A tavalyi Tokyo Game Show-n mutatta be a Bungie csapata a Halo 3 legújabb kiegészítőjét, az akkor még Recon címen futó, majd később ODST rövidítésre módosított expanziót. Összegyűjtöttük az eddig megjelent infókat.
Alig egy évvel ezelőtt egy egészen más oldaláról mutatkozott be a tíz éves múltra visszatekintő Halo univerzum, hiszen ekkor jelent meg az azóta feloszlott, majd egy új formában újjá alakult Ensemble Studios valósidejű stratégiai játéka, a Halo Wars. Idén ősszel azonban visszatér a jól ismert formulához a Bungie, ahhoz az öntőformához, amivel minden idők egyik legsikeresebb belső nézetes akciójátékát sikerült letenniük az asztalra. Teszik mindezt úgy, hogy számos újdonsággal fűszerezik a Halo 3: ODST-t, így a sorozat legújabb darabja egy percig se fullad majd unalomba. Többek között a legújabb expanzióban nem a jó öreg Master Chief-et irányítjuk, valamint a tradiciónális elemek se feltétlenül úgy térnek vissza, ahogy azt eddig megszokhattuk.
Az Orbital Drop Shock Troopers elit katonáinak egyik tagjaként New Mombasa utcáin landolva térünk majd magunkhoz a történet kezdetén. A város a Bungie történetének legnagyobb térképe, amelyet teljesen szabadon, saját döntéseink szerint járhatunk be és fedezhetünk fel. A legtöbb Covenant erőt sikerült a hadseregnek kisöpörnie a térségből, de az egyik Covenant romboló még mindig rontja New Mombasa légkörét, így Master Chief távollétében az ODST csapatának tagjaira hárul a feladat, hogy felszámolják a maradék Covenant egységeket. A játék főszereplője, The Rookie a landolást követően egy hatalmas robbanás következtében elveszíti eszméletét, és hat órával később tér csak magához. Csapattársai eltűnnek, környezete porig rombolva, miközben a robbanás következtében az égbolt teljes sötétségbe borult a por és felszálló hamutól. Így másik fő feladatunk nem más lesz, mint PDA-ánk segítségével felkutatni bajtársaink aktuális tartózkodási helyét. A gárda tagjai keménykötésű, tökös, veterán arcok, akiket a készítők többek között olyan vicces becenevekre kereszteltek, mint a Dutch vagy Rodeo. A játék során a feszült helyzetet vicces beszólásokkal próbálják majd csillapítani a srácok.
A játék főszereplője közel sem rendelkezik annyi fejlett felszereléssel, fegyverrel és páncélzattal, mint a nagy előd, Master Chief. Mindez abban nyilvánul meg, hogy a legtöbb Spartan katonával szemben, ennek az egységnek sűrűbben kell majd életmentő pakkokhoz nyúlni, regenerációjuk és a páncélzat erőssége jóval kisebb, mint mondjuk Master Chief ruhájáé. Nem leszünk képesek hatalmasak ugrani, ráadásul mindezen cselekedetek komoly életerő csökkenéssel járnak, ami a korábban említett lassú regeneráció miatt azt jelenti, hogy minden felesleges mozdulatot kerülnünk kell, különben könnyen az életünkbe és a misszió sikeres teljesítésébe kerülhet. És ha mindez nem lenne elegendő, akkor nem tudunk majd dupla fegyvereket kezelni, így mostantól a sima pisztolyt is csak egyedülállóként alkalmazhatjuk. Vagyis ezen információk ismeretében nyugodtan kijelenthetjük, a Halo 3: ODST valóban visszatér a gyökerekhez, hiszen mindezen játékelemek a Halo: Combat Evolved-ból lehetnek ismerősek. Viszont akad újdonság is, így kapunk két vadonatúj csúzlit, melyek egyike egy pisztoly, amit a Halo: Combat Evolved-ból emelt át és fejlesztett tovább a Bungie – félautomata M6C/SOCOM – , illetve kapunk egy komolyabb, gyorstüzelő karabélyt is, az M7S SMG-t. A legnagyobb újítás mégis a játékba bekerült éjjellátó szemüveg, ami elsősorban annak köszönhető, hogy a ezúttal éjszakai küldetéseink is lesznek. A szemüveg tulajdonképpen rengeteg hasznos információval is szolgál, mindez korábban nem állt rendelkezésére Master Chief-nek. A kontrolleren az X gomb megnyomásával tudjuk majd előcsalni a módot, amiben tehát a sötétben, illetve a füsttel teli utcákon kerülhetünk helyzeti előnybe a többiekkel szemben. Segítségével piros színben körvonalazódnak majd az ellenségek, míg zöld színben a bajtársak pompáznak, ráadásul az SMG-re szerelhető hangtompító segítségével a klasszikus FPS játékot akár lopakodós formában is teljesíthetjük.
