15 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Megérkezett szerkesztőségünkbe a két évvel ezelőtt megjelent Colin McRae: DiRT folytatása, mely még nagyobb sebességre kapcsolt, így még több dagonyázás, még ütősebb vizualitás vár ránk.

Két évvel ezelőtt a brit Codemasters újra életet lehelt az akkora már szó szerint csak vergődő sorozatába, a sajnálatos körülmények között elhunyt skót pilóta, Colin McRae nevével fémjelzett szériába, ami 2007-ben egy teljesen megújult, bámulatos külsővel és belbeccsel tért vissza a rally-s témát feszegető versenyjátékok világába. A Colin McRae: DiRT óriási sikereket könyvelt el, így nem meglepő, hogy a Codies legényei belevágtak a folytatás fejlesztésébe, mely ugyan sok újat nem mutat fel, viszont a már meglévő elemeket és kitaposott hagyományok ösvényeit rutinosan, némileg továbbcsiszolva járják végig a brit srácok, így még több sarat és dagonyázást, még látványosabb kerék-kerék elleni csatákat, még több helyszínt és kihívást kap a játékos a pénzéért, ha megvásárolja a pár napja konzolokra megjelent Colin McRae: DiRT 2-öt.

 

Rendszeres olvasóink tudhatják, nem szokásom a játék (számomra) lényegtelen elemeit, köztük a menürendszert vagy akár a hangokat elemezni, de a Colin McRae: DiRT 2 esetében egyszerűen muszáj pár szó erejéig említést tenni a menü interfészről, mely minden idők egyik legpofásabb, leghatásosabb kivitelezését kapta, mely lényegében nem más, mint a mi saját lakókocsink, amivel versenyről versenyre utazgatunk, de minden lényegi elemet, amivel el kell igazodnunk, megtalálunk majd. Így felfedezünk egy hatalmas világtérképet, ahol a ránk váró közel 100 kihívás helyszínét tudjuk nyomon követni, egy televízió, ami mindig az éppen aktuális próbatételeket mutatja be. Mindezek mellett az ilyen eseményeket övező fesztivál hangulat is begyűrűzik lakókocsinkba, vagy abból kilépve. Ugyanitt tudunk majd járművet választani az adott megmérettetéshez, valamint itt tudjuk finomhangolni is a járgányainkat. Persze ehhez rengeteg versenyen kell majd túllennünk, hiszen nem áll minden négykerekű azonnal a rendelkezésünkre, azokat unlockolni kell.

 

A Colin McRae: DiRT 2 igazi élvezeti faktorát ezúttal is a karriermód biztosítja majd, melyben zöldfülű versenyzőként kell helyt állnunk, karrierünket egyengetnünk, hogy aztán a játék végén bajnokként ünnepeltessük magunkat. A megmérettetések során tapasztalati pontokat gyűjtögethetünk, amiket szintlépéseink során használhatunk fel, a játék végéig pedig egészen a 30-as szintig képezhetjük virtuális pilótánkat. Csakis így nyílnak meg előttünk izmosabb verdák, új helyszínek, kiegészítők és alkatrészek, tehát célszerű mindig minél jobban teljesíteni az előttünk álló kihívásokat. A kiegészítők ötlete amúgy nagyon jópofa húzás a Codemasters-től, ugyanis a pilótafülkébe szerezhetünk például ringó táncosnőt, vagy a visszapillantó tükörre akasztható csecsebecséket.

