Game Developers Forum 2008 – beszámoló
Idén rendezték meg második alkalommal a Game Developers Forumot, amelyre magazinunk is kilátogatott. Az egynapos, elsődlegesen fejlesztők számára szervezett konferencián a külföldi nagy nevek mellett a hazai fejlesztőké-kiadóké-képviseleteké volt a terep, ahol szakmai szempontból is megtudhattunk pár érdekeset, meg betekintést nyerhettünk pár éppen folyó játékfejlesztésbe is.
Le kell szögeznünk, a magyarországi egy hálátlan piac. A PC-s játékok viszik a pálmát és a játékosok nagy része PC-re írt játékokkal tölti szabadidejét otthon, ám ezek nagy százaléka sajnos kalózpéldány. Hogy ennek mik az okai, abba most ne menjünk bele, egy másik cikknek lenne témája, mindenesetre tény, hogy legális szoftvereladásokból legalább annyira nehéz lenne megélni, mint az egyik előadásban szereplő ázsiai példa esetében. Két alternatíva van, ami ajánlkozik: a csak online játékok értékesítése, ami itthon kicsit döcögős, tekintve, hogy még mindig kevesen használják bankkártyájukat internetes vásárlásra, valamint a konzolok és a hozzájuk tartozó játékok vonalának erősítése. Utóbbival az a baj, hogy addig, amíg pl. az Xbox360 esetében az Xbox Live szolgáltatás hivatalosan nem is létezik Magyarországon, nehéz motiválni a felhasználókat arra, hogy eredeti terméket vegyenek, és ne törjék föl a konzolt és töltsék le a játékokat internetről ugyanúgy, ahogy a PC esetében.
Ilyen kiinduló helyzetből startol a magyar játékfejlesztés, és akkor még a honi kiadók-forgalmazók hozzáállásáról nem is beszéltünk. Ennek ellenére örömmel nyugtázhattuk a GDF során, hogy hazai fejlesztők és képviseletek igenis léteznek, bár egyértelműen nem a hazai piacból élnek meg. Kirívó példája az Invictus, ahol Kozák Tamás kifejtette, mennyire nagy lépés volt számukra betörni az ázsiai piacra és tippeket osztogatott a közönségnek azzal kapcsolatban, milyen irányban érdemes elindulniuk és milyen akadályokba ütközhetnek akkor, ha kelet felé tekintgetnek. Itt merült föl az ominózus ázsiai példa is, amikor a Microsoft értékesíteni szerette volna a Vistát egy olyan piacon, ahol szinte minden sarkon árulják a kalózmásolatokat (többek között Tamás is találkozott saját játékukkal egy ilyen árusnál) – a sztori természetesen a szoftveróriás számára kudarccal végződött.
A magyarországi képviseletek közül kiemelkedett a CD PROJEKT, ugyanis a lengyel illetőségű cég elhozta az Epic Games elnökét, Michael Capps-et, aki exkluzív részleteket is bemutatott a Gears of War 2-ből. Mivel ekkor még csak egy teremben folyt az előadás, ráadásul erre a napirendi pontra mindenki kíváncsi volt, alig lehetett beférni a nézőtérre – de a fokozott érdeklődés és hangulat szinte minden előadás esetében jellemző volt, amit ráadásul az előadásokat felvezeteő és lecsengető, kissé rocker beütésű "mikrofonhegyrevivős" kolléga is fokozott. De természetesen a Crytek magyarországi képviselete is kitett magáért, nem csak hogy saját standdal álltak az érdeklődők rendelkezésére, de Cevat Yerli és a Crysis készítői is látványos részletekkel szolgáltak előadásaikban. A nagy durranások mellett a többi előadások némelyike is érdekes tartalmat biztosított az érdeklődők számára, ám lévén a rendezvény egynapos, a vetítőtermek száma pedig kettő, elég vegyes volt a felhozatal és tulajdonképpen azoknak érte meg igazán ellátogatni a rendezvényre, aki vagy egy általános képet szeretett volna kapni napjaink trendjéről vagy akit egy bizonyos előadás, téma érdekelt, netalántán állást keresett a játékfejlesztés területén.
A technikai megvalósítás nagyon jól sikerült (a nagyterem a MOM parkban digitális vetítővel rendelkezik, így ott arra csatlakoztatták a videójelet, míg a kisebb teremben három nagyteljesítményű projektor szolgáltatta a képet a vásznon), a szervezés azonban azért több helyen sántított kicsit. Csak hogy néhány példát említsek: az időhatárokat nem mindig sikerült betartani, és sokszor kevés idő maradt a kérdések megválaszolására,- bár ha megnézzük a programot, egy-egy előadás összesen tartott csak negyven percig, még jó, hogy nem fértek bele a kérdések a végén. Ugyan elméletileg lehetőség volt utána felkeresni az előadókat a standokon vagy a VIP-beszélgetőben, de ezzel a rendezvény a fórumjellegét veszítette el igazán, mivel sokkal kisebb szerephez jutott a kétirányú kommunikáció. A VIP sarok volt a másik kissé érdekes eleme a rendezvénynek, hiszen míg a nap első felében mindenkit hűsítőkkel és rágicsával várt a készséges kiszolgáló személyzet, ami nagyban elősegítette a beszélgetések és tárgyalások, valamint az interjúk készítésének hangulatát, a nap második felében ez az elkerített rész teljesen üressé vált. Ezzel azt sugallva egyrészt, hogy az esemény érdemi része délelőtt folyt le, másrészt pedig, hogy akik az esemény „komoly”, tárgyalós vagy éppen interjúkészítős részéért jöttek, mintha előre le lett volna egyeztetve, ezt délelőtt letudták.
A szervezői malőröket, egy vagy két kevésbé alkalmas előadót és a hozzájuk kapcsolódó mérsékelten érdekfeszítő előadást leszámítva kiváló lehetőség volt a rendezvény, hogy jobban rálássunk egyes témákra és élőben találkozhassunk azokkal, akik nap, mint nap ebben a szakmában dolgoznak, és bár elég feszített volt a tempó, hiszen ketten voltunk két teremre és mellette még az egyes cégekkel is kellett volna beszélgetni egyet, kellemes élményekkel, érdekes információkkal és kikapcsolódásként némi konzolos játékélménnyel lettünk gazdagabbak a nap végére. Reméljük, jövőre újra megrendezik a GDF-et, sikerül tovább bővíteni az előadók és előadások sorát, és hasonlóan parádés felhozatal fogadja majd azokat, akik úgy döntenek, kilátogatnak az eseményre és még profibb szervezés fogadja majd őket.