Portal: Still Alive (Xbox Live Arcade) játékteszt
A kultjátéknak tekinthető Portal felbukkant X360-on is XBLA-játék formájában és némi MS-pontért 14 új pályával kiegészülve tölthető le. Sajnos ennyi idő után nem a második rész, de még csak másfeles verzió sem kerekedett belőle.A Portalt szerintem senkinek sem kell bemutatni. Akinek mégis, az a legjobban teszi, ha leszedi a Still Alive demóját az XBLA-ról és megsasolja, miről van szó, mert a játékélményt nehéz szavakba önteni. A lényeg, hogy kapunk a kezünkbe egy fegyvernek látszó tárgyat, amivel kétféle portált nyithatunk: egy kéket meg egy sárgát. Aztán ha az egyiken bemegyünk, akkor a másikon kijövünk. Egyszerű alapötlet, nemde?
A portálokon nem csak mi, de más objektumok is átjuthatnak, ráadásul a sebességünk megmarad az áthaladáskor, így ha pl. magasról esünk le és beleesünk egy portálba, akkor a közben szerzett nehézkedési gyorsulás megmarad amikor megint kijövünk a portál másik kapuján. Így pillanatok alatt nagy sebességre tehetünk szert egy hurok (loop) segítségével, amit például felhasználhatunk falak vagy óriási távolságok átugrásához.
Ötvözzétek a logikát, a gyorsaságot és az ügyességet és máris megkaptátok a Portalt, ami az Orange Box-ban a Half-Life 2 mellett lett elérhető PC-re és egy rövid, ámde annál szórakoztatóbb történetet mesélt el egy futurisztikus kutatólaboratóriumban. A Valve fejlesztése immáron X360-ra is letölthetővé vált, ráadásul 14 új kihívást jelentő pályával kiegészülve, valamint a konzolon megszokott eredmények (achievements) elérésének lehetőségével. Mint a legtöbb ilyen játék esetében, itt is létezik egy versenylista (leaderboard), ahol a leggyorsabb, legkevesebb portált használó emberek versenyezhetnek egymással, a lehető legrövidebb idő alatt teljesítve egy-egy pályát.
A gond az, hogy az újítások sora itt ki is fújt, hiszen az X360-ra elérhető csomag körülbelül ennyiből áll: alapjáték + kiegészítő pályák és a konzolon megszokott szolgáltatások. Nem bővült az új pályák segítségével a sztori sem, csupán nagyobb kihívást jelentenek az egyes szintek, de így is néhány óra alatt rá lehet jönni az összes pálya nyitjára. Éppen ezért a Still Alive címe kicsit félrevezető, hiszen arra számítanánk, hogy legalább egy kicsit továbbszőtték a fejlesztők a történeti szálat, ám 1200 MS-pontért csupán ennyi járt.
Éppen ezért mi a következőt tudjuk javasolni: aki még nem ismerkedett meg a Portallal és nincs erős PC-je, mindenképpen szedje le a demót és ha tetszik, vegye meg a teljes verziót, mert egyrészt gyönyörű szép HDTV-s felbontásban röccenés nélkül játszani a Portalt, másrészt így aránylag olcsón juthat az alapjátékhoz és néhány újabb pályához. Aki rendelkezik erősebb PC-vel, annak érdemesebb vagy külön megvásárolni a Portalt vagy megvenni az Orange Box-ot, ami tartalmazza Team Fortress 2-t, a Half-Life 2-t és a Portalt is, ráadásul egy rakat ingyen pályát lehet beszerezni hozzá az internetről.
Akik ismerik a játékot, azok pedig valószínűleg tudják, mire számíthatnak, és csak akkor érdemes beszerezniük a konzolos verziót, ha szeretnének megmérkőzni a többiekkel interneten keresztül, esetleg nem elég erős a PC-jük ahhoz, hogy a játék grafikáját akadásmentesen varázsolja a monitorukra és a jó minőségért inkább MS-pontokat adnak ki, mint hogy vegyenek egy erősebb PC-t.
Újfent az a helyzet áll fenn, mint a Braid esetében: kevesebb pontért kellett volna adni a csomagot és akkor nyugodt szívvel mondhatnánk, hogy megéri a pénzét.
Értékelés: 7/10
PS: csemegének álljon itt egy flashes Portal-verzió a We Create Stuff jóvoltából.