Küldetéseink során szerencsére nem leszünk teljesen egyedül, így ha épp nincs kivel kooperatív módban harcolni, akkor a játék kezdetén mellénk szegődő "Felügyelő" áll majd a rendelkezésünkre. Ennek a mesterséges intelligenciának ugyanaz a küldetése, mint nekünk, vagyis az utcán uralkodó helyzet tisztázása, New Mombasa feletti irányítás visszaszerzése. Például térképet dob elénk, ha eltévednénk, ami a hatalmas, nyílt terep ismeretében valószínűleg nem egyszer megesik majd, hiszen tényleg oda megyünk, ahova csak szeretnénk, azt fedezünk fel, amit csak akarunk. A "Felügyelő" pedig ebben partner, ráadásul a HUD-on megjelentett információkért is ő felel majd, így a küldetéshez szükséges adalékokat, valamint a célpontot is tőle kapjuk meg. Utóbbi az iránytűn jelenikmeg. A szabad, kötetlen kalandoknak amúgy is fontos szerep jut, hiszen a történet teljes egészében való kibontakozása csak így lesz lehetséges, számos adalékot csepegtetnek majd ilyen formában a fejlesztők.
A Halo történetében először lesz lehetőségünk éjjeli küldetéseket is teljesíteni, ami a fent említett éjjellátó szemüveg segítségével gyakorlatilag gyerekjáték lesz. A Bungie célja ezzel igazából a hatás, a játékélmény fokozása volt. Joseph Staten, az ODST dizájnjának felelős direktora ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a csapat a régi film noir hangulat játékba csempészése volt a cél, amivel a régi detektív hangulatot szerették volna visszahozni: a nyomok kutatása, keresése, az utcák járása, információk gyűjtése. Mindezt pedig visszaemlékezésekkel teszik majd teljessé. A Halo 3: ODST-ben ugyanis egy bajtársunkra utaló nyom megtalálása után már könnyedén rálelünk a szükséges információkra, ha pedig sikerül megtalálnunk csapattársunkat, akkor visszaemlékezések formájában elevenednek meg a sztori legapróbb morzsái, amiket rendhagyó módon az általunk megtalált bajtárs bőrébe bújva élhetünk át. Ezek sajátossága, hogy a felfedezés, a városban való bóklászás elemeit itt pezsdítik fel majd a fejlesztők akcióval és nappali összecsapásokkal. Itt nincs helye taktikázásnak, színtiszta lövöldözés és töménytelen, adrenalinpumpáló aprítás vár ránk a történet ezen szekvenciáiban.
Például az egyik jelenet, amikor sikeresen megtaláljuk elveszettnek hitt Dutch nevű bajtársunkat, aki épp egy maroknyi túlélővel próbálja visszaverni a hullámokban özönlő Covenant csapatok támadásait az ONI komplexum egyik épületénél. Közben Wraith-ok a taktikai szempontból fontos hidat vették célba, miközben a fejünk fölött Banshee-k cirkálnak. Ezalatt az ODST két jellemző ellenfele, a Brute-ok és a Gruntok lefoglalt erőinknek köszönhetően könnyedén foglalják előnyös pozícióikat. A visszaemlékezésben Dutch bőrében tehát nem lehet más dolgunk, mint ebben a kilátástalan helyzetben addig védeni az ONI épületét és a hidat, amíg erőinket teljesen fel nem morzsolja az ellenség, amikor pedig bekövetkezik mindez, visszavonulót kell fújni, hogy a hidat a levegőbe röpíthessük.
A Halo 3: ODST másik hatalmas újítása, az úgynevezett Firefight többjátékos mód lesz, ami amellett, hogy lehetőséget biztosít majd a kooperatív játéknak, újszerű játékmechanikájával próbálja magára vonni a figyelmet. Ha kicsit szőrösszívű akarok lenni, akkor a játékmódot akár a Gears of War 2 Horde módjához, valamint a Call of Duty: World at War Zombi játékmódjához is hasonlíthatnám, ugyanis a lényeg egy az egyben ugyanaz. Vagyis kooperatív módban nem kell mást tennünk, mint túlélnünk az aktuális küldetést. Esetünkben a csapat összesen hét élettel rendelkezik, amit mi magunk osztunk szét a csapattagok között, de ugyanez igaz a kiosztható elsősegély csomagokra is. A pontozás ugyanúgy működik, mint a Halo 3-ban vagyis a fejre leadott lövés több pontot ér, nagyobb értékkel bír. Ha csapattársat találunk el, akkor természetesen veszítünk a pontokból. A csapattagok által összeharácsolt pontok a játék végeztével összeadódnak, és megfelelő mennyiség elérése után medálokat, jobb esetben különböző achievementeket kapunk.
A Halo 3: ODST alapvetően egy történetorientált játék lesz, melyben a pályák kialakítása egyértelműen lehetővé teszi majd a kooperatív játszadozást. A sztori The Rookie-ra, a főhősre és elveszett bajtársaira fókuszál, viszont a játék non-lineáris, végre nincs megkötve a kezünk, megkapjuk a felfedezés örömét, és a játékstílust is a magunk arcára formázhatjuk, ami hatalmas plusz pont a Bungie-nak. Mindezek mellett a csomagban nemcsak a játék, hanem egy második korong jóvoltából a Halo 3-hoz már megjelent pályacsomagok, a he Heroic Map Pack, The Legendary Map Pack, Cold Storage, The Mythic Map Pack is jár, illetve három vadonatúj térképet is hozzánk vág majd a gárda.
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!