Endzone 2 – Korai Hozzáférés betekintő
A városépítős játékok műfaja az utóbbi időben reneszánszát éli. A Frostpunk 2, mely szintén nemrég jelent meg különösen közel áll az Endzone 2-höz, hiszen mindkettő az apokalipszis alatti/utáni túlélésünket teszi próbára. Az Endzone folytatásával a fejlesztők célja az volt, hogy a posztapokaliptikus világot és a Frostpunk-hoz hasonló mechanikákat megtartva megőrizze az eredeti népszerű elemeit, miközben újakat is felvezet.
Az Endzone 2-t a Gentlymad Studios fejleszti, és az Assemble Entertainment kiadásában érkezett early access fázisába. Az első rész, az Endzone – A World Apart, pozitív fogadtatásban részesült, köszönhetően élvezetes játékmenetének és egyedi világának, ami hasonlított némileg a Frostpunk világához, de a maga sajátos stílusával és hangulatával ki tudott tűnni annak árnyékából. A második rész is early access-ben indult el, és a fejlesztők nagy hangsúlyt fektetnek a közösségi visszajelzésekre a játék finomhangolása során.
Az Endzone 2-ben egy túlélő csoport irányításával indulunk neki, akik egy globális ökológiai katasztrófa után próbálják újraépíteni a civilizációt. Ebben a posztapokaliptikus világban nem csak a túlélés a cél, hanem a természetre való odafigyelés is fontos szempont, miközben ellenünk fog dolgozni mind az erőforrások hiánya és a szélsőséges időjárási viszonyok is. A játékban nem csupán egyetlen települést kell majd kezelnünk, hanem számos különböző települést, melyeket egyfajta polgármesterként kell felügyelnünk, a társadalom újraélesztése közben. A játék hangulata gyakran nyomasztó lesz, azonban a nehézségi szintet tetszés szerint állíthatjuk, így az Endzone 2 megfelelő élményt biztosíthat mind azoknak, akik egy könnyed játékra vágynak, mind azoknak, akik tesztelni szeretnék a képességeiket egy könyörtelen világban.
A játék egy busszal indul, mellyel felfedezhetjük a világ különböző pontjait, hogy megfelelő helyet találjunk az első település elindításához. A területek nagy része lakhatatlan, de ha sikerül megfelelő földet találnunk, ott létesíthetünk egy városközpontot, és megkezdhetjük az alapvető erőforrások, mint az élelem, víz, fém és fa beszerzését. Ehhez különféle épületeket kell felhúznunk, melyekből jelenleg közel 70 épülettípus áll rendelkezésünkre, és valószínű, hogy a későbbiek során ez a szám csak nőni fog.
Fontos figyelembe venni, hogy a területek korlátozottak és különböző talajtípusok találhatók a térképen: vízforrások, hegyek, mocsarak, termékeny mezők és ősi talajból álló területek. Az építkezés fő kihívása a helygazdálkodás lesz, ami gyakran arra kényszeríthet, hogy termőföldet vagy vízforrásokat áldozzunk fel más építkezések érdekében.
A települések bővítése közben kezdet óta tulajdonunkban lévő buszt kell használnunk újabb területek felfedezésére, majd megfelelő területeket találva új zónákat alapíthatunk, majd erőforrásokat és embereket kell szállítanunk ezen zónák között. Az Endzone 2 lehetőséget ad arra, hogy több települést egyszerre kezeljünk, mindeközben gondoskodva az erőforrások áthelyezéséről és a hatékony működésről.
A játékmenet egyik érdekes eleme a felfedezési pontok, melyekre expedíciókat küldhetünk ki, és azokat egyfajta „choose your own adventure” stílusban hajthatjuk végre. Ezek az expedíciók értékes erőforrásokat hoznak és épületeket oldhatnak fel, de ami ennél is fontosabb: tudomány pontokat gyűjthetünk velük.
Ezek a pontok a játék technológiai fájában használható fel, ahol elköltve őket három különböző épülettípust oldhatunk fel: társadalmi, ökológiai és gazdasági épületeket. A társadalmi épületek jobb lakhatást és irányítást biztosítanak, az ökológiai épületekkel farmokat és újrahasznosító üzemeket építhetünk, a gazdasági ágban pedig ipari épületek válnak elérhetővé. A technológiai fejlődés mindig az elérhető erőforrásainktól függ, ezért folyamatosan figyelnünk kell, hogy hol van elegendő tartalék a fejlesztéshez.
Ahogy előre haladunk, a játékmenet néhány óra elteltével le fog lassulni, és egyre inkább az épületek végtelen fejlesztésére fókuszál, hogy minimális növekedést érjenek el a termelésben. Itt mutatkozik meg a játék early access státusza, egyelőre a tartalom pár óra elteltével sekélyessé és repetitívvé válik. A specializáció is elveszíti jelentőségét, mivel az épületek egyre inkább önálló funkciókat látnak el.
A játék logisztikai és ellátási láncai ugyanakkor szórakoztatóak és könnyen kezelhetőek, de az expedíciós mechanikák gyorsan unalmassá válhatnak. Az ellenséges egységek hiánya pedig tompítja a túlélési helyzet feszültségét. A látványvilág komor és realisztikus, illeszkedik a posztapokaliptikus témához, de az épületek és funkcionális elemek sokszor egyformának tűnnek.
Összességében az Endzone 2 a műfaj és az első rész rajongói számára kihagyhatatlan cím lehet. Az early access státusza miatt még számos fejlődési lehetőség áll a játék előtt, és a közösségi visszajelzések alapján valószínűleg a tartalom is bővülni fog, ahogy közelebb érünk a teljes megjelenéshez.