16 éve született ez a tartalom. Kezeld ennek megfelelően (pl. egyes hivatkozások esetleg már nem működnek).

Hatalmas az érdeklődés a legújabb FIFA után, így neki estünk, hogy megnézzük milyen változások is történtek, ami miatt ismét a fél világ focilázban ég.

Új év, új sorozatszám. Ebben az ördögi körben mozog a FIFA széria már évek óta. Az utóbbi években viszont az EA áttért a járatlan utakra, jelezvén, hogy van még hová fejlődnie a játéknak. A fejlesztők egyben ismét rácáfoltak előzetes kételyeinkre. Kis országunkban hatalmas örömöt jelentett az, hogy a játékban a kommentátorok magyar nyelven szólalnak meg és a valósághűség érzete ebből kifolyólag egyre csak nőtt, de hiányosságokkal még így is küzdött a sorozat. Ha úgy éreztük a FIFA már lefutotta a saját köreit, akkor még bizonyára nem próbáltuk ki az új évadot, ugyanis bátran kijelenthetem, hogy a PC-s verzió is kilépett a gyerekcipőből és elindult a felfelé vezető úton.

Még jóval a megjelenés előtt olvashattunk megdöbbentő híreket a játékban fellelhető újításokról és újdonságokról, amik szám szerint több mint 200 környékén mozognak. Ez még akkor is hatalmas szám, ha két évadot összevonva kapnánk meg, de jelen esetben csak a FIFA 09-ről van szó. A hitetlenkedés természetesen nálam is megjelent, mikor kézbe vettem a játékot, de az első indítás után ez az érzés hamar szertefoszlott és nagy mosolyok közepette vágtam bele felfedezni a virtuális focipályák rejtelmeit. 

Bizonyára már nagyon fúrja az oldalatokat a nagy kérdés, hogy merre is fejlődött, illetve haladt tovább a játék. Nos, mint minden játéknál, és az élet minden más területén is, az a legfontosabb, amit elsőre látunk. Jelen esetben ugye a grafikáról beszélünk, ami lényegesen szebbre sikeredett, mint az elődöknél. Ez alatt elsődlegesen a játékosok és a stadionok kidolgozása értendő, hiszen ez az a kettő, amit a legtöbbször látunk, de nem szabad kihagynunk az apróságokat sem. Apróságnak pedig olyan dolgokat tudhatunk be, mint a fű életszerűbb mintázása, amit valószínűleg nem fogunk órákon át közelről nézni, de akkor is szebb lett. Ha jobban belemegyünk a poligonszámokba, akkor még több ilyen apró példát tudnék hozni, de ezektől a tényektől most megkímélnék mindenkit. 

Ha a grafika szóba került, nem haladhatunk el szó nélkül a fizika mellett sem. Mikor belekezdtem az első meccsembe, komolyan úgy éreztem, hogy én rúgok bele abba a virtuális labdába. Rengeteget javultak a labda tulajdonságai, szinte már úgy mozog, mint a valóságban (néha azért akadtak sajnos kivételek), de ugyanez a fizikai változás érinti a játékosokat is. Most először éreztem azt egy FIFA játékban, hogy nagyon közel került a játékosok mozgása és maga a mérkőzések élménye a valósághoz. 

Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy egy másik hatalmas újítást is szóba hozzak. Az első meccs alkalmával már előkerül mindenkinél az irányítás mássága, amit az alapoktól kezdve újragondoltak, és szerény véleményem szerint pozitív irányba tereli a játék kezelhetőségét. Ahogy elindítottam az első mérkőzést, néhány pillanat múlva már be is rúgta ellenfelem az első gólját, ugyanis a már jól bevett szokás szerint gondolkoztam és rátenyereltem a billentyűzetre. Utólag kiderült, ez hatalmas vétek volt, hiszen a FIFA 09 már nem ezt az irányítási rendszert használja és bármennyire is szerették volna erre felhívni a figyelmemet, valahogyan sikerült átsiklanom felette. Az új irányítás ugyanis a billentyűzet és az egér kombinációját takarja. A billentyűzeten irányítjuk a játékost, az egérrel pedig kiszúrjuk hová is akarjuk rúgni a labdát és egy kattintás után már el is repült a labda. Azok a játékosok lesznek előnyben, akiknek kifejezetten játékos egér áll a rendelkezésükre, néhány plusz gombbal, hiszen a cseleket és szinte minden fontos opciót erre a perifériára állíthatjuk be. Sokkal jobb így irányítani a játékot, mint az eddigi billentyűzet-kombinációkkal, mivel sokkal több múlik a játékoson. Elsőre nekem is szokatlan volt, de az ötödik meccs környékén már szépen elboldogultam vele és egy percig sem sírtam vissza semmit a régi irányításból. Nyilván lesznek, akik ellenkező véleményen vannak, de kisebb erőfeszítések árán ők is visszavarázsolhatják a régi és megszokott megoldást.

