Az IT generáció betemette a digitális szakadékot.
A nyugat-európai, észak-amerikai felnőttek és a magyar felnőttek szokásai, életmódja, preferenciái között számos, az eltérő szocializációból fakadó különbséget találunk. Ezzel szemben a mai magyar fiatalok életük egyik legfontosabb szeletében már semmivel sincsenek elmaradva nyugati kortársaiktól. A szemünk előtt nő fel egy generáció, amelynek a virtuális világ magától értetődő terepe nem csak a mindennapi kommunikációnak, hanem az érzelmi, társas életnek, az önkifejezésnek és a játékosságnak is. A Fanta Trendriport első, "Az IT-generáció mindennapjai: szórakozás, kommunikáció és kreativitás" című jelentése szemügyre veszi a tinédzserek viszonyát a digitális kultúrához és az új technológiák hatásaiból következő, a fiatalok életét alapvetően átalakító fontosabb trendeket.
Digitális bennszülöttek
A Fanta Trendriport adatai szerint a 14-17 év közötti magyar tinik 94 százaléka használja az internetet. Ők az átalakuló világ „bennszülöttei”, akik együtt nőttek fel a technológiával. Számukra természetesek az új lehetőségek, a virtuális társas kapcsolatok, a korosztályra jellemző játékos önkifejezés különféle megnyilvánulásai, az online kommunikáció és a szórakozás. Életüket már aligha tudnák elképzelni a digitális eszközök – internet, mobiltelefon –, és az általuk nyújtott szolgáltatások nélkül.
A spontán kreativitás, a játékosság átalakítja a fiatalok mindennapi életét, és hatása korlátozódik a digitális környezetre. Jó példa erre az átalakuló nyelvi kultúra, mely az új kifejezéseket, fordulatokat az SMS-nyelvből és az internetes beszélgetések során használt szlengből kölcsönzi.
„Az interneten könnyebben találok barátot!”
A Fanta Trendriport eredményei azt mutatják, hogy a szülők generációjának alapvetően újra kell gondolnia a tinédzserek és az internet közötti viszonyt. Ma még jellemző, hogy a szülők aggódnak: a gyerek „haszontalanul” tölt rengeteg időt a monitor előtt, és társas kapcsolatai is leépülnek, magányossá válik. A kutatási adatok azonban épp az ellenkezőjét mutatják! A fiatalok 96 százaléka használja iskolai feladatokkal kapcsolatos információszerzésre is a világhálót, és mindössze 4 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy az internet használata miatt kevesebbet érintkezik a barátaival. A tizenévesek több mint fele (55 százalék) arról számolt be, hogy az interneten könnyebben találnak új barátokra és könnyebben „lelkiznek”.
A Fanta Trendriportban olvasható adatok szerint a fiatalok 70 százaléka a számítógépe bekapcsolása után egyből az üzenetküldő programját nyitja meg, azaz megnézi, hogy ismerősei közül éppen ki van online, és ki nem. Az üzenetküldő programok, a közösségi oldalak nem mások, mint a haverokkal való „lötyögés” online változatai. Funkciójukat tekintve így nem sokban különböznek a hagyományos játszóterektől és találkahelyektől. A módszer ugyan más, ám a témák valószínűleg ugyanazok.
Átalakuló tartalomfogyasztás
Évek óta jelentkező nemzetközi tendencia, hogy a fiatalok egyre kevesebb időt töltenek a televízió előtt és ehelyett az internetre vándorolnak át. Bár Magyarországot ez a trend – részben a kereskedelmi televíziózás kései indulása miatt – még nem érte el, a tartalomfogyasztási szokások itthon is változnak.
A jórészt kereskedelmi hatásoktól mentes, amatőr videókat felvonultató YouTube videómegosztó oldalnak csak Magyarországról havi másfél millió látogatója van, ezzel az ötödik leglátogatottabb oldal hazánkban. A magyar internetezők havonta 2,7 millió órát töltenek YouTube videók nézegetésével, és ennek túlnyomó többségéért a tizenévesek „felelnek”.
A Fanta Trendriport adatai szerint ráadásul a fiatalok egyre kevésbé elégszenek meg a passzív tartalomfogyasztással, alapvető igényük, hogy ők maguk is alakítsák a digitális kultúrát. A 14-19 évesek 17 százaléka ír – többnyire a személyes élményeiből táplálkozó – blogot, mely jóval magasabb, mint az összes internetező között mért 8 százalékos arány. A blogokon keresztül megvalósított kommunikáció, a saját gondolatok és vélemények közreadása, az önkifejezés igénye fokozottan jellemző a magyar fiatalokra.
Mivel a tizenévesek által létrehozott tartalmat technikailag bárki képes elérni, alkotóik számára fontos, hogy egyénibb, játékosabb, kreatívabb és figyelemfelkeltőbb legyen, mint a többi hasonló alkotás. Mindez aktívan hozzájárulhat a tizenévesek önkifejezésbeli készségeinek fejlesztéséhez, végsősoron pedig a kiemelten fontos játékos, vagyis spontán kreatív attitűd terjedéséhez. Amikor a tizenévesek ezeket a tartalmakat létrehozzák, akkor tulajdonképpen a saját világukat teremtik meg, amelybe a „külvilág”, az idősebb generációk – köztük nagy bánatukra a szülők – sokszor alig-alig látnak csak bele.
További trendek
A Fanta Trendriport első jelentése által felvázolt trendek valószínűleg csupán az első fecskéi azoknak a változásoknak, amelyeknek az elkövetkezendő egy-két évtizedben tanúi lehetünk majd. Bár az idősebbeknek ezek szokatlanok és talán kicsit idegenek is, a tinédzserek velük született biztonsággal mozognak az átalakuló digitális világban. Ha a technológiát továbbra is okos és kreatív módon, a tartalmas társas kapcsolatok, a szórakozás és a mindennapi játékosság jegyében használják, a változások iránya kétséget kizáróan pozitív lesz.
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!