Évek óta hanyatló tendenciát mutat az Electronic Arts a Need for Speed játékkal, az utolsó csepp a pohárban a tavaly novemberben megjelent Undercover volt, ami komoly kritikai bukta lett. Az EA érezte, hogy váltani kell és szerencsére megtette a szükséges lépéseket.
Tavaly novemberben debütált a legutóbbi Need for Speed játék, az Undercover, mely nemcsak szerkesztőségünk, de a kritikusok és a játékos társadalom számára is hatalmas csalódás volt. Pedig a hollywoodi elemekkel operáló, teljes, kerek történetet elmesélő produkció érdekesnek indult a bejelentésekor, azonban az EA Black Box-tól mindössze egy Most Wanted.-folytatásra futotta, amit más alcímen dobott piacra. Szerencsére a kaliforniai kiadó is megérezte, hogy ez így nem mehet tovább, így január végén három teljesen eltérő stílusban próbál újítani a sorozat. Leghamarabb jelen előzetesünk alanya, a Need for Speed: SHIFT gördül ki a garázsból, így összegyűjtöttük a játékról érkezett első infókat.
A Need for Speed: SHIFT több fronton is szakít az évek óta bevált hagyományokkal, így első lépésben az EA teljesen új csapatra bízta a játék fejlesztését. A kaliforniai csapat választása az angliai bázisú Slightly Madre esett, akik korábban más néven futva, de tető alá hozták a méltán népszerű GT Legends és GTR 2 játékokat. Ebből eredően az is kitalálható, hogy a második drasztikus változtatás a játék stílusában áll be, ugyanis a korábbi arcade köpenyt levetkőzve, a brit csapat egy ízig-vérig hiteles és élvezetes versenyszimulátorrá változtatja a játékot. Az új stílussal rengeteg új sajátosság is jár, így sokkal hitelesebb vezetési élményben és realisztikus megvalósításban lesz részünk, de ennek részleteiről lejjebb bővebben olvashattok.
Ahogy a bevezetőben írtam, a SHIFT szakít a korábbi hagyományokkal, teljesen levetkőzi az arcade stílus jegyeit, így búcsút inthetünk az eszeveszett száguldozásoknak, a dinitrogén-oxid jótékony hatásának vagy a rendőrökkel vívott macska-egér játékoknak. Cserébe viszont kapunk egy teljesen autentikus versenyszimulátort, ahol a realitás és a G-erő az úr, ahol minden egyes kanyarban fontos szerepe van a féktávok belövésének és a megfelelő időben való kigyorsításoknak, ahol nemcsak a négykerekűnkben rejlő erő lesz a mérvadó, hanem vezetési stílusunk és tudásunk is komoly súllyal nyom a latba. A hitelességet csak tovább fokozza, hogy a pilótafülkéből nyomon követve az eseményeket valóban úgy érezzük, mintha egy valódi verseny résztvevői lennénk, ahol egy valódi, súllyal rendelkező fenevadat terelgethetünk. Éppen ezért a fejlesztők komoly műgonddal dolgozták ki az egyes járgányok műszerfalait, melyen valós időben, valódi adatokat mutatva jeleznek a kijelzők és a mutatók. Sofőrünk hiteles kézmozdulatokkal irányítja a feneke alatt megszelídített paripát, és gyakorlatilag teljes interakcióba léphetünk a jármű belsejében található eszközökkel. A hiteleséget fokozza, hogy pilótánk bukója mögül kinézve nem csak előre, de akár oldalra is nézhetünk, sőt, ha úgy tartja kedvünk, akkor lábmunkák is szemügyre vehető. Ugyan apróság, de az autentikus hangulat megteremtéséhez elengedhetetlen, hogy eggyé váljunk autónk virtuális sofőrjével, így felemelő érzés, mikor lenézve lábunk mozgása is szemügyre vehető. A sebességérzet kidolgozásán is rengeteg fáradoztak a fejlesztők, így nagyobb határokat átlépve beáll a csőlátás, sofőrünk csak egy bizonyos tartományon belül lát élesen, minden ami ezen kívül esik, számára teljesen homályossá válik – viszont látóterünk fókuszálása mindig arra a tartományra érvényes, amerre épp nézünk. És ezzel még mindig nincs vége! Gyorsításkor vagy fékezéskor szó szerint érezni, hogy székhez csatolt testünk szeretne kitörni az ülésből, a kamera minden egyes kanyarodásnál vagy fékezésnél rángatózik, ennek megfelelően látásunk is némileg deformálódik.
