A Turn10 kizárólag Xbox masinákon jelentkező élethű vezetési élményt nyújtó autójátéka, a Forza Motorsport idén október végén a Gran Turismo komoly ellenfeleként tér majd vissza.
Amíg a Sony-nak a Gran Turismo, addig az Xbox tulajdonosoknak a Forza Motorsport jelenti az autentikus vezetési élményt, az autószimulátorok csúcsát. A két sorozat múltját, a köréjük épült közösséget, és úgy alapvetően a két termék által biztosított minőséget elnézve azonban nehéz lenne bármelyiket is győztesnek, vagy egyértelműen jobbnak kihirdetni, így ítélkezés helyett inkább beleástuk magunkat az idei E3-on leleplezett, két éve várt, kizárólag X360-ra október végén kiguruló Forza Motorsport 3 eddig ismert részleteibe, hogy Ti magatok döntsétek el, vajon a két legendás sorozat közül, melyik az, amelyik megjelenésekor elnyeri majd végső tetszéseteket? Mert amíg a Gran Turismo a valódi vezetési élményre gyúr rá, addig a Forza Motorsport mindig az autók szerelmeseinek szólt, olyan embereknek, akik nem feltétlenül Schumacherként teljesítik a versenyköröket, és a sorozat ezáltal inkább sorolható a "fun" kategóriába, mint a valós szimulátorok közé, mégis, a megszámlálhatatlan lehetőség és funkció azt az érzést kelti a játékosban, hogy saját autót dédelgetve, tuningolva, finomhangolva idővel még jobb és jobb lesz. Mindezek ellenére a sorozat mindig is egy szélesebb réteget célzott meg, így az egészen kicsiktől az idősebbekig, bárki a volán mögé pattanhat, garantáltan jól fog mulatni.
A sorozat 2005-ben, még az Xbox-éra útnak indulásának kezdetén jelent meg, és üstökösként csapódott be a köztudatba. Az autós játékok szerelmesei pedig azonnal felkarolták a játékot, melyben a komoly potenciálnak hála, hamar kitűnt az autóversenyek sűrű tömegéből. Az elmúlt négy évben többmilliós közönség épült a realizmust és az élvezetes játszhatóságot képviselő franchise közé, melynek vonzereje nemcsak az autentikus élményben, hanem a köré felhúzott, egyéb közösségi tevékenységek okozta örömökben rejlett. Autóklubok, autófestő versenyek, műhelyek alakultak, és egy pezsgő, élettel teli online társadalom alakult ki. Éppen ezért a Turn10 csapatára sokkal nagyobb teher hárul a harmadik rész fejlesztésekor, hiszen komoly elvárásokkal kell szembenézniük, viszont az elmúlt évek során felhalmozódott rajongói tartalmaknak köszönhetően könnyedén felmérhetik, miféle igényekkel kell szembenézniük. Éppen ezért nem meglepő, hogy felhasználóbarát, kezdő játékosok és igazi hardcore, a járgányokat a legapróbb alkatrészig ismerő, az utolsó lóerőt is kipréselő és minden kanyart ismerő digitális versenyzők számára is komoly élményfaktorral bír a játék.
A Forza Motorsport 3 fejlesztésekor a fentebb említett elvárások miatt tehát teljesen az alapoktól kezdték el felépíteni a legújabb, október végén érkező részt, ami komoly technológiai ugrást jelent a sorozat életében. Az új engine 60 FPS-sel mozgatja meg a környezetet és a járgányokat, és mondanom se kell, hogy mindezt a legapróbb részletekig kidolgozott pályák, illetve vasparipák társaságában teszi a grafikus motor, ami az X360 korlátozott technikai képességeit ismerve, óriási teljesítmény a Turn10 fejlesztőitől. Fokozva a fotorealisztikus hatást, a csapat állítólag a Forza Motorsport 3-ban egy-egy autónál tízszer annyi poligont használt a felépítéshez, mint a második részben, az autók textúrái négyszer akkora felbontásúak, ráadásul az eddigi részekkel ellentétben most már a pilótafülkébe is beülhetünk, ezzel is fokozva a valóságérzetet. A Microsoft és a Turn10 munkáját a Peugeot és Audi le mans-i csapatától érkezett mérnökök is segítették, így a járgányok fizikája is komoly javuláson esett át, ami sokkal élvezetesebb vezetési élményt jelent majd. Javultak az autócsodák motorhangjai, valamint a játékra jellemző törésmodell számítása is pontosabb lett.
