Nem telik el úgy év, hogy Hollywood ne dobna képen minket egy, a II. világháború témájában játszódó szélesvásznú alkotással. Clint Eastwood, a híres színész – és most már rendező – sem akart kimaradni a sorból. Kár, hogy ezzel az alkotással az amúgy újra fénykorát élő legenda kicsit veszített legalábbis a szememben a nimbuszából, igaz, csak nagyon picikét.
Ahogy a bevezetőben is írtam, Eastwood nálam ezzel a filmmel kicsit veszített eddigi tekintélyéből. A Dicsőség Zászlajának alapötletét a James Bradley és Ron Powers által vésett "oknyomozó" könyv adta. A mozi kezdése hatásos, látványos, bevezetésként megismerkedünk mindenkivel, szemtanúi lehetünk, ahogy az amerikai haditengerészet szépen felvonul Ivo Dzsima előtt és rommá bombázza. A csatajelenetekkel nincs is baj, sőt, nyugodt szívvel állíthatom, hogy talán az eddigi leglátványosabb bombázásokkal és legszebben megkomponált harci jelenetekkel lesz dolga a kedves nézőnek, azonban ebből a filmben nagyon kevés van. Ennek legfőbb oka, hogy az egész, közel két órás mozi szinte csak arra a három életben maradt közlegényre fókuszál – John "Doc" Bradley, Ira Hayes és Rene Gagnon -, akiket hazavezényelnek a kép publikálása után az Egyesült Államokba, hogy aztán népszerűségüket kihasználva, az állam rávegye az amerikai polgárokat, hogy újabb kötvényeket vásároljanak, ezzel támogatva a háború további folytatását. Így akár azt is mondhatnánk, hogy egy „roadshow”-t nézhetünk végig premierplánban, amit a rendező megfejelt a három színész lelkivilágának boncolgatásával. A végére aztán abszolút nem az az érzésünk támad, hogy egy klasszikus második világháborús filmet ültünk végig a moziban.
A dolog akkor kezd vontatottá válni, amikor a sokadik helyszínen teszik ugyanazt a színészek: reklámozzák a háborút, miközben saját maguktól kell hányniuk, amiért a háború folytatása mellett kampányolnak, miközben pont annak a befejezéséért és saját bajtársaik megmentéséért küzdöttek. A film ékes példája, hogyan is kell megragadni olyan lehetőségeket, aminek a valóságban szinte semmi alapja, vagy éppen nulla igazságtartalma van. A kormány ügyesen kiszipolyozta ebben a három fiatal srácban lévő potenciált, majd úgy dobta el magától őket, mint egy rongybabát, végül pedig mindenki teljesen megfeledkezett róluk.
A három hős történétenek lezárása is nyúlik, mint a rétestészta, de ha valaki úgy ül be erre a filmre, hogy nem egy vérbeli háborús filmet vár, hanem egy lélektani, megrázó drámát szeretne végigélvezni, amit a fantasztikus történelmi mesélés fűszerez, akkor annak csak ajánlani tudom a filmet, amit a zseniális, ámbár nagyon kevés csatajelenet és a fantasztikus operatőri munka – Tom Stern – mindenképpen elvisz a hátán.
Rendező: Clint Eastwood
Forgatókönyvíró: William Broyles Jr., Paul Haggis
Zene: Clint Eastwood
Operatőr: Tom Stern
Stáblista: Ryan Phillippe (John ‘Doc’ Bradley), Jesse Bradford (Rene Gagnon), Adam Beach (Ira Hayes), John Benjamin Hickey (Keyes Beech), John Slattery (Bud Gerber), Barry Pepper (Mike Strank), Jamie Bell (Ralph ‘Iggy’ Ignatowski), Paul Walker (Hank Hansen)
Játékidő: 132 perc
IMDB értékelés: 10/7.2
A World of Warships: Legends az év legcsodálatosabb időszakát ünnepli a Winter Fleet visszatérésével, három…
A Worshippers of Cthulhu a városépítést keresztezi a Lovecrafti mitológiával egy baljós, de rendkívül ígéretes…
Jön a Steel Hunters – egy ingyenesen játszható, mecha hősöket felvonultató lövöldözős játék, amely egyedülálló…
A Temporal Purge: Z egy leegyszerűsített CoD: Zombies játékmód, annak előnyeivel és az egyszerűségéből adódó…
A Dimensionals egy rendkívül stílusos és nagyon ígéretes roguelike deckbuilder, mely novemberben indult útjára Korai…
Az Arcanum inspirálta New Arc Line egy ígéretes CRPG, azonban egyelőre a kiforratlanabb Early Access…