A héten megjelent a játék demója PS3 és X360, majd kicsit később PC platformokra is. Mi most a PC-s és az X360-as verziót vettük szemügyre, leírva az alapvető hibákat és bemutatva a játékélményt.Mielőtt bárki bármibe is belekötne, egyetlen dolgot le kell szögezni: a Race Driver GRID egy arcade versenyjáték, azok közül is az egyik legszebb mostanában. Mivel a Codemasters stúdió készítette, így ez el is várható, és hát a videók alapján elég nagy elvárásokkal tekintett mindenki a kiadott demókra, aminek meg is lett az eredménye. Hogy pontosan mire gondolok? Aki elolvassa a felhasználók véleményeit a demókról, általában két nagy problémakört talál majd, az egyik az, hogy nem fut neki a játék rendesen (PC-s játékosok), valamint hogy nem tudják azt irányítani rendesen (szintén elsődlegesen PC, de konzol is).
Hogy miért érzem ezeket a visszajelzéseket annyira fontosnak, hogy ezek tisztázásával kezdem? Mert szerintem egy nagyon is élvezhető arcade játék a GRID, csak egy kicsit hozzá kell szokni az irányításához, és a negatív visszajelzések legtöbbje – szerintem – türelmetlen játékosoktól származik, akik erre nem hajlandók és rögtön törölték is a demót, amikor másodszor is kifaroltak a kanyarban. Továbbá azt se feledjük el, hogy a játék jelenleg még nincs készen, és a demó éppen ebből kifolyólag tartalmaz komolyabb hibákat is. Bár gyanítható, hogy a gépigény sokat nem fog változni (ami egyedül a PC-s játékosokat érinti), de bízzunk benne, hogy a demót kipróbáló játékosok visszajelzései alapján ezeket a hibákat a fejlesztők kijavítják még a megjelenés előtt.
Irányítás
Egy versenyjáték esetében az egyik legfontosabb tényező az irányítás. A GRID esetében ez elég felemásra sikerült, ugyanis arcade verseny ellenére igen komolyan alakították ki a vezetési élményt a fejlesztők, ami azt eredményezi, hogy a türelmetlen arcade racerek pillanatok alatt feladhatják, ha nincs elég türelmük a már-már egy komolyabb szimulátor szintjén lévő vezetési trükkök elsajátítását. Bár sokan azt hangoztatják, mennyire távol van a valóságtól az autó viselkedése, szerintem ez nem állja meg a helyét, ugyanis a gázadás, az autó viselkedése az egyes terepeken nagyon jól reprezentálja a valós vezetési körülményeket, már amennyire ezt egy arcade versenytől el lehet várni. Körülbelül 3-4 kört érdemes menni valamelyik pályán az autóval, lehetőleg vagy egyedül (Time Trial, azaz időmérő edzésen) vagy maximum 2-3 versenytárssal, ami alatt kitapasztalható az autó viselkedése kanyarokban. A vezetést segítő beépített szolgáltatásoknál érdemes figyelni a lassításra figyelmeztető kis ikont, ugyanis nagyon jól mutatja, mikor számíthatunk arra, hogy egy kanyarban elszállhatunk – ha narancssárgára vált, akkor már be fogjuk tudni venni a kanyart az adott sebességgel, piros esetében azonban ne sok jóra számítsunk!
