Resident Evil 5 – Előzetes
A japán Capcom Afrika szívébe kalauzol minket a legújabb Resident Evil-ben, ahol egy régi ismerőssel próbáljuk feltárni az aktuális rejtélyt.
A Capcom hosszas vergődés után 2005-ben tudta ismét dicsfénybe emelni egyik legrégebbi és legismertebb sorozatát, a Resident Evil-t. A mozi verziókat és szebb napokat is megélt franchise végül 2005-ben tápászkodott fel ismét a csúcsra, amikor a Resident Evil 4-gyel visszatérve a gyökerekhez, a Capcom előrántott megint valami frenetikusat, a világ pedig majd megőrült érte. Most itt a folytatás, melynek nem csak a helyszíne lesz más, de a jó kövérre hízott sztorinak is egy új, teljesen másik szeletét ismerteti, így hát adott a kérdés: Vajon sikerül-e a márciusban érkező új felvonással ismét kasszát robbantani?
Az ötödik részben – egyelőre alcím nélküli – Chris Redfieldet, a S.T.A.R.S. egységének korábbi alkalmazottját alakítjuk, aki nem rég csatlakozott a BSSA nevű szervezethez, mely első körben Afrika egy eldugott kis falvacskájába vezényli ki elit csapatát. A feladat, hogy egy készülő vulkánkitörés okozta fertőzést, illetve az országban működő bioterrorizmust megelőzze, illetve semlegesítse a csapat, azonban későn érkeznek meg, a baj pedig csőstül jön. Magukat kiskirályoknak képzelő "vezetők" lázadásra szólítják fel embertársaikat, a helyi lakosság az elszabadult parazitának köszönhetően csürhe módjára követi szónokait. A történet előrehaladtával rengeteg érdekességet tudhatunk meg a szebb napokat megélt Umbrelláról, az éppen áldozatait szedő Progenitor Virusról, illetve Redfield elmúlt 10 esztendejéről. Ezen kívül a főhős mellett két régi karakter is visszatér: Albert Wesker, az örökös Resident Evil rosszfiú, és Sherry Birkin, a G-Vírust megalkotó tudós lánya.
A legújabb epizód rengeteg hasonlóságot mutat elődjével, mégis akadnak olyan újítások, amik majdan potenciális kedvenccé tehetik Redfield afrikai túráját. A külföldi szaklapok állítása szerint az irányítás beállítási lehetőségei, a karakterek sebessége – értsd séta, futás – a tüzelés mechanizmusa, a kamerakezelés egytől egyik a negyedik részből lett átemelve, persze miután némi finomhangoláson esett át. Például az egyik ilyen, hogy sokkal könnyebbé és érzékenyebbé tették a célzást, illetve egyetlen gombnyomással irányíthatjuk a játék során mellénk szegődött bajtársunkat, Sheva-t – róla részletesebben később. Ilyen akció például, amikor egy seregnyi zombi közeledik felénk, Sheva pedig bakot tartva főhősünknek, könnyedén jut el egy másik, addig megközelíthetetlen helyszínre. Társunk ezen kívül bármikor képes némi lőszerrel vagy életpakkal ellátni minket, így a legszorosabb szituációkban valóban hasznos társ lehet. A játékban először szerephez jutó kooperatív mód nemcsak egyjátékos módban lesz elérhető. A fő cselekményszál teljesítésekor a már említett AI által irányított Sheva szegődik mellénk, aki egy afrikai születésű leányzó. Jelenleg a Bio-Terrorism Security Assessment Alliance, azaz a BSAA nyugat-afrikai divíziójának oszlopos tagja. Gyerekkorában részese volt egy terroristák által végrehajtott bioterrorista támadásnak, így érthető módon ez hajtja, űzi, amikor terroristák ellen kell harcolnia. Kitűnően bánik a lőfegyverekkel – puskák, mesterlövészpuskák, kézifegyverek -, illetve a közelharc egyik mestere. Természetesen lehetőségünk lesz nem AI hajtotta karakterrel beszállni a mókába, így a szóló módban és a többjátékos opcióban is a be-kiugrálós módszer él majd.
További újítás a gyors, valós időben történő fegyverválasztás. A fejlesztők úgy alakították át a korábbi rendszert, hogy nem kell leállítani a játékot, nem kell menükben turkálnunk, egy gombnyomásra, pillanatok alatt tudunk csúzlit váltani, mely révén nem törik meg a játékmenet dinamikája, így az mindvégig pergős, akciódús tud maradni. Ezen kívül lehetőségünk nyílik majd "csapatban támadni", azaz Sheva-val karöltve egy átkaroló hadművelet keretén belül lecsapni a zombikra. Persze megeshet, hogy az AI irányította karaktert sarokba szorítják és hosszú kínzás közepette próbálják a túlvilágra küldeni, ilyenkor lehetőségünk lesz Redfielddel közelharcban megvédeni az ifjú, szemrevaló hölgyet. Fejbe rúghatjuk vagy épp be is moshatunk egy hatalmas a delikvensnek. Az egész harcrendszer kicsit hasonlít a WWE-re.
A zombik mesterséges intelligenciájáról nehéz bármit is mondani, hiszen nehéz elhinni a megfőtt agyú bandáról, hogy hordában, csoportba verődbe támadnak és minden eszközt bevetnek, hogy túljárjanak a játékos eszén. Ennek ellenére "okosnak" mondhatók, és ha nem vagyunk elég éberek, akkor a harc hevében könnyen megfeledkezhetünk apró részletekről, ami könnyen a vesztünket is jelentheti. Jó pár ismert ellenfél visszatér az ötödik részbe, így ismét feltűnik a zsákkal a fején rohangáló láncfűrészes fazon vagy a 28 nappal később című film ihlette szörny is. Fegyverarzenálunkat olyan szépségek színesítik majd, mint a shotgun, a géppisztoly, különböző kések, illetve pisztolyok. Ergo nem kell attól tartanunk, hogy ami az utunkba kerül, azt ne végezhessük ki brutális kegyetlenséggel.
Az újdonságok sora szerencsére ezzel még nem ért véget. A Capcom fejlesztői ugyanis a realizmus talaján maradva az afrikai hőség kapcsán bevezették a napszúrást. Bizony, ha nagyon sokáig sétálunk a tűző napon, akkor pillanatok alatt émelyegni kezdünk, hősünk pedig hallucinálni kezd. További újdonság, hogy ha sötét helyről kimegyünk a szabad ég alá, akkor a nap vakító sugarai pillanatokra elvakítanak minket. Ugyanez igaz fordítva is, vagyis ha világos helyről egy sötétben úszó helyiségbe érünk, akkor Redfield egy rövid pillanatig semmit nem lát és alkalmazkodnia kell a változáshoz.
A Capcom legújabb Resident Evil-je reméljük nem szül újabb egész estés mozit, abban viszont erősen bízunk, hogy a next-gen konzolokra készülő produkció jövő márciusban valami egészen maradandót nyújt.