15 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).
2003-ban debütált a Tom Clancy nevével fémjelezett Splinter Cell sorozat első darabja, amely mondhatni műfajt teremtett. Hamarosan megjelenik a legújabb epizód, ezért összeszedtük az eddig napvilágot látott információkat, hogy lássátok, mire számíthattok Sam Fisher visszatérésében.
Sam ötödik eljöveteléről még valamikor 2007-ben hallhattunk először, utána egészen tavalyig csak az állandó halasztgatásról és az alapkoncepció átdolgozásáról kaptunk híreket. Most pedig ott járunk, hogy pár héten belül megjelenik a játék, ezért egy utolsó összefoglaló előzetesben mutatjuk be nektek, hogy lássátok, mit is kaptok majd a pénzetekért.
A történet szerint Fisher megtudja, hogy lánya halála nem véletlen baleset volt, hanem a Third Echelonnak is köze volt hozzá, ezért egyszemélyes bosszúhadjáratot indít a cég ellen, melynek eddig minden parancsát teljesítette. Épp ezért teljesen magára van utalva, így lemondhatunk a jól megszokott kémszerkezetekről, és senki sem ad nekünk utasításokat a küldetések közben. Hősünk azt tesz, amit csak akar, nem kötik a szabályok, ráadásul már nincs mit vesztenie, így az eddigiekhez képest egy sokkal sötétebb és brutálisabb karaktert kapunk a Convictionben. A játékmenet is alapos ráncfelvarráson esett át: a lopakodás most már nem létszükség, mindössze megkönnyíti a dolgunkat ellenfeleink kiiktatása közben. Most már nem kell lapulnunk a sötétben és imádkoznunk, hogy ne vegyenek észre minket, mivel prédából vadászokká léptünk elő. Ebben sokat segít, hogy hősünk eddigi enyhén lomha mozgását felgyorsították, ezáltal mozgékonyabbá téve a karaktert. A másik újdonság a közelharc szerepének megnövelése. A játék szerves részét fogják képezni a kétkezi összecsapások, amelyek megvalósításához a krav-maga nevű közelharci technikát vették alapul. Videojátékban ez a harci stílus még nem fordult elő, így izgalmas, látványos és brutális összecsapások várnak ránk.
A közelharc azonban nemcsak ellenfeleink likvidálást segíti elő, hanem néha egy adott személy vallatásánál is segítséget nyújt. Az egyik prezentációban Sam egy mosdóban kapott el valakit, és miután lefegyverezte, a játékos megkapta az irányítást. A vallatási technika abból állt, hogy a célszemélyt hozzávágták a falhoz, a fejét a mosdóba verték vagy épp a tükörhöz ütötték stb. Ezt addig folytatták, míg az áldozat megtört, és elmondta az információkat. A legszebb az egészben, hogy nem ölhetjük meg az informátort, még véletlenül sem, így szabadon kiélhetjük szadista hajlamainkat addig, míg az áldozat nem beszél. Persze megmarad a klasszikus hátulról elkapós kikérdezés is, csak most már ez is halálos kimenetelű. A sok vérengzés mellett szerencsére már nem kell ügyelnünk a holtestek eltűntetésére, mivel ez egy bosszúhadjárat és nem titkos bevetés, ezáltal is alkalmazkodva a dinamikusabb játékmenthez, meg hát valljuk be, elég furcsán nézne ki egy bosszú által hajtott hős, aki a tűzharcok után elkezdené egyesével elhordani a tetemeket, hogy ne lássa meg senki.
Ha már tűzharcok, akkor megemlíteném a játék egyik legnagyobb újítását, az úgynevezett Mark and Execute (kijelölöd és kivégzed – továbbiakban M&E) módot. A módszer lényege az, hogy Fisher barátunkkal bármikor kijelölhetünk célpontokat, majd ha a kijelölés pirosra vált, a megfelelő gomb megnyomásával Sam kiiktatja a célpontot/célpontokat. Nemcsak ellenfeleinket jelölhetjük meg, hanem fényforrásokat, csapdákat és robbanószereket is. A készítők állítása szerint hősünket egy jól sikerült AI fogja vezérelni ezen akciók végrehajtásakor, mely mindig a lehető legnagyobb hatékonyságra törekszik. Ezt úgy kell érteni, hogy a kijelölt célpontok közül mindig a lehető legnagyobb kárral és zűrzavarral járót intézi el, utána végez a maradékkal. Például, ha kijelölünk egy csillárt, ami alatt áll néhány rosszarcú és még néhány külön lézengő elemet, akkor elsőnek a csillárt fogjuk lelőni, ezután, szükség szerint, a maradék kijelölt célpont következik. Másik példa: kijelölünk néhány fényforrást és egy terroristát, erre Sam kilövi az első lámpát, és normál esetben következne a következő lámpa, de ha a terrorista észreveszi Fishert, akkor hősünk a lámpa helyett inkább a terroristát intézi el.