A PC-s játékosok nagy többsége számára van egy rossz hírem: billentyűzetről nagyon kemény dolog megtanulni az irányítást. A konzolok irányítóival sokkal könnyebb dolgunk van és a kormányokkal is könnyedén elsajátítható a vezetés, ugyanis a játék egyik alappillére, hogy nagyon számít, mekkora gázt adunk, milyen intenzitással. Ezt sajnos a billentyűzet nem nagyon tudja szimulálni, míg például X360-on az irányító óvatos lenyomásával nagyon jól szabályozhatjuk. A kanyarok bevételénél, valamint indulásnál ugyanis nagyon sokat számít, hogy finoman lépjünk a gázra, ellenkező esetben pillanatok alatt kipörögnek a kerekeink és megpördül az autó. Arcade versenyhez képest sokkal érzékenyebb az irányítás, mint amit megszokhattunk, viszont aki nem billentyűzetről játssza, hamar rájön, hogy így sokkal élvezetesebb is a játék, mert több szimuláció fér bele. Sajnos, az egésznek az issza meg a levét, akinek csak billentyűzete van. Tessék venni kormányt vagy olyan irányítót, ahol a fokozatosságot is továbbítani lehet a gázadáskor, másképp nem igazán élvezhető az irányítás…
Grafika
A megjelenítéssel kapcsolatban újfent csak egy alapvető problémára tapinthatunk: a PC-s játékosok itt is jobban megizzadnak majd, mint konzolos társaik. Pontosabban nem is ők, hanem a gépeik. Ugyanis a grafika szépségéhez társul, hogy egyben igen komoly gépigénnyel is érkezik a játék, ami azt jelenti, hogy rendes felbontásban (1024×768 fölött), maximális grafika mellett erőműre lesz szükség az akadásmentes futáshoz. A speciális effektek megjelenítésekor (pl. füst a kerekek kipörgésekor) nagyon le tud esni a frame rate, ami több autó esetén, mondjuk egy kanyarban, kipördülésnél kissé bosszantóvá válhat. A konzolosok esetében ilyen problémákra nem kell számítani, ott ugyanis a szép grafika mellett a sebesség állandó, nem sikerült lassulást tapasztalni, sem sok autó, sem a speciális effektek megjelenítésekor. Kisebb bugok előfordulnak a grafikával kapcsolatban is, amiket reméljük, a visszajelzések alapján kijavítanak és a végleges játékban már nem köszönnek vissza.
Online
Természetesen lehetőség nyílik online játszani, másokkal versenyezni, ami óriási móka. Egészen addig, amíg valaki úgy nem gondolja, hogy a legjobb móka, ha a másikat letolja a kanyarban. Sajnos az irányítás komolyabb kivitele miatt egy-egy rosszul bevett kanyarral vagy kipördüléssel nagyon rosszul járhatunk, és pillanatok alatt a mezőny végén találhatjuk magunkat és ezt az online catch-up, azaz utoléréses megoldása nem igazán orvosolja. Így ha valaki aggresszív módon játszik, nagyon megkeserítheti a többiek életét. Az X360 reputációra épülő rendszere ezt részben ki tudja küszöbölni, de a PC-s játékosok esetében hasonló lehetőség hiányában csak az lehet a megoldás, ha megválogatjuk, kikkel ülünk le játszani.
Összességében úgy vélem, egy kiváló arcade játékkal töltöttem el jó pár órát, amit azoknak tudok javasolni, akik szeretik az arcade versenyjátékokat és hajlandóak eltölteni egy kis időt az irányítás elsajátításával. Konzolosok előnyben, nekik az irányító tökéletesen megfelel kezdéshez, míg PC-sek közül csak azoknak éri meg elkezdeni ismerkedni a játékkal, akik rendelkeznek elegendő vassal a grafikához, valamint a billentyűzeten kívül más irányítóval is rendelkeznek. De természetesen mindenkit arra buzdítok, próbálja ki maga a játékot, hiszen a demó ingyenesen letölthető.
A World of Warships: Legends az év legcsodálatosabb időszakát ünnepli a Winter Fleet visszatérésével, három…
A Worshippers of Cthulhu a városépítést keresztezi a Lovecrafti mitológiával egy baljós, de rendkívül ígéretes…
Jön a Steel Hunters – egy ingyenesen játszható, mecha hősöket felvonultató lövöldözős játék, amely egyedülálló…
A Temporal Purge: Z egy leegyszerűsített CoD: Zombies játékmód, annak előnyeivel és az egyszerűségéből adódó…
A Dimensionals egy rendkívül stílusos és nagyon ígéretes roguelike deckbuilder, mely novemberben indult útjára Korai…
Az Arcanum inspirálta New Arc Line egy ígéretes CRPG, azonban egyelőre a kiforratlanabb Early Access…