A Dreams annak a Media Molecule-nak a legújabb játéka, akinek a LittleBigPlanet játékokat is köszönhetjük. A stúdiónak lényegében védjegye a kreativitásra épülő programok kiadása és ez a Dreams-ben teljesedett ki igazán. A játék lényegében egy hatalmas játszótér a kreatív gamerek számára, ahol szabadon alkothatnak és utána ki is próbálhatják más játékosok műveit. Lényegében minden adott egy nagyszerű és egyedi játék elkészítéséhez, amennyiben valaki rászánja a rengeteg időt, ami ehhez szükséges.
A játék indítása után egyből belevetettem magam mások projektjeibe. A kezdeti stádiumban várható volt, hogy túl sok dologgal nem fogok találkozni, de azért akadt így is tenni és látnivaló. Az egyik techdemó szerű jelenetben például egy, a Last of Us világára jellemző romos városban lehetett körbenézni. Egy másik játékban egy chef bőrébe bújhattam, akinek egy kézzel kellett ételeket elkészítenie, mivel a másikkal telefonált. Találtam egy puzzle-platformert is, ahol egy lajhárral kellett végighaladni és drágaköveket gyűjtögetni különböző pályákon. Ezek után beleugrottam a fejlesztők által készített bemutatóba, ami lényegében egy erőfigtatásnak és a lehetőségek bemutatásának is megfelel. Az Art’s Dream lényegében egy két órás történet, átvezetőkkel, zenével és kalandjáték elemekkel, ahol egy zenész életének legrosszabb pillanatait követhetjük végig. A zene és a hangulat zseniális és a Media Molecule-ra nem jellemző érettséget mutat fel, amibe azért kellő játékossák és pozitív gondolat is belekeveredik.
Ami a legnagyobb jelentőséggel bír az Art’s Dream-mel kapcsolatban, hogy az egész történetet a Dreams fejlesztői eszközeivel tették össze. Nincs külön mókolás, nincs csalás, mindezt mi magunk is újra megcsinálhatjuk, amennyiben kellő kitartással rendelkezünk. És lényegében ez a Dreams. Egy óriási stúdió a szobánkban, ahol a PS4 kontrollerei segítségével alkothatunk, s csak a fantáziánk szab határt a lehetőségeknek. Tudom, sokszor elhangzott ez a frázis, de most úgy tűnik a fejlesztők tényleg megvalósították azt, amiről sokan csak a marketing anyagokban emlékeztek meg. Az Art’s Dream-ben is háromféle mód található meg, ezzel hangsúlyozva a Dreams alkotói lehetőségeit. Van egy akció orientált rész, egy logikai rész és egy klasszikus kalandjátékokat idéző szekció.
Azonban ahhoz, hogy mi is hasonló finomságokat készíthessünk hosszú és rögös út vezet, a kezdeti nehézségek pedig könnyedén el tudják venni az ember kedvét az alkotástól. A játékfejlesztői munka rengeteg türelmet, kitartást és tanulást igényel. Szerencsére a játék tele van tutorialokkal és különböző anyagokkal és az internet szorgos népe is egyre több bemutatót tesz fel a játékkal kapcsolatban. Maguknak a fejlesztőknek is van egy órás bemutatójuk már egy projekt elkészítéséről.
Az egyik hátulütő azonban – amitől szinte minden percben csak arra tudok gondolni, hogy ez a játék ordít a PC-s verzióért – az az irányítás. Az, hogy erőteljes gyakorlást igényel még nem kifejezés, de kontrollerrel navigálni a 3D-s világban, modellezni és viselkedésmintákat szerkeszteni elég fájdalmas és frusztráló lenni. Azonban meglepő módon, a kamera mozgatása és a menükben való navigálás elég könnyűre sikerült, de még így sem tudja megverni az egér-billentyűzet kombót felhasználóbarátság terén.
Mint említettem, a tanulási görbe nagyon meredek, viszont a rengeteg bemutató és tutorial pálya jelentős mennyiségű időt spórol meg nekünk. Mindegyik egy-egy funkció felhasználási módját mutatja be nekünk és különböző feladatokon keresztül végigvezet a játékkészítés csínján-bínján. Ha rászánjuk az időt, akkor kellő gyakorlással és kreativitással saját világokat és játékokat építhetünk. Azonban, ha nem érzünk kellő erőt ehhez, akkor nyugodtan maradhatunk csak a játékoknál is. Lényegében az egész Dreams olyan, mint egy közösségi oldal, ahol vannak tartalomgyártók és fogyasztók, s ha csak az egyik felé húz a szívünk egyáltalán nem kötelező a másikkal is foglalkozni.
Összességében rendkívül szórakoztató és megnyugtató a Dreams. Esténként egy új élmény kipróbálására is tökéletes, de egy borúsabb hétvégén a kreativitásunk is szárnyra kaphat és saját világokat hozhatunk létre. Félreértés ne essék, az alkotás folyamata hosszú és fáradtságos munka, és aki ezzel próbálkozik, előbb-utóbb biztos értékelni fogja a kedvenc játékai mögött álló kemény munkát.
A Rosszfiúk főszereplői ugyan jó útra tértek (de tényleg!), de olybá tűnik, hogy meggyűlik a…
Mit kapunk, ha különböző zsánereket egybeolvasztunk? Egy nagyon aranyos stratégiai játékot, amelyben király és királyné…
2025 májusában érkezik a hazai mozikba a második, immáron végső leszámolásos Mission Impossible-film, amelyben valószínűleg…
A videojátékok mint művészeti alkotásokként is jelen vannak a világunkban, és ennek ékes példája a…
Egy alkimista szimulátor szerepjátékos elemekkel, ez az Alchemist: The Potion Monger!