 

Összesen hat különböző nehézségi szint közül választhatunk, azonban bármelyiket is választjuk, komoly eltérések maximum az XP gyűjtögetésének nehezedésében lesz majd, mert sem az irányítás nem lesz nehezebb, sem a mesterséges intelligencia nem lesz agresszívebb. Ellenben a tapasztalati pontoknál a két alsóbb szinten – amatőr szintek – sokkal kevesebb XP jár ugyanazért a cselekedetünkért, de ha már kellően belerázódtunk a vezetésbe, sikerült felvenni a kellő ritmust, akkor akár a Pro vagy az All-Star felajánlásoknak is eleget tehetünk. Összesen 100 különböző eseményen vehetünk majd rész, melyek mindegyikét csak akkor érhetjük el, ha kellő tapasztalati pontot gyűjtünk össze, így nemcsak új járgányokat és alkatrészeket szerezhetünk, hanem speciális versenyszériák kapuit nyithatjuk meg, úgy mint az Ázsiában, Európában és Észak-Amerikában méltán népszerű X-Games sorozatot, vagy öt világkupa kihívást. Emellett helyet kapott egy speciális, Colin McRae tiszteletére készült verseny, ahol többnyire csak hajszálon múlik a győzelem, míg kezdetben a versenyek többsége csak sima körverseny.

 

A játék másik izgalmas újdonsága a sok-sok különböző helyszín bejárása, így versenykörútunk során nemcsak sivatagi, sivár, vagy aszfaltos-murvás vidékeket járunk be, hanem olyan egzotikus országokba is eljutunk, mint Marokkó, ahol egy szűk vonalvezetésű városkában kell köröznünk, míg Malájziában a mocsárban dagonyázás, Kínában pedig a dombos vidékek lesznek a fókuszban. A fizika azonban továbbra sem tökéletes, így hiába számít, milyen autót irányítunk, és hiába van vasparipáinknak súlya, a környezeti elemekkel való nem kívánatos találkozás során sajnos lepattanunk róluk. Viszont plusz pont, amiért a járgányok eltérő módon viselkednek a különböző környezetben, így a teherautók lomhák, de bivalyerősek, a homokfutók pedig fürgék, dinamikusak, gyorsulásuk kiváló.

 

A Colin McRae: DiRT 2 legnagyobb negatívuma, hogy a híres skót versenyző neve ellenére alig 20%-ban képviselteti magát a rally, mint versenytípus. Ez azok számára, akik a klasszikus kihívásoknak hódolnak fájó pont lehet, azonban akik a változatosságért vannak oda, azok garantáltan megtalálják számításukat a második részben. A rally-t idéző játékmódok egyike a mitfárert nélkülöző Trailblazer, illetve a Gate Crasher, ahol nem fogjátok elhinni, de "kapukat" kell áttörni, hogy extra időt kapva folytathassuk a körözést. Ez lényegében a régi checkpointos rendszer mai megfelelője. Emellett itt van még nekünk a dombokkal tarkított Hill Climb mód, ahol főként kínai helyszíneket járunk majd be. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a többi játékmód élvezhetetlen lenne. Sőt, a Raid, ahol hét másik hatalmas kamionnal kell szembenéznünk, vagy a Land Rush, ahol buggy-k vagy teherautókkal csaphatunk össze kifejezetten izgalmasra sikeredett. Újdonság, mely szerkesztőségünk tetszését is elnyerte, hogy néhány futam közben üzenetek formájában kapunk értesítést, hogy lehetőségünk van extra cselekedetek végrehajtásával plusz XP-t gyűjteni. Ilyen például, amikor azt kapjuk feladatnak, hogy töltsünk el egy bizonyos időt két keréken, vagy csupán néhány idő-visszatekerést használjunk el, vagy előzzünk meg egy adott sofőrt.

 

A Codemasters fejlesztői a fantasztikus GRID-ből két fontosabb elemet is átemeltek. Az egyik ilyen a visszajátszás lehetősége, így ha elrontunk egy kanyart, a nagyon jóra sikeredett MI esetleg kisodor minket vagy frontálisan ütközünk, akkor nem kell azonnal a verseny újraindításának gombjára kattintani, hanem elég, ha a számunkra kedvező helyzetig visszatekerjük a versenyt, hogy aztán javítva előző bakinkat akár elsőként érjünk célba. A nehézségi szinttől függően korlátozva van az Instant Replay, mint lehetőség, így például amatőrként még öt ilyen lehetőségünk lesz, addig a Hardcore nehézségi szinten egyetlen egy se. Szintén a GRID-ből átvett hasznos funkció a csapat- ill. baráti rendszer, amivel nyomon követhetjük haverjainkat, esetleg verseny közben gyűjthetünk magunk köré új barátokat. A játékban például Ken Block, Travis Pastrana vagy Dave Mirra társaságát élvezhetjük, akik rádión folyamatosan tartják velünk a kapcsolatot, szellemes beszólásokkal kísérnek végig a versenyek közben.