A Slightly Mad munkatársai között köszönthetünk hivatásos pilótákat is, így a pilótafülkében alkalmazott realizmus a játék többi elemén is érezhető. Ez az alaptézis igaz a törésmodellre is, ami még nem száz százalékos, de a fejlesztők gőzerővel dolgoznak ennek tökéletesítésén. A legapróbb koccanás is ronthatja autónk menettulajdonságait, a nagyobb ütközésekkor keletkezett károk pedig járgányunk teljesítményére is kihathatnak. Egy-egy komolyabb balesetnél pedig újabb meglepetés vár ránk, ugyanis a fejlesztők élethű autóbaleseteket próbálnak szimulálni. A becsapódás mértékétől függően másodpercekre elsötétülhet a kijelző – pilótánk eszméletét veszti -, csak a hangok jelzik, hogy nem történt komolyabb bajunk, a kamera komoly rángatózásba kezdhet, majd kicsit később visszanyerjünk eszméletünket. Homályosan, de ismét látunk, ha pedig szerencsésen megúsztuk az esetet, akár folytathatjuk is a versenyt.
A vezető dizájner elmondása szerint a játék nem készül a Gran Turismo vagy a Forza trónjára törni, már csak azért sem, mert a két említett alkotásban felbukkanó számtalan pálya helyett a SHIFT-ben mindössze 15 aszfaltcsík vár a virtuális pilótákra, melyek között találunk majd fiktív körpályákat is. A járműpark is szerényebb felhozatallal bír, "mindössze" nyolcvan vezethető járgány jár majd a játékhoz, melynek első kipróbálható verziójában az Audi RS4, Lotus Elise 111R, Pagani Zonda F, a Porshe 911 GT2 és a Shelby Terlingua már jelen volt. Ezen csodák is teljesen autentikus külsőt kaptak, a fejlesztők a legapróbb részletig hűen modellezték le a járgányokat, ezzel is fokozva a versenyszimulátor realizmusát és hitelességét. Ehhez párosul a gyönyörű grafikai körítés, ami már az állóképeken is szemkápráztatónak bizonyult. Tükröződő felületek, a pilótafülkébe behuppanva pedig a beszűrődő napsugarak dinamikus változásai kápráztatnak majd el minket. Váltakozó napszakok és hűen, az utolsó fűszálig kidolgozott környezet teszi egésszé az amúgy sem szegényes körítést.
A mesterséges intelligencia is komoly renováláson esik át. A fejlesztők saját személyiséggel felruházott versenyzőkkel állítanak minket szembe, akik a mi vezetési stílusunkhoz alkalmazkodva tesznek próbára bennünket. Ha agresszívak vagyunk, és mindenkit megpróbálunk kilökni a pályáról, akkor könnyedén pórul járhatunk, és mi magunk is a sóderágyban végezhetjük. Viszont ha higgadtan és kimérten versenyzünk, akkor az előttünk körözőt bármelyik körben hibára kényszeríthetjük, amire éhes oroszlánként csaphatunk le az első adandó alkalommal.
A fejlesztők természetesen gondolnak azokra a játékosokra is, akik szeretnék kicsit szabadabban terelgetni autóikat, így lehetőségünk lesz bizonyos funkciók ki-be kapcsolására, hogy az élethű vezetési élmény helyett egy arcade-osabb stílus részesei lehessünk. Például saját magunk skálázhatjuk a mesterséges intelligencia mértékét, de élhetünk a Race Indicator móddal, mely minden egyes kanyar előtt tájékoztat minket, hogy éppen mit is kell csinálnunk. A piros nyíl a nagyobb mértékű lassulásra hívja fel figyelmünket, míg a sárga az enyhébb, akár ugyanazzal a lendülettel bevehető kanyarokról tájékoztat, a zöld nyíl pedig a gáz nyomására szólítja fel a játékost.
A Need for Speed: SHIFT még az idei esztendőben megérkezik a polcokra és ha a leírtaknak csak a fele is igaz, akkor kiváncsian várjuk, hogy a Race Driver GRID koncepciójára építő produkcióból mit sikerül kihoznia egy olyan csapatnak, akik korábban már bizonyítottak ebben a stílusban.
Tizenegyedik alkalommal rendezi meg a JátékNet az Ország Játéka versenyt, amelyre idén 65 játékot neveztek…
Novemberben jönnek a rosszfiúk (Bad Boys-filmek), lesznek Nicholas Cage- és Dustin Hoffman-válogatások, továbbá érkezik az…
A legendás Star Trek franchise három új, nem mindennapi hadművelettel tér vissza, új hajókat, parancsnokokat…