Call of Duty: Modern Warfare 3 (2023) – játékteszt
A Call of Duty Modern Warfare 3 nagyon sok tekintetben tökéletes példája annak, hogy miért érdemes egy szériának néha megállnia és elgondolkodnia merre is tart. Mivel a játék több különböző játékmódból áll, és a marketing során ez egy fő téma volt, ezért ez a játékteszt is a játékegységek szerint lett felosztva. Ez lehetővé teszi, hogy teljesebb képet adhassak arról, hogy mi az, ami elront egy játékmechanikai és grafikai tekintetben nagyon is jó terméket.
A KÖVETKEZŐ RÉSZ SPOILEREKET TARTALMAZ AZ MW3 TÖRTÉNET MÓDJÁBÓL!
Kezdjük is a narratív oldalról: A Call of Duty kampányok legemlékezetesebb részei mindig is az egyedi díszletek voltak: fedezékről fedezékre végig harcolni magunk egy ellenséges bázison, majd távozásunk után a földdel egyenlővé tenni. A Modern Warfare 3 a tavalyi epizód folytatása. Történetünk továbbra is az eredeti Modern Warfare történet újragondolása, és tönkretétele. Az új sztori legkiemelkedőbb küldetése a technikailag tutorialként szolgáló első küldetés, ami sajnos elég sokat mondd a többi küldetés minőségéről. A fő sztori több mint felét „Open Combat Mission”-ök adják, melyek lényegében a Warzone térkép egyes területein, illetve multiplayer térképeken teljesítendő sablonküldetések adják, miközben az ellenfelek hol kisebb, hol nagyobb számban támadnak ránk. A történet továbbá az eredeti teljes meggyalázása, a karaktersorsok súlytalanok:
A főellenfél, Makarov az eredeti trilógiában lényegében elindítja a 3. világháborút, a 2023-as MW3 története során az összes terve lényegében meghiúsul.
Soap halála, míg az eredeti MW3-ban egy hatalmas, érzelemmel teljes jelenet volt, körülötte egy akciódús küldetéssel, hogy biztos helyre vigyük a sérült Soap-ot, és az utolsó pillanatig próbálkozzunk a megmentésével a tragédia bekövetkezte előtt. Az új MW3-ban ennek a központi karakternek az elvesztésére maximum 2 perc időt szán a játék: egyik pillanatban épp elvesztettük, kapunk egy rövid reakciót a többi karaktertől, egy vágás után pedig kiszórják a hamvait.
A SPOILEREK ITT ÉRNEK VÉGET!
A rengeteg negatívum ellenére azonban a Call of Duty formula továbbra is működik: A játék gyönyörű, és mechanikailag az egyik legjobb shooter a piacon. Az azonban nem segíti, hogy a 2022-es MW2-höz eredetileg egy DLC-ként indult a fejlesztése, és az elérhető arzenál nagyrésze a már előző részekből elérhető fegyverekkel van tele. Ennek vannak jó és rossz oldalai. Kezdjük a jó oldallal: Az új rendszer hatalmas előnye, hogy ez új rész megjelenésekor a megvásárolt fegyvereink és skinjeink, elért fejlesztéseink és összeállított loadoutjaink mind velünk tartanak a következő részbe. A hátránya pedig az, hogy aki bele akar ugrani a Modern Warfare 3 multiplayerébe, az olyan emberekkel fog zömében találkozni, akik több év előnyben vannak, nem is beszélve a megvásárolható fegyverekről, melyek egy-egy egyedi skinhez tartozó különleges fegyverek, és nagyrészt kiemelkedően erősek a játékban megszerezhetőkhöz képest (példának elég a DOOM shotgunt említenünk).