 

A játékot meghajtó EGO engine-t némileg tovább pofozta a Codemasters, ezúttal sokkal kidolgozottabb és részletesebb környezet várja a játékosokat, az autók modellezése pedig ezúttal is elsőosztályú lett, teljesen élethűen fest az összes vasparipa. A törésmodell szintén a realizmus jegyében lett tökéletesítve, így kisebb koccanásokra csak horpadnak az elemek, nagyobb balesetek során azonban már törnek és repülnek az elemek. A felverődő sár összemocskolja a szélvédő, az ablaktörlő bekapcsolásáig pedig nem is látunk majd semmit, a cockpit kidolgozottsága is sokkal részletesebb lett, bár ezt egy elég pocsék kameranézetben tudjuk csak szemügyre venni. A framerate sokkal egyenletesebb, gördülékenyebb lett, a Colin McRae: DiRT 2 gyakorlatilag teljesen folytonos, akadásnak jelét nem tapasztaltuk. Mindezek ellenére kíváncsian várjuk, hogy a decemberben DX11-el érkező PC-s verzió egy megfelelő vassal karöltve mit képes majd kipréselni magából, mert a Codies állítja, minden idők legszebb versenyjátékával lesz majd dolgunk.

 

A többjátékos mód is érdekességeket kínál, többek között akár egyszerre 100-an is részt vehetünk az időfutamokon, míg a tényleges versenyeken összesen hét virtuális pilóta csaphat össze. Az összes esemény kipróbálható lesz, valamint az összes rendelkezésünkre álló négykerekű is szolgálatunkba állítható. Barátainkkal akár egy-egy futam erejéig is a volán mögé pattanhatunk, de több versenyből vagy egy egész versenysorozatból álló kihívást is végigtolhatunk.

 

A Colin McRae: DiRT 2 minden tekintetben kifinomultabb, kiforrottabb, mint elődje, amit változatos helyszíneinek, sok-sok versenyének és rengeteg lehetőséget felvonultató többjátékos módjának köszönhet. A magunk részéről mi kicsit több klasszikus rally versenyt szeretnénk, és kevesebb kevésbé ismert kihívást, de a játék mindenképpen kellemes kikapcsolódást nyújthat a közelgő esős délutánokon.

 

Értékelés: 8,7/10

Legfrissebb bejegyzések

FORWARD: Escape the Fold – Játékteszt

Indie kártya-alapú dungeon crawler.

2024-11-07

Vlad Circus: Descend Into Madness – Játékteszt

Amikor nem nevet már a bohóc sem...

2024-11-06

Ország Játéka 2024: igazi játékbirodalom költözik az Elevenparkba

Tizenegyedik alkalommal rendezi meg a JátékNet az Ország Játéka versenyt, amelyre idén 65 játékot neveztek…

2024-11-02

MAX – 2024. novemberi ajánló

Novemberben jönnek a rosszfiúk (Bad Boys-filmek), lesznek Nicholas Cage- és Dustin Hoffman-válogatások, továbbá érkezik az…

2024-11-02

Star Trek játékmód a World of Warshipsben

A legendás Star Trek franchise három új, nem mindennapi hadművelettel tér vissza, új hajókat, parancsnokokat…

2024-11-02

Flowstone Saga – Játékteszt

JRPG puzzle alapú csatákkal.

2024-11-01