Fashion Police Squad – Játékteszt
Tekintve, hogy egy paródiajátékról beszélünk, a történet jelen esetben nem más, mint pop kulturális utalások tömkelege, és a játék témájához illően, divattal és öltözködéssel kapcsolatos „rettentő komoly” akció. A fejlesztők nagyon jól tudták milyen típusú játékot akarnak csinálni, és nincs pontja a narratívának és az eseményszerű átvezetőknek, amit teljesen komolyan vettek volna, ezáltal nem találunk olyan küldetést, aminek 1-1 különleges pillanatán ne nevetnénk fel hangosan. Meg kell azonban jegyezni, hogy akinek a nem leplezett kifigurázás és a borzalmas szóviccek nem viccesek, azoknak valószínűleg az FPS inkább idegesítő lesz, mint szórakoztató. Meg kell említenünk itt, mivel nincs tökéletes játék, így jelen esetünkben is, bár ritkán, de előfordulnak erőltetett vagy épp szimplán rosszul elsütött poénok.
A harcrendszer egyik legalapvetőbb része, hogy minden ellenfélnek saját legyőzési módja van (valamelyiknek többféle is), ezáltal arra ösztönözve minket, hogy a helyzetet felmérve a legveszélyesebb ellenfélnek megfelelő fegyvernemet használva haladjunk végig az összes ellenfél típuson amíg az összes divat elleni bűntettet meg nem szűntetünk. A harc gyors és ártalmatlan: a célunk nem a likvidálás, hanem a csinosítás, minden ellenfelünk divatossá tétele után egy hangos „DAYUM”, „SNAZZY”, „FABULOUS” és hasonló felkiáltás hallatszik és azok boldog mosollyal nyugtázzák új megjelenésüket. Az egyetlen zavaró tényező, és egyben negatívum melyet a harc kapcsán észrevehetünk, hogy az immár divatos karakterek a harc hátralévő részére kapnak egy áttetsző hatást, ám egyes boldog animációjuk nagyon hasonlít 1-1 támadás animációra mely sok ellenfél jelenléte esetén könnyen összezavarhat minket. Többször előfordult velem, hogy belehátráltam egy támadásba mert egy táskát dobáló karaktert látván odébb ugrottam, majd utólag vettem észre, hogy nem egy rosszul öltözött bűnözővel, hanem egy divatos úriemberrel volt dolgom. Ettől eltekintve az ellenfelek és arzenálfelhozatal változatossága remek szórakozást és egy valóban egyedi élményt biztosítanak.
A Fashion Police Squad (FPS) ígérete az, hogy végre leszámolhatunk a divatellenes bűntettekkel Trendopolis városában. A játék alapvető menetét és mechanikáit tekintve egy old-school shooter paródia, annak minden előnyével és hátrányával együtt.
A sztori során Des őrmestert alakítjuk, a küldetéseink során mindig rádiótávolságban lesz társunk Haley rendőrtiszt, aki az őrmester olykor gondatlan, bohókás viselkedésmódjának teljes ellentéte, mely sokszor nézeteltérésekhez vezet a karakterek között. Haley támogató szerepén felül a speciális „bűnözők” (minden ellenféltípus ilyennek számít) feltűnésekor figyelmeztetni fogja Des-t és tippekkel látja el az új veszélyek leküzdésére. Des őrmester segítségére lesz továbbá az informáns, aki Deep Coat néven mutatkozik be, és mind információval, mind az esetenként szükséges felszereléssel látja el divatrendőreinket.
Játékmenetét tekintve a Fashion Police Squad egy igazi szerelmeslevél az összes old-school shooter játéknak, és számos utalást is találunk rájuk valamilyen formában. A játék meglehetősen lassan kezdődik, az alapvető mechanikák bemutatásával és begyakoroltatásával. A kezdő fegyverünk a „2DYE4” mely elsődleges tüzelési módja egy paintball-shotgun funkciót lát el, mellyel a szürke, unalmas öltözetű „bűnözőinknek” adhatunk egy kellemes árnyalatú ruhatárfrissítést, másodlagos tüzelése pedig egy festékfelszívó, mellyel a túl rikitó ruhában járkáló ellenfeleink színeit csapolhatjuk meg, hogy egy szabad szem számára nem bántó árnyalatot kapjanak. A következő küldetésen két új „fegyvert” is megszerzünk, melyek közül az első a „tailormade” amely egy gépfegyver szerepét betöltő varrógép, a hozzá tartozó anyag-gránátvetővel. E fegyver feladata a túl bő ruhák bevétele, illetve az anyag-gránát használatával a túl nagy sebességgel rendelkező „bűnözők” lelassítása/elkábítása.
A másik eszköz, amely mind harcban, mind a következő pályák bejárásában is kulcsfontosságú lesz, az öreg és megbízható nadrágszíjunk lesz. Az övünk egyfelől a lógó nadrágú, és zsákot ruhaként hordó egyének ellen, illetve a legtöbb ellenfél rövid idejű elkábításában lesz segítségünkre a divatbűnözés elleni harcban. Azonban ami még fontosabb, hogy segítségével póznákra felkapaszkodva Indiana Jones-t idéző ingázást tesz lehetővé, mely egyrészt gyorsabb, mint a lábon történő haladás, másrészt a pályák kialakítása innentől kezdve tartalmaz olyan részeket, melyeket csak öv-hintázások ismételgetésével érhetünk el. Ahogy eszköztárunk bővül, úgy lesz a harc és a pályák manőverezése is egyre komplexebb és sokrétűbb.
A pályák kialakítása kellően változatos, és a környezet minden esetben alkalmazkodik a várostérképen való elhelyezkedéséhez. Lesz részünk a belvárosi felhőkarcolók teraszai között ugrálni, a divatnegyed boltjai között nézelődni, ezen felül van tengerparti kerítés is, és természetesen a már-már kötelező jellegű földalatti metró útvesztő jellegű küldetése sem maradhat ki. Külön említést érdemel, hogy divatrendőrség lévén a feladataink közé tartozik a divatosság vigyázása, nem mehetünk el egy szürke vagy kosz által borított kerület mellett tétlenül, ezek kezelése is ránk hárul majd.
Értékelés
82%
Összefoglaló Egy érdekes fordulat az old-school shooterek legendájából táplálkozó játékok között, mely a stílust jobban becsüli mint az aggressziót. Az indie és paródiajátékok rajongóinak kötelező darab, mindenki másnak melegen ajánlott.