Ez a mód némi taktikázásra is lehetőséget ad a fegyverek különbözősége miatt. A pisztollyal max. 2 célpontot jelölhetünk ki, a gépfegyverrel értelemszerűen többet, de a shotgun ígérkezik igazán hasznosnak, ugyanis ezzel a fegyverrel ajtókon és falakon keresztül is végrehajthatunk ilyen akciókat. Az M&E használatát segíteni fogja az is, hogy amikor épp árnyékban rejtőzünk, akkor a kép kifakul, egyedül ellenfeleink és az interaktív tárgyak őrzik meg színeiket, úgyhogy el sem téveszthetjük őket. Véleményem szerint ez akár túlzottan könnyűvé is teheti a játékot, de reméljük, nem lesz igazam.
Végül essen szó a multiplayer részről, mely szintén tartogat érdekességeket a számunkra. Ebből négyet ígérnek a fejlesztők, név szerint a Huntert, az Infiltrationt, a Last Standet és a Face-Offot. A Hunter mód lényege, hogy két játékosnak ügynökként kell likvidálnia a térképen megtalálható AI-vezérelte célpontokat. Az Infiltration is erről szól, csak mindezt a sötétben rejtőzködve kell elkövetni. A Last Stand módban két játékos véd egy EMP-készüléket a hullámokban érkező ellenségtől, ameddig csak bírják. A poén az, hogy az eszközt lehet javítani is, így néha az egyik játékosnak el kell csalnia az ellenséget, míg a másik kijavítja a károkat. A Face-Off, mint a neve is mutatja, két játékos egymás elleni küzdelméről szól. Hogy ez ne legyen olyan egyszerű, a pályán jelen vannak botok is, akik mindkét játékosra vadásznak. Ha emberi vagy gépi játékost ölünk meg, akkor pontot kapunk, amiket fegyverekre, fejlesztésekre, kosztümökre költhetünk. Akadnak még kisebb feladatok is, amikért plusz pontokat kapunk.
Helyet kapott még egy négypályás kooperatív kampány is, mely a játék előzményeként szolgál. Ebben az amerikai Archer és az orosz Kestrel ügynök bőrébe bújva hajthatunk végre klasszikus lopakodós feladatokat mindenféle modern eszközt felhasználva. Ennek a módnak az érdekessége a két játékosra adaptált M&E. Alapból ez nem fog a rendelkezésünkre állni, hanem csak úgynevezett „Execute tokeneket” szerezve leszünk képesek használni. Ilyeneket úgy gyűjthetünk majd, hogy puszta kézzel hajtunk végre kivégzéseket. Az összegyűjtött pontok megoszthatók, így lehetőségünk lesz arra, hogy az egyik játékos csendben elintézzen egy őrt, ezzel tokent szerez, míg a másik játékos ezt felhasználva leszámol egy nagyobb őrjárattal. Persze lehetőség lesz közös akciók végrehajtására is. Az egymásra utaltság egyik jó példája még az is, ha az egyik ügynököt elkapják, és pajzsként használják fel, a másiknak pár másodperc áll majd a rendelkezésére, hogy fejbe lője társa fogvatartóját. Másik példa, ha az egyik játékosnak elfogy az élete, partnere csak rövid időn belül támaszthatja fel. Esetleg, ha nagyon szorulna a hurok társunk nyaka körül, akkor elcsalhatjuk a terroristákat úgy, hogy magunkra vonjuk a figyelmüket, de ennél a megoldásnál nagyon magas lesz a rizikófaktor, szóval csak óvatosan…
Összegezve a dolgokat, a Splinter Cell Conviction egy rengeteg újítással felszerelt folytatásnak ígérkezik, sötét és komor hangulattal, Jack Bauer-szerű főhőssel és nagyon ígéretes multival. Majd kiderül, mennyire jó ötlet a régi, hagyományos lopakodós részek elhagyása, és hogy az M&E mennyire válik be, mindenesetre kíváncsian várjuk, milyen lesz ez az új Splinter Cell. Az új epizód a tengerentúlon április 13-án, az Egyesült Királyságban április 16-án, Európánan és Ausztráliában április 15-án fog megjelenni.