A FIFA sorozat örökös vetélytársa, a Konami égisze alatt készülő Pro Evolution Soccer is megkapta ez évi verzióját, így végre egymásnak ereszthettük a két fenevadat. De vajon melyik került ki győztesen az összecsapásból?
Pár héttel ezelőtt teszteltük az aktuális nyereményjátékunkban is megnyerhető FIFA 10-et, amivel az Electronic Arts ismét bizonyította, hogy a tavalyi epizód sikeressége és szinte tökéletessége nem a véletlen műve volt. A FIFA sorozat korábbi mélypontja már a múlté, a redwoodiak összeszedték magukat és a tavalyi résszel könnyedén hódították vissza a focijátékok trófeáját a konkurens PES-től. A Konami sorozata egy időben a FIFA-t megelőzve hódított a rajongók körében, azonban egy-két éve helyreállt a világ rendje, így kíváncsiak voltunk, vajon a Pro Evolution Soccer 2010 képes-e megszorongatni a FIFA 10-et? A válasz egyelőre várasson magára, azt viszont előre bocsáthatjuk, hogy tálalásban még mindig az EA alkotása a jobb, a játékmenetben és a választható lehetőségekben azonban a PES még mindig magas szintet képvisel.
A játékot elindítva egy merész, de sokkal fiatalosabb, színesebb, üdébb menürendszer fogad minket, ami elsőre igen megnyerő, ugyanis a fejlesztők a könnyű navigálást és átláthatóságot nem áldozták fel az új dizájn oltárán. Az is szembetűnő, hogy megmaradtak a régi játékmódok, így most is játszhatunk barátságos meccset, tréningezhetünk, belevághatunk egy új bajnokságba, vagy kezdhetünk egy teljes Bajnokok Ligája szezont, esetleg a Master League-ben csiszolhatjuk menedzseri képességeinket, vagy a Become a Legend módban saját játékosunk útját egyengethetjük. És ha mindez nem lenne elég, akkor még mindig ott az online mód, ahol a virtuális gyepen rúghatjuk a bőrt hús-vér focirajongókkal szemben. Az országok bajnokságai is megmaradtak, a fejlesztők ezúttal is az olasz, francia, holland bajnokságot licenszelték, míg az angol és spanyol csapatok esetében azért akadnak már fiktív nevek. Természetesen nemzetközi porondon is összecsaphatunk, összesen 79 válogatott csapat mezét húzhatjuk fel magunkra. A játék mégis a Bajnokok Ligájára, illetve az Europe League-re – volt UEFA-kupa – koncentrál. Az első negatívum azonban itt utol is ér minket, ugyanis a fejlesztők szinte minden munkájukat ebbe a két módba ölték, a körítés tökéletes, a játékosok kidolgozottsága hihetetlenül igényes, a karakteranimáció nagyon aprólékos, azonban, ha egy sima bajnokságot indítunk, akkor a sötét oldalát is megmutatja a PES 2010. Minden, ami az előző módokban fantasztikus volt, az itt sokkal igénytelenebb kivitelezést kapott.
A játék másik erőssége a Master League, amiről szakavatott rajongók már tudják, hogy a sorozat menedzser módja, ami szinte minden részletre kiterjed. Ilyen aprólékos tálalást a FIFA se tud felmutatni, így aki saját csapatának irányításával, menedzselésével szívesen foglalkozik, az mindenképpen a PES-t válassza. Első körben ki kell választanunk csapatunkat, szponzorokkal kell szerződnünk, hogy megfelelő pénzmag birtokában neki vághassunk azoknak a ligáknak, ahol lehetőségünk van elindulni. A cél nem más, mint minél több mérkőzés és bajnokság megnyerése, hogy aztán feljebb és feljebb kerülhessünk a ranglétrán. Selejtezőket vívva bejuthatunk a BL főtáblájára, vagy az UEFA-kupa utód Europe League-be, legjobb játékosaink pedig a nemzeti válogatottba is meghívást kapnak. A mérkőzések között a játékospiacon vadászhatunk a jövő tehetségeire, az utánpótlást támogathatjuk, pénzüket pedig csapatunk folyamatos fejlesztésére költhetjük. A pénznek is valódi értéke lett, vagyis támogatóinktól befolyó összegekkel jobb ha megfelelően bánunk. Mi tárgyalhatunk a játékosokkal, mi szabhatjuk meg fizetésüket, de akár az orvosi stáb, az edző és erőnléti edző fizetését is mi határozzuk meg. Beleszólhatunk az edzésmunkába és a jegyárakba is. Mindezt egy teljesen átlátható, letisztult három, jól elkülönített menüpontban tehetjük meg, a játék egyértelműen adja tudtunkra, hogy mit, hol és miért tehetünk.
Az iroda menüpont alatt intézzük majd a csapat és a klub mindennapos problémáit. A naptárat figyelve követhetjük nyomon az egyes bajnokságokban játszandó mérkőzések időpontjait, míg a köztes időszakban az edzések és más programok szervezését intézhetjük. Itt intézzük az átigazolásokat, a játékosok ügyes-bajos ügyeit, de a csapat összeállítását is itt intézhetjük el. Fontos, hogy mindenkit lehetőleg a saját posztján vessünk be, ugyanis ha egy támadót mondjuk beállítunk középpályásnak, akkor hiányzó képességei miatt a középpálya egyik gyenge láncszeme lehet, borulhat a taktika. Tehát minden mérkőzés előtt nemcsak a csapatösszeállítást kell jól átgondolni, hanem a stratégiát is, amivel talán legyőzhetjük az ellenfelet. A futballisták képességei természetesen fejleszthetőek, amit az edzés menüpont alatt érhetünk el. Itt amolyan speciális tulajdonságokat fejleszthetünk, viszont ezek nemcsak időben igényelnek sokat, hanem anyagiakban is. Megfelelő tőke birtokában azonban érdemes mondjuk egy ígéretes focistánkra pénzt áldozni – erősebb lövés, pontosabb passzolás, stb. Szemmel követhetjük az utánpótlást, a keret teljesítményét, alkalmazottaink pedig értékelik is a játékosokat, így eldönthetjük, kinek ajánlunk profi szerződést. Természetesen ezek a játékosok sokkal olcsóbbak, mint a befutott sztárok, de mindig lehet az újoncokra alapozni és csapatot építeni.
