Far Cry 2 – Előzetes
Miután a CryTek átpártolt az EA-hoz, a UbiSoft nem hagyta veszni a franchise-t, így egy teljesen újragondolt Far Cry-t készítettek el, amit a montreali divizióra bíztak.
A német földön székelő CryTek 2004-ben robbant be a köztudatba, amikor a francia UbiSoft égisze alatt piacra dobták a Far Cry-t, mely korát megelőzvén fantasztikus látványvilággal, hatalmas bejárható területekkel, komoly mesterséges intelligenciával rendelkezett, így egyértelműen kimagaslott az akkori FPS-ek mezőnyéből. A sikert követően aztán átpártolt a csapat a kaliforniai ellenlábashoz, az Electronic Arts-hoz, hogy aztán tető alá hozza a Crysis-t. A franciák ennek ellenére nem hagyták veszni franchise-ukat és a kanadai stúdiójukat bízták meg, hogy egy új grafikus motorral, új helyszínnel és történettel megspékelt produckiót készítsen, mely méltó ellenfele lehet a Crysis-nak.
A második részben nem tér vissza Jack Carverral, így egy ismeretlen zsoldos bőrébe bújva kell az afrikai szavannában zajló konfliktust megoldanunk. A történet szerint egy Sakál nevű fegyverkereskedő a markában tartja az egész térséget, gyakorlatilag minden frakció és szervezet közötti üzlet az ő kezén folyik keresztül. Az éppen több fronton is zajló háborús konfliktus kellős közepébe csöppenünk és feladatunk, hogy a vasszigoráról híres Sakált likvidáljuk. Mivel a történetvezetés teljesen non-lineáris, így a játék előrehaladtával saját magunk döntjük el, hogy melyik ellenálló csoport vagy bűnszervezet mellett tesszük le a voksunkat és melyikkel akasztjuk össze a bajszunkat. Ez értelemszerűen különböző végkifejleteket eredményez, továbbá rengeteg újrajátszhatósági lehetőséget kínál a játék.
A tavalyi Games Convention alkalmával leplezték le először a Far Cry 2-öt. Az akkor bemutatott demonstráció óta rengeteg változáson esett át a játék, igaz, a teljesen szabad történetvezetés, a különböző, változatos küldetések mit sem változtak. A UbiDays-en például egy szúnyogtól hemzsegő posványos mocsárból indulva kellett megtalálnunk kapcsolatunkat, Franket, aki egy elhagyatott kunyhóban bujkál. Feladatunk, hogy egy rádióantennát semmisítsünk meg mely az egyik szervezet nem túl kívánatos propagandáját sugározza. Utunk során aztán belebotlunk Warrenbe, aki csatlakozni szeretne hozzánk és felajánlja, hogy ha kicsit rázóssá válna a küldetés, akkor besegít. Itt ismét megemlíteném, hogy cselekedetink kihatnak a további eseményekre, így nemcsak egy-egy jól teljesített küldetés befolyásolja a későbbieket, hanem az is, hogy kiben bízunk meg, vagy éppen kinek teszünk keresztbe. Könnyen megeshet, hogy egy megbizatásunk során csúnyán borsot törünk az egyik rivális szervezet orra alá, az pedig azonnal vérdíjat tűz ki a fejünkre.
A fejlesztők több hetes kitérőt tettek Afrikában, hogy a legutolsó négyzetméterig hitelesen adják vissza a szavannák növény- és állatvilágát, az ottani kultúrát, az emberek mentalitását és Afrika hangulatát. Az előzetes videók és képek alapján ez maximálisan sikeredett nekik. A hatalmas terület bejárása természetesen nem lenne lehetséges gyalog, hacsak nem akarunk laza fél-egyórás sétákat a tikkasztó hőségben. Éppen ezért akár katonai dzsippeket köthetünk el és a térkép folyamatos sasolása is a múlté. A UbiSoft Montreal különböző útjelzőket hintett el útkereszteződéseknél vagy kisebb afrikai falvaknál. Ezek az útmutatók világos fénnyel jelzik, hogy merre is kell haladnunk, így egy-egy hosszabb út megtétele sokkal folyamatosabb lesz, mint korábban. Ezen kívül sárkányrepülőzhetünk is. Csak ki kell fognunk a megfelelő széljárást és akár madártávlatból is megcsodálhatjuk a szavanna szépségeit.
A mesterséges intelligencia a játék egyik kulcseleme. A fejlesztők ígérete szerint rengeteg módon közelíthetjük meg az ellenfeleket, de mégis a legcélszerűbb a precíz, halálbiztos, sunyi, lopakodós megoldás – persze ezt sem lesz túl egyszerű kivitelezni. Ugyan Rambo módjára is neki eshetünk az éppen kiszemelt frakciónak, de azért azt érdemes tudni, hogy nagyon szívósak és intelligensek az ellenfelek, akik bármikor bekerítenek, fedezékből tüzelnek, ráadásul a legminimálisabb script alapján ténykednek, így kiszámíthatatlan, hogy honnan és mikor támadnak ránk. Gyakorlatilag minden valós időben zajlik, így tényleg célszerű jól megfontolni a támadás kivitelezését, különben csúnyán pórul járhatunk. A nyúlcipő felvétele sem mindig a megoldás, ugyanis dzsipbe pattanva azonnal utánunk erednek és addig üldöznek, míg nem likvidáltak bennünket. Az NPC-k természetesen a mi oldalunkon sem vallanak szégyent. A fent említett Warren például bekötözi sebünket, morfiumot ad ha muszáj vagy segít a bőrünkbe fúródott repeszeket eltávolítani. Ha kifogyunk a lőszerből, akkor némi munícióval is megtámogat. Ezen kívül kitűnő taktikai lehetőség is rejlik a társakban, hiszen amíg sorozza az ellent, addig mi könnyedén hátba támadhatjuk a rosszfiúkat. Itt jegyezném meg, hogy ezt a "trükköt" természetesen ők is ismerik, így minden eshetőségre fel kell készülnünk.
Ahogy korábban említettem, a fejlesztők a helyszínre kilátogatva valós élmények alapján modellezték Afrika vidékeit. Közel ötven négyzetkilométernyi területet barangolhatunk be, ráadásul nemcsak a szavannában kolbászolhatunk, hanem mocsaras, erdős területeken, kopár sivatagokban, elhagyatott, lepukkant afrikai falvakban is tiszteletünket tehetjük. A teljesen élő, lélegző környezet realizmusát fokozza a dinamikus időjárásrendszer és a valós napciklusok változása. A látványos grafika képességei a gyönyörű tűzeffekttel pörögnek a csúcsra. A rendszer szintén valós időben kezeli a tűz terjedését, így egy-egy magas aljnövényzettel körbeborított falu kifüstölése során figyelnünk kell a szél járására vagy arra, hogy lehetőleg ne kezdjen el zuhogni az eső.
A Far Cry 2 tehát méltónak ígérkezik elődjéhez és nagyon úgy fest, hogy az idei paletta egyik legígéretesebb produkciója lesz, mely lenyűgöző környezete és non-lineáris történetmesélése mellett egy egészen egyedi játékélménnyel gazdagítja a játékosokat, akik PC-n, PS3-on és X360-on tehetik majd próbára magukat.