Ha túltettük magunkat az irányítás nehézségein és az első néhány mérkőzésen, vágjunk bele a játékmódokba! Ezekből ugyanis elég sok áll előttünk (61 bajnokságot játszhatunk végig), bár legtöbbjük csak a kipróbálás szintjén érdekes, hiszen kevesen értékelik majd, hogy szimplán más mezbe bújva kell játszani ugyanazzal a csapattal, amire a szabad játékmenet során is lehetősg nyílik. A hangsúly természetesen jelen esetben is a kampányon van, ahol egy általunk választott vagy megalkotott focista karrierjét kell a csúcsra segítenünk. A nehézség fokozatosan növekedni fog, de azért akkora kihívást nem fog jelenteni ez sem. Ha valaki mégis megunná a karrierépítést, akkor elszórakozhat nemzeti kupákon vagy felépíthet egy saját csapatot.

Van egy kis apróság, ami még ezeken is túltesz és talán az egyik legjobban várt opció a FIFA 09 esetében. Ez természetesen a multiplayer rész. Lehetőségünk van csapatot alakítani vagy akár beszállni egy másikba, hogy együtt törjünk fel a legjobbak közé, de a PC-s verzióból mégis kimaradt egy kis apróság. A 20 játékos egyidejű pályára engedésére gondolok, ami az Xbox 360 tulajdonosok esetében elérhető, de PC-n sajnálatos módon nem. Nekünk meg kell elégednünk a Barclays Premier Ligával vagy a Bundesligával, ami jó móka ugyan, de a 10 vs. 10 csatáknak szerintem jobban örültünk volna. Kapunk ugyan egy Adidas Live Season nevű online játékmódot, amiben a játékkal szerződésben lévő csapatokkal focizhatunk nagyokat és napi frissítéssel nyomon követhetjük a történéseiket (értem ezalatt azt, hogy ha egy csapatból átigazol máshová egy játékos vagy valaki lesérül, akkor azt itt is látni fogjuk), de úgy érzem ez sovány vigasz a nagy, 20 fős multiplayer mókák mellett.  

Amiről fontos lenne még beszélni, az a mesterséges intelligencia, ami a sorozat történetében sokszor volt gyenge pont. A FIFA 09 esetében érezhetően változtattak rajta, de nekem valahogy összezavarodottnak tűnik az egész. Néha úgy viselkedtek a játékosok, hogy a legalapvetőbb csellel is elmentem mellettük, néha pedig úgy elvették tőlem a labdát, hogy azt sem tudtam hirtelen hol vagyok. Hogy alátámasszam a mondókámat, próbáltam két ugyanolyan helyzetet összehozni, ugyanazon a meccsen, ugyanazzal a játékossal. Az eredmény pedig mindig más volt. Ami önmagában jó pont lenne, de most mégsem az. Gondoljunk bele! Egy igazi futballmeccsen egy játékos 5 percig ügyetlen, 5 percig pedig profi? Bizonyára nem. Természetesen ez az apróság nem mindig jelentkezik, és akár ki is védhetjük egy olyan magyarázattal, hogy a gép figyeli a játékunkat, de ez nagy valószínűséggel inkább a mesterséges intelligencia hiányossága. A játékélményből viszont szerencsére nem vesz el semmit sem. 

Még a bevezetőben utaltam rá, hogy a FIFA egy ideje már magyar szinkronnal jut el hozzánk. Ez a pozitívum természetesen megmaradt a friss részben is. A már megszokott hangok köszöntenek minket pályára léptünkkor és kommentálják az eseményeket. Ezzel csak annyi bajom van, hogy két-három nap játék után kicsit idegesítő ugyanazokat a beszólásokat hallgatni. De meg kell jegyeznem, a magyar szinkron egy olyan pozitív pont a játékok történetében, amit remélem, többen is alkalmazni fognak a közeljövőben és az egyik nagy áttörőnek természetesen a FIFA sorozatot jelölhetjük meg, mint követendő példa.  

Nyilván szeretnétek választ kapni egy olyan kérdésre is, ami minden futballjáték rajongóját érdekli. Gondolok itt az új PES résszel történő összehasonlításra. Nos, ez egy kényes téma és választ nem fogok és nem is szeretnék adni. Mind a FIFA-nak, mind a PES-nek megvannak a maga pozitív oldalai, felesleges különbséget tenni a kettő között. Akinek a FIFA tetszik, az úgysem lesz PES rajongó és ez igaz fordítva is. 

Összegezve az elmondottakat, végre elmondhatjuk, hogy a FIFA 09 PC-n is hozza a várt eredményeket még akkor is, ha megvannak a maga apró kis gyermekbetegségei. A labdarúgás megszállottjai egy olyan FIFA epizódot kapnak, ami méltó a nevéhez és a sok újdonság garantáltan elég hosszú ideig a képernyők elé szegezi majd az érdeklődőket. Erre a közel 500 csapat valóságos lemodellezése (arcok, mezek stb.) még rátesz egy lapáttal. Ha szeretnéd vásárlás előtt kipróbálni, nézz utána a játék demójának és máris indulhat is a virtuális foci. 

9/10

Legfrissebb bejegyzések

Monarchy – Teszt

Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…

2024-11-21

Befutott a Mission Impossible – A végső leszámolás szinkronos előzetese

2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…

2024-11-21

Riven – Játékteszt

Egy régi klasszikus átültetve a modern korba.

2024-11-21

Neva – Teszt

A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…

2024-11-20

Alchemist: The Potion Monger – játékteszt

Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!

2024-11-19

Knights Within – Korai Hozzáférés betekintő

A Knights Within egy ígéretes roguelite játék, mely remek játékokból merít ötleteket, és azokat jól…

2024-11-18