évben, azaz 2007-ben játszhattunk utoljára forma autókat felvonultató produktummal, a Sony Liverpool ugyanis ekkor hozta tető alá a PlayStation 3 exkluzív Formula One Championship Edition-t. A felemásra sikeredett élményt követően azonban a japánok lemondtak a jogokról, így azokat a brit földön székelő Codemasters kaparintotta meg. A csapat nem tétlenkedett, tavaly gyengébb masinákra, többek között Wii-re elhozták a Formula 1 2009-et, mely egyfajta előfutárként vezette fel az idén szeptemberben bemutatkozó, PC-re és nagykonzolokra készülő Formula 1 2010-et. És, hogy kicsit visszakanyarodjak az első mondathoz: idén visszatért Schumacher, idén visszatért a képernyőkre a Forma 1, mint játék. Kell ennél több?
A Codemasters komoly együttműködésben és folyamatos kapcsolatban áll a Formula 1 csapatainak mérnökeivel és magával a menedzsmenttel, így minden egyes modellezett elemet vagy új ficsőrt alaposan átrágnak a szakemberekkel, mielőtt az végleg a játékba kerülne. A brit csapat ettől függetlenül állítja, nem egy véresen komoly, csak a legelvetemültebb rajongók igényeit kielégítő szimulátort készítenek. A Formula 1 2010 ugyanis megpróbál azon a vékony kötélen táncolni, melyen egyaránt élvezhető lesz hobbijátékosok és valódi hardcore gamereknek a játék. A realitást meghagyva, rengeteg beállítási lehetőség közül válogathatunk majd, mindenféle rásegítést kikapcsolhatunk, de ha csak simán szeretnénk jól érezni magunkat, körözni párat, akkor automatikus sebességváltástól kezdve a megfelelő ívek jelöléséig tényleg minden könnyítést aktiválhatunk. A mesterséges intelligencia végre mellőzi a sínen vezetést, legalábbis a Codies munkatársai ezt ígérik. Soha nem látott emberi viselkedéssel ruházzák fel a gép által irányított versenygépeket, így mögöttük haladva kiismerhetjük sajátos vezetési stílusukat. Kifigyelhetjük, mely kanyarokat hogyan veszik be, esetleg hol ejtenek hibákat, ezeket kihasználva pedig nagyobb eséllyel próbálkozhatunk majd előzéssel.
A vezetési élményt beállításaink mellett nagyban befolyásolja majd a dinamikusan változó időjárásrendszer is, ami szintén forradalmi, autentikus megvalósítást kap. A Codemasters Active Track névre keresztelt technológiájának a lényege, hogy a játék harminc négyzetcentiméterenként képes változtatni az eső mennyiségét a pályán, így folyamatosan felszáradó vonalvezetéssel, vagy a pályák egyes pontjain eltérő kondíciókkal szembesülhetünk. Ennek megfelelően a gumitaktika minden eddiginél fontosabb lesz, ráadásul kiválasztott tappancsaink esetében ügyelnünk kell azok állapotára, így ha köztes gumival gördülünk ki egy eső áztatta pályára, de közben folyamatosan változik az aszfalt állapota, akkor a száradó részeknél mindenképpen víztócsákat kell keresnünk, hogy hűtsük abroncsainkat, nehogy idő előtt elkopjanak. A játékban a taktikák is dinamikusan változnak, amit a csapat is magától követ, így mindig csapatutasításra kell kigördülnünk a boxutcába, ahol az idei szabályoknak megfelelően tankolni már nem lehet. A készítők mégis nagy hangsúlyt fektettek a szerelők modellezésére és az animációk tökéletesítésére, kíváló összhangban dolgoznak a srácok, mégis képesek hibázni, így bármikor megeshet, hogy rosszul raknak fel egy kereket, ami aztán a verseny végét is jelentheti számunkra.
A játékban több játékmód biztosítja tartós szórakozásunkat, így a karriermód, a bajnokság, a time trial és a többjátékos móka fog a székbe szögezni minket. A karriermód során a DIRT 2-ben már látott rendszert veti be a Codemasters, azaz amikor éppen nem a versenyzéssel foglalkozunk, akkor a motorhome-ot járhatjuk be, és a sajtó képviselőinek igényeit is ki kell majd elégítenünk. A fejlesztők ígérik, a csapaton belüli rivalizálásra is nagy hangsúlyt fektetnek, állítólag nem is a többi csapat ellenfelei, hanem saját csapattársunk lesz a legnagyobb ellenfelünk. A versenyhétvégéken érdemes mindig a legjobbunkat nyújtani, ugyanis jobb eredmények esetén a csapat minket nevez meg első számú pilótának, ami többek között olyan kiváltságokat jelent, mint az új karosszériaelemek, új fejlesztések előszöri kipróbálását, a fejlesztésbe való beleszólást. A többjátékos módról mindössze annyit tudni, hogy összesen három versenymódot kapunk majd, melyek egyike a gyors versenyekhez hasonlítható körözgetés lesz, ahol a lehető legjobb időket kell teljesítenünk, az endurance módban nyolc kört kell teljesítenünk, kötelező kerékcserével megfejelve. A harmadik mód érdekessége, hogy saját magunk kreálhatjuk a szabályokat, így akár a tavalyi esztendő monszun áztatta Maláj nagydíját is szimulálhatjuk. A tervek szerint a játékmódok összesen tizenkét játékost tudnak majd egyszerre kezelni.
A Formula 1 2010-et a sokat bizonyított EGO Engine hajtja majd meg, így az előzetesen látott videók és képek nem lehetnek túlságosan csalókák, a motor képességeit ugyanis már ismerhetjük. A játék állítólag stabilan fut majd 60 FPS-sel, és bár nem várhatunk tőle Gran Turismo-ra vagy Forza Motorsportra hajazó, lenyűgöző látványt, a játék körítése mégis igényes, a járgányok modelljei a legapróbb elemig hitelesek, a környezetek kidolgozottsága aprólékos, a fizika pedig valódi vezetési élményt ígér.
Az előzetes információk alapján nagyon ígéretesnek tűnik a három év kihagyás után visszatérő, új Forma 1 játék, ami minden eddiginél hitelesebb, autentikusabb megvalósítást kaphat. Ha a brit csapat tudja tartani ígéreteit, sikerül jól egyensúlyoznia az arcade és szimulátor stílus között, sikerül ütős MI-t és fizikát prezentálnia, kihívásokkal teli karriermódot felvonultatnia, akkor nagy baj nem lehet. A Codemasters Studios Birmingham játéka PlayStation 3, Xbox 360 és PC platformokon fog begördülni, valamikor szeptemberben.