Szerkesztőségünk elhavazódásának köszönhetően a több mint egy hete polcon porosodó Forza Motortsport 3-at csak most tudtuk rendesen elővenni és agyonnyüstölni, de megérte a várakozást.
Úgy másfél héttel ezelőtt a Microsofttal történt egyeztetések után örömmel másztam el a redmondiak helyi, budapesti központjába, ahol kaján mosollyal az arcomon vettem át az akkor még megjelenés előtt álló Forza Motorsport 3 tesztpéldányomat. Aztán idő hiányában nem igazán sikerült leülnünk és kipróbálnunk a játékot, így kicsit megkésve, de azért talán még időben kerül ki a játékról készült írásunk, melyben megpróbáljuk a játék mélységeit minden irányból bemutatni és megközelíteni, mert egy ilyen volumenű cím mindenképpen megérdemli, hogy alaposan kivesézzük. Késői tesztünk miatt azonban szeretnénk majd kárpótolni Titeket, na de hogy mivel és milyen módon, azt egyelőre nem árulhatom el, napokon belül úgy is fény derül rá, hogy pontosan mire is céloztam – leleményesek már biztos sejtik. De visszakanyarodva a kivesézéshez, annyit azért nyugodtan előrebocsáthatok, hogy az idei esztendő legjobb és legkifinomultabb versenyszimulátorával volt dolgunk, aminek konkurenciát valóban csak a jövő tavasszal megjelenő Gran Turismo 5 állíthat. Hogy vajon ez így is lesz-e, azt felesleges előre boncolgatni, pár hónap múlva kiderül, de addig is elemezzük inkább a Turn 10 és a Microsoft platform-exkluzív címét, mely méltó utódja lett az előző résznek, sőt, nyugodt szívvel jelenthetjük ki, hogy körökkel vert rá az előző részre és úgy a jelenleg futó mezőny összes tagjára.
A játék több szempontból meglepetésekkel indít, hiszen egyrészt a doboz kinyitásakor szembesülünk az örömteli ténnyel, miszerint két lemezen terpeszkedik el a produktum. Hogy ez miért annyira örömteli? Mert az egyik korong a játékot tartalmazza, a második lemezen viszont extra pályák és sok más egyéb nyalánkság bújik meg, amit merevlemezünkre feltelepítve érhetünk el. Ergo, ha még nem rendelkezik X360 konzolod megfelelő méretű tárhellyel, akkor azonnal tessék beszerezni egy kiegészítő formájában, mert egyrészt vétek lenne lemaradni a temérdeknyi extra tartalomról, másrészt mindig jó, ha van mire másolni cuccainkat. A lemez betétele után következik a második meglepetés, a játék ugyanis magyar nyelven szól hozzánk, ami nagyon dicséretes a Microsofttól. Végül az első betöltéskor jön a harmadik meglepetés, a Forza Motorsport 3 ugyanis in medias res vet bele minket a versenyzésbe, így Need for Speed: Shifthez hasonlóan először itt is "tesztköröket" kell futnunk. Mindezt a már demóban is látott, és sok-sok videóban is megcsodált Camino Viejo de Montserrat versenypálya dimbes-dombos, idilli környezetében tehetjük meg, ráadásul a játék egyik ismert járgányával, egy Audi R8 volánja mögött. Körözgetéseinknek tétje van, ugyanis elért köridőink alapján a Forza 3 felméri tudásunkat, majd ezt követően a játék felajánl nekünk egy nehézségi fokozatot, amit aztán a különböző elektronikus segítségek, a sérülésmodell és az AI szintjének beállításával teljesen testre szabhatunk. A Turn 10 ugyanis úgy döntött, hogy közelebb hozza a játékot azok számára is, akik nem igazán rendelkeznek versenyzői vénával, így minden virtuális pilóta számára élvezhetővé, játszhatóvá tették a produkciót. A játék ettől függetlenül vérbeli szimulátor maradt, csak sokkal szélesebb kört vonnak be a mókába, amit a már említett rásegítések használatával vagy nem használatával mi magunk formálunk.
Kezdetben minimális pénzmag áll csak rendelkezésünkre, így egy igencsak szerény járgánnyal vághatunk neki a komoly és változatos kihívásokat ígérő karriermódnak. A Turn 10 a korábbi nehézségi szint beállítása szerint osztja majd a győzelmekért a pontokat, tehát értelemszerűen egy vérbeli profi mindenféle rásegítés nélküli sikere sokkal több pénzt ígér, mintha egy amatőr vágna neki a küzdelmeknek. Fontos megjegyezni, hogy sok-sok hasonszőrű játékkal ellentétben, a Forza 3-ban minden járgány azonnal elérhető – több mint 400 -, így csak a játékoson múlik, hogy mikor és mivel rója a köröket. Ez a fajta változatosságot főleg a karriermódon belül található szezon használja majd ki a legjobban, ugyanis hétről hétre különböző versenysorozatokban kell megmérettetnünk, míg kéthetente egy világbajnoki összecsapáson kell részt vennünk. A versenysorozatban három lehetőség közül válogathatunk, és ezek mindegyikének alakulását komolyan befolyásolja, hogy épp milyen autóval versenyzünk, milyen pályákon versenyeztünk korábban és melyik kontinensen. A rendszer ennek megfelelően ajánl fel újabb lehetőségeket, így egy abszolút változatos, izgalmas, közel 30-40 órányi kikapcsolódást ígér a karriermód.