Az MW3-ban az összes 2009-es eredeti MW2-es pálya szerepelteti magát, modernizálva. A felújítás nagyon jól áll ezeknek a pályáknak, és sok esetben logikusabban lettek elhelyezve az objective-ek is. Az egyetlen probléma, hogy egyes pályákon a modern mozgásrendszer és mozgási szabadság miatt feltűnően sokszor fordul elő spawnkill, valamint sajnos rendszeresen előfordult az is, hogy halál után közvetlenül a gyilkosom elé vagy közvetlenül mögé éledtem vissza, így bezsebelve vagy egy újabb halált vagy egy bosszúölést. Ezen kisebb csuklások ugyan bosszantóak lehetnek rövidtávon, hosszútávon azonban a multiplayer élmény továbbra is a Call of Duty fő erénye.
Főleg azért, mert a Zombies játékmód eddigi rajongótáborát hátra hagyva új vizekre evez, új közönség felé kacsintott ki. Távoztak az egyedi készítésű pályák, a kör alapú játékmenet és a 4 fős sztoriközpontú easter egg-ek. Az új MWZ – Modern Warfare Zombies, lényegében egy extraction játékmód a warzone térképen, kolosszális bosszharcokkal, open world mechanikákkal, mint a járművek, area objective-ek, contractok és persze utalások a Treyrach-féle legendás zombie történetvezetésre a Dark Aether dimenzióval.
A legnagyobb ugrás az előzőt zombi játékmódoktól, hogy az MWZ nem csupán a 4 fős csapatunkból áll, hanem a Warzone játékmódhoz hasonlóan több squad érkezik a helyszínre. A több játékos jelenléte lehetővé tette a fejlesztők számára, hogy szabadjára engedjék a fantáziájukat és az zombies történelmében látott legnagyobb és legepikusabb bosszharcoknak lehetünk részei. A nagyobb játékosszám miatt ezen harcok elkezdése is több erőfeszítést igényel. A speciális zombik és szörnyek között továbbá feltűnnek lőfegyverekkel harcoló mercenary-k is, akik kezdetben többször okozták a halálom, mint bármelyik szörny, ugyanis teljesen más megközelítést igényel egy olyan zombi mód, ahol még lőnek is az emberre páncélozott konvojjal közlekedő.
Az extraction mechanikák lehetővé teszik, hogy egy játék végeztével a következő induláskor ne nulláról induljunk, így átugorva a kevésbé veszélyes területeket, és rögtön a keményebb narancs és vörös zónákba baranolhatunk. És hogy mik ezek a zónák? A körök megszűnésével a nehézség növelését veszélyességi szintekbe sorolt zónákkal alakították ki, a 3 különböző zóna a kis-közepes-magas fenyegetettségű fehér-sárga-piros színnel vannak jelölve a térképen. És amíg a fehér zónában a zombik és speciális variánsaival találkozhatunk, elvétve pár hellhound-al, és a gyengébb felszereltségű mercenarykkal, addig a közepes szinten a mercenary eszköztár növekszik, és megjelennek a nagyobb szörnyek, a legmagasabb szinten pedig a játék könyörtelenül a nyakunkba zúdít mindent.
Összességében a Modern Warfare 3 2023-as kiadása jobban járt volna, ha egy DLC marad a második részhez, az összes multiplayer tartalmával, és a zombimódjával, mondjuk fele ekkora áron, akkor egy kiemelkedően magas értékelést kaphatott volna, és a legnagyobb problémája a zombimód logikátlan elemei és a régi térképek által lehetővé tett spawn killing lenne. Sajnálatos módon a régi történet teljes meggyalázása és az, hogy mind a sztorimódot, mint a zombimódot egy Warzone mellékággá butították sajnos nem tölt el optimizmussal a széria jövőjével kapcsolatban.
Értékelés
55%
Összefoglaló Az értékelés megadása azért volt nagyon nehéz ennél a címnél, mert minden jó tulajdonságára tudok mondani egy rosszat. Azonban a Call of Duty alap, a grafika és a játékmechanikák amivel ez a játék rendelkezik hatalmas siker talaja lehetne, ha nem lenne érezhető rajta a fejlesztés lusta mivolta, és az a borzalmas, de annál valósabb jövő látszata, hogy a Call of Duty egyfajta Warzone egyvelegként él majd tovább. Remélhetőleg az MW3-at ért kritikák eljutnak a megfelelő fülekbe, és igazítva lesz a széria iránya.