A 4X stratégiai játékok általában nagyszabású háborúkra és azoknak a gazdaságra gyakorolt jelentőségére fókuszálnak, de az Ara: History Untold, az Oxide Games alkotása, egy egészen más megközelítést választott. A játék középpontjában nem a hódítás, hanem a kultúrák fejlődése áll, amelyet a művészet, a zene, a történetmesélés és a technológiai innováció tesz igazán emlékezetessé. Ez a különleges hangsúly friss színt hoz a műfajba, és egy olyan élményt nyújt, amely a hagyományos 4X formulát felrázni igyekszik.
Az Ara: History Untold alapvetően egy mély és egyedi 4X játék, amely tele van új ötletekkel. A műfaj rajongói, és főleg a Civilization sorozat játékosai számos ismerős mechanikával fognak szembesülni a játékba csöppenve, azonban az igyekezni fog folyamatosan meglepetést okozni innovatív mechanikáival. Ez a frissesség biztosítja, hogy a körökre osztott játékmenet csak nagyon hosszú idő után áll be, a műfajra jellemző kései monoton ütembe.
A játék kezdetekor – ahogy az a 4X műfajban megszokott – egy vezetőt és egy nemzetet választhatunk ki, melyeket ezután végig vezetjük a történelem kisebb-nagyobb viharain. Az Oxide Games nagy figyelmet fordított arra, hogy a vezetők listája ne csak katonai zseniket tartalmazzon, hanem olyan művészeket, tudósokat és filozófusokat is, akik egyedi módon járultak hozzá az emberiség fejlődéséhez. Így például Ausztrália vezetője nem egy politikus, hanem Howard Florey, aki a penicillin feltalálásával vált világszerte elismertté. A játék során ezáltal szabadon választhatunk a békés fejlődés vagy az agresszív terjeszkedés között. Ezzel nagyobb teret engedve a diplomácián alapuló taktikáknak is.
A hadvezérekkel szemben a játék során – ideális esetben – célunk nem csupán a terjeszkedés lesz, hanem az is, hogy műalkotásokkal és emlékművekkel történelmi csodává változtassuk az általunk irányított várost. Ez a kreatív megközelítés új szintre emeli a játékmenetet, hiszen az Ara: History Untold nemcsak a küzdelemmel elért terjeszkedésről, hanem az emlékezetességről is szól. A játék egyik legkülönlegesebb eleme ugyanis az, hogy a történelem során nem elég nagyhatalommá változtatni a képviselt nemzetünk. hanem emlékezetessé is kell tennünk azt.
A nemzet sikere nem csak a területi terjeszkedésen vagy katonai győzelmeken múlik, hanem azon is, hogy milyen maradandó nyomot hagy majd a világban. Ha egy nemzet kevésbé kiemelkedő, könnyen eltűnhet a történelemkönyvek lapjairól, amikor a játék különböző fejezetei zárulnak. Ez az egyedi mechanika lehetővé teszi, hogy ne a háború legyen az egyetlen út a sikerhez, hanem az műalkotások készítésével, tudományos felfedezésekkel vagy legendás építmények létrehozásával is elérhető.
Az események mechanikája is másképp alakul, nem csupán nagyívű döntéseket kell meghoznunk, mint szövetségek kialakítása vagy háborúk megindítása, hanem kisebb, hétköznapibb kihívások is szembe fognak jönni velünk. Például eldönthetjük, hogy támogathatunk-e egy szomszédos falut alapvető nyersanyagokkal, vagy segítünk-e egy nehéz helyzetben lévő közösségen. Ezen döntések meghozása a későbbiek során jelentős következményekkel járhatnak, és a nemzet gazdasági és kulturális fejlődését is befolyásolják. A játék során a különböző korok előrehaladtával egyre összetettebb döntésekkel kell szembenéznünk. Ahhoz pedig, hogy sikeresek maradjunk, a presztízsünk növelésére kell összpontosítanunk, mely számos különböző módon lehetséges. Legyen szó akár katonai dicsőségről, művészi alkotásokról vagy technológiai áttörésekről.
Az Ara: History Untold játékmenete elsőre bonyolultnak tűnhet, a megfelelő időt rászánva azonban ez az összetettsége izgalmas kihívásokat tartogat. Például, ha egy híres építményt szeretnénk megépíteni, nemcsak biztosítanunk kell a szükséges nyersanyagokat és tudományos előfeltételeket, hanem az épület tényleges megépülésével megegyező korban kell tartania a játéknak. Ez a rétegezett rendszer rengeteg stratégiai kihívást és lehetőséget tartogat, és lehetővé teszi, hogy a saját játékstílusunkhoz igazítsuk a nemzetünk fejlődésének ütemét.
Az ATLUS 35 évnyi tapasztalattal, a Persona és Shin Megami Tensei sorozatokból merítve és rengeteg…
A megszokott arcade lövölde most egy kissé más perspektívából.
Gyerekbarát Lego-kaland, mely szakít a tradicionális Lego játékok hagyományaival, hogy valami sokkal szebbet hozzon létre.…
A White Day: A Labirynth Names Schoolt a koreai Resident Evilként is említhetném, azonban a…
Mit kapunk, ha a szerelmünk a horror zsáner iránt sosem szűnt meg és ezt összekeverjük…