Ahogy említettem, a játékban több mint 400 járgány közül válogathatunk majd, ráadásul mindegyik azonnal megszerezhető, csak pénz kérdése. Ahogy haladunk előre a ranglétrán, úgy tudjuk majd garázsunkat is bővíteni, így a kezdeti, legegyszerűbb utcai kocsik után sportkocsik és luxusjárgányok volánjai mögé is beülhetünk. Közel ötven gyártó különböző autói közül válogathatunk majd, a megfelelő balansz és hihetetlen felhozatal pedig garantálja, hogy mindenki megtalálja a számára kedveset. Természetesen igazi klasszikusokat is beszerezhetünk, úgy mint a szinte egyetlen játékból se kihagyható Bugatti Veyron, Subaru Impreza vagy a Ferrari F40. A változatos küzdelmek során szerzett pénzmagok mellett tapasztalati pontok gyűjtögetésével is szerezhetünk új autókat, így ha pénzszűkében állunk, akkor se kell lemondanunk annak lehetőségéről, hogy egy új versenysorozatban esetleg egy fokkal jobb járgánnyal álljunk rajthoz. Az XP gyűjtögetése során profilunk mellett maga a vasparipa is pontokat kap, amiket később kedvezmények formájában a tuningoláskor tudunk hasznosítani. Többek között olcsóbban vásárolhatunk meg számunkra lényeges elemeket. Ha esetleg lusták vagyunk órákat eltölteni "tuning-boltban", akkor lehetőségünk van automatikusan autónkra aggatni a legspécibb kiegészítőket. Ilyenkor a rendszer a rendelkezésünkre álló pénzmag függvényében felajánlja a legoptimálisabb lehetőségeket, mi pedig eldönthetjük, mivel is akarjuk felturbózni megszerzett kocsinkat.
Ha már az autók boncolgatásánál járunk, akkor célszerű megemlíteni a vezetési élményt is, ami minden eddiginél realisztikusabbra sikeredett. Egyrészt autónk legapróbb beállításai is befolyásolják a járgány menettulajdonságait, így nem mindegy, hogy az adott karakterisztikájú aszfaltra milyen súlyelosztással, kasztnival, vagy tömeggel gördülünk ki. A kocsiknak valóban tömegük van, a fizika törvényeinek megfelelően viselkednek a kanyarokban vagy épp kigyorsításkor és elinduláskor. Váltáskor például érezhetően megugrik egy izmosabb gépcsoda, de nem árt odafigyelni a gumikopásra és annak következményeire is. Az aszfalt és az autók közötti viszony hihetetlenül valósan hat, igazi erejét pedig akkor villantja meg a Forza 3, amikor a már említett rásegítő lehetőségeket elkezdjük kikapcsolni. Ezekkel ugyanis végtelenül le lehet egyszerűsíteni a játékot – gyakorlatilag elég hacsak a gázt nyomjuk -, de figyelembe véve, hogy a cél a szélesebb közönség bevonása volt, emellett könnyedén szemet hunyunk. Végtére mi játékosok döntjük el, milyen opciókkal élünk, fejlődésünk pedig a mi érdemünk lesz, ami folyamatosan arra ösztönöz, hogy még precízebben, még jobb beállításokkal vágjunk neki az adott pályának.
És ha már a versenypályáknál tartunk, akkor érdemes egy rövid bekezdés szánni rájuk, ugyanis ezen a fronton is kellemes meglepetést és magas minőséget képvisel a játék. A Turn 10 itt se bízott semmit a véletlenre és a nagy számok törvényét követve huszonkét helyszín közel százhúsz nyomvonalát passzírozta a Forza 3 korongjaira. Ezek között természetesen a legklasszikusabb aszfaltcsíkok sorakoznak fel, úgy mint a legendás Nürburgring Nordschleife, Suzuka, Silverstone,Le Mans-i La Sarthe pálya, vagy a driftelés szerelmeseinek kedvező és visszatérő Fujimi Kaido. A helyszínek kivitelezése hihetetlenül aprólékos és szemet gyönyörködtető lett. A játék szinte fotorealisztikus megvalósítása itt domborodik ki igazán, a változatos helyszínek pedig lehetőséget biztosítanak a fejlesztőknek, hogy megmutassák, milyen potenciál is rejlik a játék motorjában. Persze ugyanez az igényesség jellemzi a járgányok kidolgozottságát, amiket igazán szemügyre venni a garázsunkban tudunk. Fontos megjegyezni, hogy a sorozatra nem jellemző módon egész kellemes lett a belső nézet kialakítása, bár az NFS: Shift után teljesen minimál hatást kelt a beltér, viszont ugyanez a szemléletmód egy teljesen áttekinthető, jól kezelhető menüben navigálást eredményez. Ugyanez a könnyedség jellemzi az egész játékot, ugyanis a sok-sok, szinte már végtelennek tűnő lehetőségek ellenére is pillanatok alatt természetessé válik az opciók kezelése. A pályákra kicsit visszakanyarodva mi egyetlen dolgot hiányoltunk, az éjszakai versenyeket és az időjárás hiányát, de a Turn 10 szerint a fejlesztés akkor nagyon elhúzódott volna.
