Ha nem hangzik ismerősen a játékot fejlesztő Dark Crystal Games neve, nem te vagy a hibás. Egy teljesen új, független stúdióról van szó, akik első játékukként a címben megjelölt Encased nevű produktumot próbálják lerakni az asztalra. A hozzáértés már a program jelenlegi állapotában is meglátszik, ugyanis a szakemberek között sokan a Divinity Original Sin első és második részén is dolgoztak, valamint az Age of Decadence meglepően jól sikerült szerepjátékán. A szükséges tudás tehát megvan, nézzük hát, mire számíthatunk ha a játék megjelenik.
A játék egy alternatív univerzum 1970-es éveiben játszódik. Az emberiség egy távoli sivatagban egy hatalmas, ismeretlen eredetű építményt fedez fel, melyet később a Dóm néven emlegetnek. A világ vezető hatalmai persze egyből érdekeltté válnak az idegen kreáció kutatásában és megalapítják a CRONUS nevű szervezetet, mely a hatalmak közötti kooperációt elősegítve kutatásokat végez a Dómmal kapcsolatban. Számos tudóst és szakembert vezényelnek a Dóm lábánál megépült városból az épület belsejébe annak érdekében, hogy a világ problémáira itt találjanak megoldást. A CRONUS persze mindent is megígér az emberiségnek a repülő autóktól kezdve a minden betegség megszüntetését jelentő gyógymódon keresztül az örök életik, azonban a dolog nem úgy sül el, ahogy eredetileg eltervezték. Új technológia helyett azonban számtalan veszély és halál kísérte a felfedezéseket, kiderült, hogy a Dómot senki nem tudja elhagyni aki betette oda a lábát és a háttérben valami nagyobb dolog húzódik meg, mintsem az emberiség azt sejteni vélné.
Bárki, aki valaha játszott hasonló, Fallout vagy Divinity szerű RPG játékkal szinte gondolkodás nélkül vetheti bele magát a kalandokba. A karakterkészítés során 8 fő képesség között oszthatjuk el pontjainkat, melyeket számos másodlagos és kiegészítő képesség követ, nem beszélve a szakértelmekhez tartozó perk követ. Ezek többsége a harchoz tartozik, eléggé egyértelműek és nem igazán újítják meg számottevően a zsánert, azonban teljesen megfelelnek a mai RPG-k normáinak. Sajnos a korai hozzáférés keretében nem lehet még mindet kipróbálni, azonban így is látszik, hogy elég széles tárházból lehet majd válogatni. Karakterünknek választhatunk háttér-történetet is (a játékban wing-nek (magyarul: szárny) hívják), mely az eredeten túl a Dómban betöltött szerepünket is meghatározza. Ezek amúgy ötletesen szín-kódolva is vannak, mely a ruházaton is meglátszik: a narancssárga a világ bűnözőit jelöli, akik többnyire a munkásosztályt adják, a fehér a tudósokat, az ezüst a vezetőket és a fekete a biztonsági szakembereket. Az, hogy milyen eredettel kezdünk a játékot is nagyban befolyásolja. A saját kasztunkhoz tartozó karakterekkel könnyebben tudunk szót érteni, míg például biztonsági őrként vajmi kevés esélyünk lesz egy bűnöző bizalmát elnyerni.
Maga a játék izometrikus nézetből játszódik. A harc körökre osztott, csak úgy, mint a már említett Divinityben, de jelenleg, amennyiben nem állunk túlerővel szemben, elég egyszerű. A megfelelő ballanszolás és az összes képesség implementálása után valószínűleg nem lesz különösebb gond az izgalmi faktorral, azonban azon túl, hogy lövünk, használjuk a pár meglévő képességet és figyelünk az életerőre, nem sok mindent lehet variálni. És ha már szóba került az életerő: kalandjaink során arra is figyelnünk kell, hogy folyamatosan teli hassal, hidratáltan tartsuk karakterünket és rendszeresen pihenjünk, különben holtan esünk össze. Ha felkészületlenül vágunk neki egy-egy küldetésnek bizony előfordulhat, hogy hamarabb ér utol minket a végzet dehidratáció által, mint golyó végett. Kis apróság, de plusz mélységet ad a játéknak.
A küldetések elég változatosak, a különböző kasztok politikai viszonyaiban részt venni és a különféle „fogd meg, oldd meg” küldetéseket megoldani rendkívül szórakoztatóak. A játék jelenlegi változata az első három felvonást tartalmazza, ha minden jól megy, a maradék idén ősszel fog megjelenni. A küldetések során hozott döntéseink azonban messzemenően kihatnak a játék cselekményére, így érdemes alaposan megfontolni őket. Különösen tetszett, hogy a fejlesztők letettek a jó/rossz választás felépítésről, a lehetőségek szürkék és nem egyszer keveredtem olyan szituációba, ahol magam se tudtam biztosra mondani, helyeslem-e a döntésemet.
Közelebbről megvizsgálva sajnos nem lehet elmenni a tény mellett, hogy egy független, indie stúdió szállítja a játékot. Számos technikai és vizuális gond van (bár ezek egyike sem túlságosan zavaró) és a látvány is hagy kívánnivalót maga után. Azonban ami technikai téren elmarad, azt a játék világának mélysége, a hangulat és a történet remekül ellensúlyozza. Mivel ilyen közel vagyunk a megjelenéshez, úgy gondolom, hogy túlságosan sok változás nem lesz a bővítést és a befejezést leszámítva, így akár nyugodtan elő is lehet fizetni az első pár órányi bemutatóra. Ám ha valaki a teljes élményre vágyik, akkor se kell sokat várni, hiszen hamarosan beköszönt az ősz és a kezünk közé kaphatjuk ezt az érdekes, veszélyekkel teli scifi rpg-t.
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!