Persze a sor ezzel nem ér véget, hiszen bővül majd a járműpark és a pályák felhozatal is. Ez a bővítés azt jelenti, hogy a harmadik részben 400 autó és 100 pálya közül kedvünkre válogathatunk majd, és ehhez majd adjátok még hozzá a közösség által kreált tartalmakat, ami az évek alatt akár ezres nagyságrendre is rúghat. Az asztfaltcsíkoknál visszatérnek az igazi országúti pályák és helyszínek, a klasszikus, kizárólag versenyre használt pályák közül pedig olyan legendákon körözhetünk, mint Suzuka, Nürburgring Nordschleife és Sebring, miközben bejárhatjuk az egész világot, így Montserrat – Spanyolország -, Amalfi Coast – Olaszország -, vagy az USA dél-nyugati festői tájain is megfordulunk egy-egy verseny erejéig. Ezek mellett olyan vezetést segítő kiegészítéseket is kap a játékos, amiket saját maga kapcsolhat ki és be. Ahogy korábban is említettem, ezekkel a fejlesztők célja a szélesebb közönség megmozgatása, és a automatikus fékezés rásegítés, az automatikus tuningbeállítás és a visszatekerés funkció minden bizonnyal sok embert segíti majd sikerélményhez, ami egy ilyen típusú játék esetében elengedhetetlen. Utóbbiról, vagyis a visszatekerés funkciójáról annyit érdemes megjegyezni, hogy nem feltétlenül a Codemasters Race Driver GRID alkotásában használt rendszerre gondoljatok, bár az alapséma ugyanaz. A Forza Motorsport 3 esetében ugyanis az elhibázott kanyaroknál, rossz manővereknél a visszatekerést követően tanulhatunk hibáinkból, a rendszer pedig mindezt rögzíti, és ennek megfelelően sorol be minket, ami a karrier mód szempontjából fontos dolog. Ugyanis a Turn10 egy olyan karrier módot kíván létrhehozni, ami dinamikusan változtatja a versenyeket, az ellenfeleket, figyeli autónkat, illetve a sofőrt, annak teljesítményét, így ennek megfelelően választja ki a rendszer az AI által irányított ellenfeleket és versenypályákat. Részt vehetünk normál versenyeken (kör- és országúti pályákon is), de most már lesz hivatalos ovál versenyzés, gyorsulási (Drag) futamok, Drift kihívások és idő elleni megmérettetések is. A mesterséges intelligenciára is ugyanez a fejlődés jellemző, a pályán poroszkáló járgányok virtuális, gép által vezérelt sofőrjei körről körre megpróbálnak kiismerni minket, így egy-egy hibát könyörtelen kihasználnak majd, ha pedig valami bődületes nagy butaságot csinálnánk, akkor eddig soha nem látott balesetek kellős közepébe csöppenhetünk, mely a játékban található törésmodell miatt egyértelműen végzetes kimenetelű lehet.
Ezek mellett a közösség szempontjából fontos újítások, és régi elemek is helyet kapnak a játékban, így az Xbox Live felhasználók számára visszatér a festőműhely, valamint az aukciós ház, ami számos új funkcióval egészül majd ki. A Forza 3-ba implementált videószerkesztő segítségével saját klippeket kreálhatunk, az így generált tartalmat HD minőségben, megvágva és a szerkesztőben elérhető effekttekkel megspékelve pedig közvetlenül feltölthetjük a YouTube-ra, így végre mindenki számára elérhetők lesznek saját, megörökített tartalmaink, versenyeink is. Az online játékmód természetesen ezúttal se marad ki, ahol nyolcan egymás ellen küzdhetünk meg, az eredmények pedig a világranglistán kerülnek bejegyzésre, ahol a leggyorsabbak mellett a legjobb festőművészek és tuningoló mesterek is díjazva lesznek. Ráadásul érkezik a Game Rules Editor mód, amiben saját szabályokkal, saját játékmódokat generálhatunk.
A Forza Motorsport 3 tehát minden tekintetben magasabbra helyezi a lécet a két előd, de talán a várva várt Gran Turismo 5 számára is, ráadásul a két konkurens között elsőként a Turn10 játéka kerül terítékre, hiszen a GT csak 2010-től lesz teljes pompájában élvezhető. Egy biztos, október 30-án megint valami olyat kapunk az arcunkba, amire nagyon sokáig emlékezni fogunk.
Gyerekbarát Lego-kaland, mely szakít a tradicionális Lego játékok hagyományaival, hogy valami sokkal szebbet hozzon létre.…
A White Day: A Labirynth Names Schoolt a koreai Resident Evilként is említhetném, azonban a…
Mit kapunk, ha a szerelmünk a horror zsáner iránt sosem szűnt meg és ezt összekeverjük…
A Slime Rancher folytatása korai hozzáférésébe történt betekintésünk alapján úgy tűnik, messze túl fogja szárnyalni…