A GRID-ben felbukkanó idő-visszatekerés funkciója a Forza 3-at se kerülhette el, de míg sok esetben viccesen hat az amúgy szerintem nagyszerű ötlet, addig a Turn 10 játékában teljesen máshogy csapódik le az egész. Vérbeli szimulátor esetében kockázatos húzás lehet egy ilyen könnyítés bevetése, de ebben a esetben ez a szélesebb réteg bevonása miatt szült ötlet annyira nem is hülyeség. Az amatőrök azért fogják használni, mert elhibázott kanyarvételnél pozíciókat veszítenek, míg a veteránok azért nyúlnak majd a megfelelő gombhoz, mert még több tizedet akarnak kisajtolni járgányukból.
A játék egyik érdekessége, hogy bérelhetünk pilótát, aki nyereményünk feléért cserébe helyettünk tudja le a versenyeket. Ennek az opciónak az értelmét a mai napig nem látom, hiszen a vezetés minden perce élvezettel tölti meg az embert, így kétlem, hogy bárki is ehhez a lehetőséghez nyúlna, ettől függetlenül van rá mód, hogy számunkra kevésbé kedves versenyeket más tudjon le. Az AI-val kapcsolatban fontos megemlíteni, hogy néha kicsit túlságosan agresszívak az ellenfelek, de összességében elmondható, hogy stílusunknak megfelelően reagálnak az ellenfelek, sőt, nehézségi szintnek megfelelően hibára is kényszeríthetőek. A törésmodell megléte miatt viszont célszerű óvatosan, inkább biztos helyen behozni a célig a kocsinkat. A sérülésmodell ezúttal is külső, illetve mechanikus, bár azért ez közel sem olyan aprólékos, mint mondjuk a Burnoutban, mindenesetre nem emiatt fogjuk szeretni vagy utálni a játékot, meg egyébként is, licenszelt autókról van szó, a gyártók még mindig nem vevők rá, ha romokban heverve gördülnek el a célig pátyolgatott csodáik.
A Forza 3 sok-sok felsorolt erénye mellett végezetül a közösségre építő elemeket szeretném górcső alá venni. A játékban ezúttal is teljesen egyedi csodákat hozhatunk létre, ezermillió színben pompázó és felmatricázott járgányokkal állhatunk ki a nagyközönség elé. Apróság, de sokan imádják az ilyen dolgokat, és pont az ilyen apróságokra lehet egy végül több millió főt számláló közösséget építeni. Ugyanide sorolandó a videószerkesztő mód, mely egy funkciója a játéknak. Remélem nem kell részleteznem, hogy a funkció mi célt szolgál, így megfelelő alapanyagok és némi gyakorlás és kreativitás birtokában igazán élvezetes mozgóképeket vághatunk össze, amiket aztán akár HD-ben is megoszthattunk majd a közösség tagjaival. Az aukciós ház is megmaradt, vagyis továbbra is élhetünk az eladások, vételek lehetőségével. Online eladogatjuk kipingált autóinkat, a Forza 3-ban azonban már nem csak garázsunk tartalmát árulhatjuk, hanem festéseket, matricákat, képeket és videókat is, sőt, még egy jól sikerült autóbeállítást is értékesíthetünk az internetes felületen.
Cikkünk végéhez érve nem maradt hátra más, mint az összegzés és a végső konklúzió levonása. A majd három oldalas boncolgatás alatt főként a játék erényeit emeltük ki, aminek oka, hogy a játéknak nagyon kevés hibája van, és azok többsége is olyan, hogy az ember könnyen szemet tud hunyni felette. A Forza Motortsport 3 nem tökéletes játék, például a törésmodellt tényleg ideje lenne rendbeszedni, a belső nézet sokat javult, de az NFS: Shift után eléggé kopárnak és elfuseráltnak tűnik a Forza 3-féle kivitelezés. Viszont cserébe hihetetlen tartalmat, addiktív játékélményt, komoly kihívásokat és rengeteg közösségi funkciót kapunk, amihez pazar látvány társul. Mindenféle elfogultság nélkül állíthatom, a jelenlegi piacon a Turn 10 játéka az eddigi legjobb és legkiforrottabb versenyszimulátor.
Értékelés: 9,5/10
Frissítve: 2009.10.24. 13:28:30
És közben kikerült aktuális nyereményjátékunk, amiben a bevezetőben is utaltam. Ezúttal többek között egy eredeti, dobozos Forza 3-ért is játszhattok!
A Warner Bros. Discovery jóvoltából, megnéztük az első négy részt. Spoiler-mentes beszámoló következik.
Kint jártunk a megújult PlayIT-en. Felnőtt-gamer beszámoló következik...
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…