A Become a Legend mód nem sokat változott tavalyhoz képest. Továbbra is egy általunk létrehozott focista karrierjét kell egyengetnünk, minden tulajdonságát és külsejét is mi alakíthatjuk ki, sőt, a PlayStation Eye kamera segítségével akár önarcképünket is rámontírozhatjuk a készülő focistára. Pályafutásunk kezdetén nevesincs ligákban kezdünk, feladatunk pedig nem más, mint a játékos-megfigyelőket meggyőzni, akik aztán teljesítményünk alapján kínálnak majd szerződéseket, melyek közül mi választhatjuk ki a számunkra legkedvezőbbet. Magasabb ligákba kerülve előbb mindig a tartalékcsapatban kötünk ki, innen kell beverekednünk magunkat a nagycsapat kispadjára, majd a kezdő tizenegybe. Apróság, de sokat dob az élményen, hogy lehet cipők közül is válogatni, amik nem csak a kinézetükben különböznek, hanem bizonyos dolgokban jobb tulajdonságot eredményeznek, vagy gyengébbet: ilyen például a gyorsaság, lövéserő, csavarás.
A PES a menedzselés mellett továbbra is nagyon erős a játékmechanikában és a fizikában. A Pro Evolution Soccer 2010 is megkapta a FIFA-ban debütált 360 fokos irányítást, mely sokkal dinamikusabbá, egyszerűbbé tette a játékot, a cselezést, a passzolást, ráadásul ezek elsajátítása nem igényel hosszú órákat. A kontrollert nyomkodva, az analóg kart nyüstölve minden apró rezdülésünkre reagálnak a digitális gyepszőnyegen rohangáló futballisták, de ha mégse sikerülne a cseleket, trükköket magunktól elsajátítani, akkor a menüből egy legördülő listából ezek elérhetőek és memorizálhatóak. Emellett a fizika szinte már a realisztikusság határait súrolja, aminek köszönhetően sose lesz két ugyanolyan támadás, vagy akció. A labda a fizika törvényeinek megfelelően viselkedik, rossz, pontatlan lövéskor elpattan tőlünk, erősebb passz esetén túlrepül, vagyis sose lehetünk 100%-ig biztosak benne, hogy pontos lövést, becsúszást hajtunk végre. A földön fekvő, orvosi segítségre váró csapattársainkon a figyelmetlenek például áteshetnek. Ehhez hasonló apróságok töltik meg igazán élettel a pályákat, és ebben a PES ezúttal is verhetetlennek bizonyul.
A negatívumok sorát viszont bőven van, ami gyarapítja. Ilyen például a grafika, ami már tavaly se brillírozott, a Konami munkatársai mégse próbáltak ki drasztikus változtatásokat. Látható a fejlődés, de a FIFA 10 konzolos verzióival szemben ez kevés. A nevesebb focisták tökéletesen kidolgozottak, de ismeretlen klubbok játékosai már nagyon elnagyolt külsőt kaptak, ahogy a közönség megvalósítása is az előző generációt idézi. Ezek a hibák főleg a közeli képeken, visszajátszásokon bukkannak elő, de bosszantó ez a fajta igénytelenség. A kommentátorok nem sok mindent tesznek hozzá a játékba való beleéléshez, nincsenek spontán beszólások, sztorizgatások és a pályán történteket se közvetítik megfelelően, ráadásul nincs magyar kommentár.
A Pro Evolution Soccer 2010 egy nagyon élvezetes fociszimulátor, mely a tökéletesre csiszolt menedzser módjával, a makulátlan Bajnokok Ligája móddal, a fejlesztett online mókával biztosan kielégíti a sorozat rajongóit, de ha a konkurenssel kellene összehasonlítanom, akkor sajnos alulmarad a versenyben. A tálalás, a körítés, a grafika, a hangok, a licenszelt csapatok hiánya még mindig rányomja a bélyegét a végső értékelésre, és ezek apróságnak tűnnek a játékélményhez képest, mégis szerves részei ezeknek a játékoknak. A FIFA 10 ebben jobb, ráadásul már a játékmechanika is magas szintet képvisel, így egyértelműen az EA játéka lett idén a nyertes.
Értékelés: 8/10
Mit kapunk, ha a szerelmünk a horror zsáner iránt sosem szűnt meg és ezt összekeverjük…
A Slime Rancher folytatása korai hozzáférésébe történt betekintésünk alapján úgy tűnik, messze túl fogja szárnyalni…
Tizenegyedik alkalommal rendezi meg a JátékNet az Ország Játéka versenyt, amelyre idén 65 játékot neveztek…
Novemberben jönnek a rosszfiúk (Bad Boys-filmek), lesznek Nicholas Cage- és Dustin Hoffman-válogatások, továbbá érkezik az…